Slik velger du riktig kortbeint, drivende hund

Hvis effektiv jakt betyr mest for deg, bør følelsene komme i andre rekke når du velger rase.
28. mai 2019

Skal du ha en hund du kan bruke på hare, rev, rådyr og hjort, må du sikte deg inn på en kortbeint variant av de drivende hundene. De vanligste rasene til denne jobben i Norge, er drever, beagle, basset og dachs. Det er flere bassetraser, hver med sine spesielle egenskaper, og det er også forskjellige varianter av dachs.

Av småhundene registreres det langt flest dachshunder i Norge, deretter beagle, så drever og færrest basset. Hvor mange som faktisk blir brukt på jakt, er et annet spørsmål. Stort sett alle drevere er jakthunder, mens en stor andel av de andre rasene aldri kommer på jakt.

Småhundkamp

Drivende hunder

Langbeinte og kortbeinte

Sportrening og ettersøk

Dette sier raseklubbene om egne raser

Dachshund

Beagle

Drever

Basset

Vi kårer Norges beste jakthund

For 23. gang kårer Jakt & Fiske landets beste jakthund. De tre beste får premier fra Garmin til en verdi av drøyt 17 000 kroner.

Hund smittet av korona­virus i Hongkong – kjæledyr må i karantene

En hund har testet positivt på koronaviruset i Hongkong. Alle kjæledyr i Hongkong som tilhører smittede personer, må nå i karantene.

Basset artesien normand - liten rase med store prestasjoner

I utbredelse er rasen basset artesien normand nærmest å betrakte som en parentes i Norge.