Stor guide: Alt om villmarkscampere

Markedet for villmarkscampere i Norge bare vokser og vokser. Jakt & Fiske er først ute i Norge med å klassifisere de ulike typene av vogner.
Markedet for villmarkscampere i Norge bare vokser og vokser. Jakt & Fiske er først ute i Norge med å klassifisere de ulike typene av vogner.
Markedet for villmarkscampere i Norge bare vokser og vokser. Jakt & Fiske er først ute i Norge med å klassifisere de ulike typene av vogner.
Markedet for villmarkscampere i Norge bare vokser og vokser. Jakt & Fiske er først ute i Norge med å klassifisere de ulike typene av vogner.
Markedet for villmarkscampere i Norge bare vokser og vokser. Jakt & Fiske er først ute i Norge med å klassifisere de ulike typene av vogner.
Markedet for villmarkscampere i Norge bare vokser og vokser. Jakt & Fiske er først ute i Norge med å klassifisere de ulike typene av vogner.

På hjul i villmarka

Elbil og friluftsliv er ingen motsetning. Med inntoget av en helt ny type vogner, kan du bytte ut grilldress med turtøy og nyte livet i felt – året rundt. Finn din favoritt i vår store oversikt.

Publisert Sist oppdatert

Lengselen etter villmarka, den evige tidsklemma, rekordhøye bensinpriser og stadig større andel elektriske biler, er trolig grunnen til at en helt «ny» type campingvogn triller hyppigere på veiene.

De er bygget for røffe transportetapper, flere har lav egenvekt og passer godt for alle som vil raskest mulig ut og campe når helga kommer. Teltet kan du la ligge igjen hjemme, om du vil. Å gjennomføre en telttur, spesielt med familie, er for mange mye mer styr enn å hekte på en ferdig pakket henger. Høres det fristende ut?

Vår oversikt over de ulike kategoriene henger vil forhåpentlig hjelpe deg å velge rett modell. Tut og kjør!

Lite informasjon

Er du en av de mange som har avskrevet campingvogn, bobil eller ferie på en campingplass, er det kanskje en villmarkscamper du bør rygge inn i oppkjørselen i år. Kjært barn har mange navn: Teardrop, Squaredrop, friluftsvogn, minicaravan ... vi oppdaget fort at denne typen campingvogner mangler oversiktlige kategorier.

Det gjør det unødig vanskelig å sammenligne ulike modeller. Vi har døpt dem villmarkscampere, inndelt i seks kategorier.

Med plass til alt fra to til fire personer pluss taktelt, lav totalvekt og fart opp mot 100 km/t, er det i praksis veldig få biltyper som ikke kan trekke ei slik vogn. Med en villmarkscamper kan du enkelt legge framtidige eventyr nær skog og mark, fjell og fjord.

Med en villmarkscamper kan du enkelt legge framtidige eventyr nær skog og mark, fjell og fjord.

Kommer fram

Framkommelighet er det viktigste. Kommer bilen fram, gjør vogna det samme. Med det som utgangspunkt, er det viktig å velge vogn basert på innvendig volum, totalvekt, funksjoner og pris.

Prislappen vil nok være en terskel for mange. Du må påregne fra 200 000–350 000 kroner for de enkleste variantene, så dette er innkjøp de fleste må planlegge og veie opp mot behov. Kategorien vi kaller hybridene er egentlig litt mer raffinerte skaphengere og starter på rundt 90 000 kroner. Uansett er en tilhenger billigere enn de fleste hytter. Enkle å parkere er de også.

Fler og fler kobler en campingvogn tilpasset friluftsliv bak på bilen. Det gir nye muligheter for jegeren, fiskeren og til friluftsferie.

Fra grilldress til turtøy

Mange synes at fritiden, inneklemt mellom telt, bobiler og andre vogner på campingplassen er lite tiltalende. Men ikke alle fristes av tursekk, telt og minimalistisk livsstil heller, særlig ikke langturer med småbarn.

Med en villmarkscamper får du i pose og sekk, og kan bytte ut grilldressen med turtøyet i samme slengen. Med store takog sidetelt, kan du fint besøke en campingplass, koble deg til strømnettet og lade batteriene. Samtidig er det lett å parkere langs en skogsbilvei og søke naturens ro.

Det finnes langt over 100 produsenter av slike vogner globalt. Mest kjente her hjemme er trolig danske Hero Camper.

Raskt reiseklar

I Norge, hvor asfalt- og skogsveinettet nærmest er eneste transportlinje inn i villmarka, vil målgruppa for disse camperne være turfamilier, jegere og fiskere.

De små vognene gir også en behagelig reise, knapt merkbare bak bilen. Og akkurat som en vanlig henger, fyller du den med det du måtte trenge av bagasje. Går du i tillegg for et taktelt oppå hengeren, er mulighetene mange. Med en villmarkscamper ferdig pakket, kan du rykke ut på kort varsel.

Vognene vi har testet hittil kan lades direkte fra hengerfestet. Dermed er heller ikke strømforsyningen noe problem.

Store variasjoner

Ser vi bort fra modellene som følger det klassiske dråpedesignet, er det stor variasjon på form, størrelse og utførelse. I Norge har vi alt fra den futuristiske glassfibervogna Mink Camper 2.0 fra Island, til den store og mer firkantede X3-hengeren fra Norske Decamp.

Sistnevnte ser unektelig råere ut enn teardrop, og blir ofte sammenlignet med gamle legender som Landrover Defender og Mercedes Geländewagen. Stikkord her er innvendig kjøkken med spiseplass og ståhøyde.

Ekstrautstyr kan monteres etter hjertets lyst, i form av ekstra sengeløsninger, dusj, takrails, sykkelstativ, hjuloppsett, m.v. Moroa koster og vekta øker. Du må også ta hensyn til førerkortklasse, og hva bilen din kan trekke.

Med kjøkkenet enkelt integrert i vogna, er det lett å vise fram kokkekunstene på tur.

På campingplassen

Villmarkscamperne er i teorien en campingvogn, og kan kobles på strømnettet, rigges opp med støttebein og med taktelt og fortelt på en campingplass. Ofte er det greit å legge inn noen slike overnattinger på lenge turer for å vaske tøy, «akklimatisere» seg og la barna få avkobling – før du durer videre. Her fra Sveastranda Camping på Gjøvik.

Kjøkkenet

Samling rundt kjøkkenbenken – også i felt. Alle villmarkscampere har et kjøkken og fungerer samtidig som telt på hjul. Men i motsetning til teltet, kan du lagre maten kjølig og boltre deg med kokkekunstene på en gassdrevet steketopp.

Leirplass

Settes camperen opp nær bålplassen, får du maksimal stemning. Det kan være litt uvant å lete etter de beste overnattingsplassene i starten, men etter hvert blir du en racer på caravan-, telt- og bålplassapper. Vi anbefaler også å finne gode plasser med kart og satellittbilder. Valg av sted er viktig for en god turopplevelse.

Registrering

Et godt utgangspunkt dersom du skal gå for en villmarkscamper, er at du kan registrerer de fleste opp til 100 km/t. Mange modeller kan også registreres under grensen på 750 kilo. Da øker antall bilmodeller som kan trekke hengeren. Biler har ulik tillatt hengervekt. Med B96 sertifikat kan du trekke tyngre hengere, men det krever eget kurs.

Strøm, lading, varme og gass

En vogn uten strøm eller varme, er knapt bedre enn et telt. Lys i taket, kjølig mat, varme fra dieselvarmeren og gass på komfyren, gir komfort. Derfor må du sette deg godt inn i utstyrslisten før du bestiller vogna di. Har du en moderne elbil, vil denne også kunne lade camperen for deg.

Room with a view

Med unntak av de største vognene, er villmarkscamperen primært basen hvor du sover og lager mat. Dropp sovepose! Rigg deg heller med gode dyner og puter. Her fra en Mink Camper 2.0, med panoramatak og kaffe på senga.

Framkommelighet

En av de viktigste valgene du må ta, er å finne en vogn som har riktig vekt og størrelse til ditt bruk, din bil og det underlaget du skal kjøre på. Når du bestiller en vogn, er ofte dempere, høyde på vogn og hjultyper valgbare!

De fleste hengere er isolert og klargjort for bruk – året rundt!

Helårsbruk

En av fordelene med en villmarkscamper, er at du ikke trenger åpne campingplasser for å dra på tur. Den høye bakkeklaringen, de grove hjulene og de godt isolerte vognene er alle bygget med tanke på vinterbruk. Spesielt er dieselvarmeren en god følgesvenn på denne årstiden!

Kategori 1: Hybride skaphengere

Disse er gjerne tilpasset overnatting og turbruk med henholdsvis isolasjon, høyere bakkeklaring og mer robuste hjul. Flere har et kjøkken bak. På listen over ekstrautstyr finner du gjerne vinduer, barneseng (på tvers i høyden), dieselvarmer, takstativ og en bakluke med kjøkkenløsning. Disse hengerne er langt rimelige og mer minimalistiske enn de øvrige kategoriene, og gjør at du får mye plass innvendig og lav vekt. Det gjør det lekende lett for de fleste biler å trekke vognene. Bildet viser en Respo Caravan.

Kjente merker: Respo iCamper serien og Tredal Camping T-13-TLS

Egenvekt: 450–700 kg

Maksvekt: 800–1300 kg

Antall senger: 2-3

Kjøkken: Utvendig

Dusj: Utvendig

Toalett: Nei

Opphold innvendig: Delvis

Kjøleskap: Innfelt/løst


Kategori 2: Små teardropcampere

Dette er «originalen» fra 1930 tallet, og utvalget er enormt. De fleste er smalere enn 180 centimeter, har stor bakluke med kjøkkenseksjon bak, to sidedører og brems. Vognene kan rigges med både taktelt og fortelt, slik at en familie kan reise på tur. Vi har satt skillet mellom store og små hengere av denne typen ved to meter totalbredde. De dråpeformede hengerne er svært lette, smale og enkle å trekke. Bildet viser en Raidhoo Tundra.

Kjente modeller: Lifestyle Camper / Xcamp og Raidhoo Tundra

Egenvekt: 450–650 kg

Maksvekt: Opp til 750 kg

Antall senger: 2 + 1 barneseng

Dusj: Utvendig

Toalett: Nei

Opphold innvendig: Delvis

Kjøleskap: Innfelt/løst


Kategori 3: Store teardropcampere

Også dette er dråpeformede hengere, men med totalbredde over to meter. Her er alt større, kraftigere, tyngre og mer praktisk. Til gjengjeld bruker bilen mer drivstoff eller strøm. Det merkes tydelig at du har en henger bak bilen, særlig på vinterføre eller dårlige veier. Den store fordelen med camperne i denne kategorien, er at du har rikelig med plass innvendig. Her har to voksne og to barn det fint, forutsatt at det finnes en tredje seng på tvers i vogna. Har du hund, kan en mindre teardrop bli for liten. Bildet viser en Hero Camper.

Kjente modeller: Hero Camper, Caretta Camping Offroad og Carbon Tear

Egenvekt: 700–1000 kg

Maksvekt: 900–1500 kg

Antall senger: 2-3 + 1 barneseng

Kjøkken: Utvendig

Dusj: Utvendig

Toalett: Varierer fra modell til modell

Opphold innvendig: Delvis

Kjøleskap: Innfelt


Kategori 4: Minicampere

Dette er svært lette og kompakte campere for to personer. Lav vekt øker sjansen for at alle biltyper kan trekke dem. Løsningene er enklere enn i større vogner, samt at innvendig oppholdsrom er minimalt.

Til gjengjeld er dette vognene med lavest påvirkning på energiforbruket, samt at de er lette nok til å flyttes for hånd. Bilder viser en Mink Camper.

Kjente merker: Mink Campers og Respo iCamper 2,4

Egenvekt: 350–500 kg

Maksvekt: 750 kg

Antall senger: 2

Kjøkken: Utvendig

Dusj: Nei

Toalett: Nei

Opphold innvendig: Nei

Kjøleskap: Løst


Kategori 5: Klassisk squaredropcampere

Disse vognene har rette flater. Det gir bedre plass og høyde innvendig, og et ytre som kan være røft å se til, samt mer praktisk for feste av stiger, jerrykanne, taktelt, kajakk, ekstra hjul etc. Drømmer du om å bygge din egen villmarkscamper, er en squaredrop det enkleste utgangspunktet.

Du kommer langt med 50 000 kroner, vel og merke før du setter inn koketopp, kjøleskap, strømstyring og alt annet hjertet måtte begjære. Billigere blir det likevel, og mer personlig. Bilder viser en Decamp X1.

Kjente merker: Decamp X1

Egenvekt: 500–900 kg

Maksvekt: 750–1200 kg

Antall senger: 2-3

Kjøkken: Utvendig

Dusj: Utvendig

Toalett: Nei

Opphold innvendig: Delvis

Kjøleskap: Innfelt/løst


Kategori 6: Store squaredropcampere

I denne kategorien er likhetstrekkene til vanlige campingvogner tydelige, med innendørs kjøkken, bord og sofa, innendørs toalett og mer som gjør dette til de mest komfortable vognene å oppholde seg i. Dette er tunge hengere som bruker merkbart mer drivstoff/strøm på langtur.

Til gjengjeld er camperne i denne klassen også familiens soleklare favoritt – spesielt på regnværsdager. Ser vi bort fra høy vekt og pris, er komforten skyhøy. Ulempen er at du fort må ha et eget førerkort for å kunne trekke disse vognene. Samtidig er det plass til taktelt.

Kjente merker: Crawler TRC 458 Nordic, Decamp X3

Egenvekt: 800–1100 kg

Maksvekt: 1300–2000 kg

Antall senger: 3-5

Kjøkken: Innvendig

Dusj: Innvendig/Utvendig

Toalett: Innvendig

Opphold innvendig: Ja

Kjøleskap: Innfelt

Tester av villmarkscampere:

Liste oppdateres fortløpende etterhvert som redaksjonen publiserer flere tester av villmarkscampere.


Powered by Labrador CMS