Slik velger du riktig kortbeint, drivende hund

Hvis effektiv jakt betyr mest for deg, bør følelsene komme i andre rekke når du velger rase.
28. mai 2019

Skal du ha en hund du kan bruke på hare, rev, rådyr og hjort, må du sikte deg inn på en kortbeint variant av de drivende hundene. De vanligste rasene til denne jobben i Norge, er drever, beagle, basset og dachs. Det er flere bassetraser, hver med sine spesielle egenskaper, og det er også forskjellige varianter av dachs.

Av småhundene registreres det langt flest dachshunder i Norge, deretter beagle, så drever og færrest basset. Hvor mange som faktisk blir brukt på jakt, er et annet spørsmål. Stort sett alle drevere er jakthunder, mens en stor andel av de andre rasene aldri kommer på jakt.

Småhundkamp

Drivende hunder

Langbeinte og kortbeinte

Sportrening og ettersøk

Dette sier raseklubbene om egne raser

Dachshund

Beagle

Drever

Basset

Drivende hund utmerker seg under skadefelling

Under skadefelling i mai og juni, ble tre ulver felt i hhv. Nord-Fron, Tynset og Løten. I alle tilfellene benyttet fellingslagene drivende hund, et verktøy som har vist oppsiktsvekkende resultater når det kommer til tidsbruk per felte dyr. Nå øker presset mot myndighetene for å få en generell tillatelse til bruk av drivende hund også under lisensfelling.

Hvem kan redde basset Singo?

En jakthund møter mange farer på sin ferd, og mange mister livet i forsøket på å ta seg over strie elver. Vi ble med på en dramatisk redningsaksjon i Skjåk.
Lokale båndtvangsforskrifter:

Flere kommuner trosser hundeloven

– Det er lett å finne eksempler på at kommuner tar seg til rette langt utover det som var hundelovens intensjon. Flere vedtar egne båndtvangsforskrifter som klart er i strid med loven.