Slik velger du riktig kortbeint, drivende hund

Hvis effektiv jakt betyr mest for deg, bør følelsene komme i andre rekke når du velger rase.
28. mai 2019

Skal du ha en hund du kan bruke på hare, rev, rådyr og hjort, må du sikte deg inn på en kortbeint variant av de drivende hundene. De vanligste rasene til denne jobben i Norge, er drever, beagle, basset og dachs. Det er flere bassetraser, hver med sine spesielle egenskaper, og det er også forskjellige varianter av dachs.

Av småhundene registreres det langt flest dachshunder i Norge, deretter beagle, så drever og færrest basset. Hvor mange som faktisk blir brukt på jakt, er et annet spørsmål. Stort sett alle drevere er jakthunder, mens en stor andel av de andre rasene aldri kommer på jakt.

Småhundkamp

Drivende hunder

Langbeinte og kortbeinte

Sportrening og ettersøk

Dette sier raseklubbene om egne raser

Dachshund

Beagle

Drever

Basset

NJFF håper den nye hundeloven gir gode rammebetingelser for alle sider av et hundehold. Foto: Jo Straube
Revidert hundelov:

NJFF ønsker å styrke jakthundens rettssikkerhet

– Selv om vi stort sett er fornøyd med utkastet til ny hundelov, håper vi den endelige lovteksten gir gode rammebetingelser for alle deler av et hundehold, sier jakhundkonsulent.
Spordommer Jørn Veidahl ønsker å prioritere ekvipasjer som vil bli gode i ettersøk, til det beste for dyrevelferden. Han er ikke alene i sitt syn. Foto: Alexander Schindler
Viltsporchampionat

NKK innførte championatendringer tross massiv mostand

Norsk Kennel Klub fikk omfattende motbør fra en rekke ettersøksdommere for innføringen av dagens viltsporchampionat. Nå ønsker flere av dem å reservere seg mot å gå fersksporprøver for ekvipasjer som kun jakter titler.
Birdlife Norge mener at man må finne andre måter å trene fuglehunder på enn å sette ut fasan og rapphøns. – Skal man ha en levedyktig bestand av sistnevnte art, er det andre tiltak enn utsetting som må til, sier generalsekretær Kjetil Aadne Solbakken. Fot
Birdlife Norge

– Rapphøna kunne klart seg

Birdlife Norge mener utsetting er feil vei å gå om man ønsker en levedyktig bestand av rapphøns i Norge.