Elbil og friluftsliv er ingen motsetning. Med inntoget av en helt ny type vogner, kan du bytte ut grilldress med turtøy og nyte livet i felt – året rundt.
Finn din favoritt i vår store oversikt.
Lengselen
etter villmarka, den evige tidsklemma, rekordhøye bensinpriser og stadig større
andel elektriske biler, er trolig grunnen til at en helt «ny» type campingvogn
triller hyppigere på veiene.
De er
bygget for røffe transportetapper, flere har lav egenvekt og passer godt for
alle som vil raskest mulig ut og campe når helga kommer. Teltet kan du la ligge
igjen hjemme, om du vil. Å gjennomføre en telttur, spesielt med familie, er for
mange mye mer styr enn å hekte på en ferdig pakket henger. Høres det fristende
ut?
Vår oversikt over de ulike kategoriene henger vil forhåpentlig hjelpe deg å
velge rett modell. Tut og kjør!
Lite
informasjon
Er du en av
de mange som har avskrevet campingvogn, bobil eller ferie på en campingplass,
er det kanskje en villmarkscamper du bør rygge inn i oppkjørselen i år. Kjært
barn har mange navn: Teardrop, Squaredrop, friluftsvogn, minicaravan ... vi
oppdaget fort at denne typen campingvogner mangler oversiktlige kategorier.
Det
gjør det unødig vanskelig å sammenligne ulike modeller. Vi har døpt dem
villmarkscampere, inndelt i seks kategorier.
Med plass
til alt fra to til fire personer pluss taktelt, lav totalvekt og fart opp mot
100 km/t, er det i praksis veldig få biltyper som ikke kan trekke ei slik vogn.
Med en villmarkscamper kan du enkelt legge framtidige eventyr nær skog og mark,
fjell og fjord.
Med en villmarkscamper kan du enkelt legge framtidige eventyr nær skog og mark, fjell og fjord.
Kommer
fram
Framkommelighet
er det viktigste. Kommer bilen fram, gjør vogna det samme. Med det som
utgangspunkt, er det viktig å velge vogn basert på innvendig volum, totalvekt,
funksjoner og pris.
Prislappen
vil nok være en terskel for mange. Du må påregne fra 200 000–350 000 kroner for de enkleste
variantene, så dette er innkjøp de fleste må planlegge og veie opp mot behov.
Kategorien vi kaller hybridene er egentlig litt mer raffinerte skaphengere og
starter på rundt 90 000 kroner. Uansett er en tilhenger billigere enn de fleste
hytter. Enkle å parkere er de også.
Fra
grilldress til turtøy
Mange synes
at fritiden, inneklemt mellom telt, bobiler og andre vogner på campingplassen
er lite tiltalende. Men ikke alle fristes av tursekk, telt og minimalistisk
livsstil heller, særlig ikke langturer med småbarn.
Med en
villmarkscamper får du i pose og sekk, og kan bytte ut grilldressen med
turtøyet i samme slengen. Med store takog sidetelt, kan du fint besøke en
campingplass, koble deg til strømnettet og lade batteriene. Samtidig er det
lett å parkere langs en skogsbilvei og søke naturens ro.
Det finnes
langt over 100 produsenter av slike vogner globalt. Mest kjente her hjemme er
trolig danske Hero Camper.
Raskt
reiseklar
I Norge,
hvor asfalt- og
skogsveinettet nærmest er eneste transportlinje inn i villmarka, vil målgruppa
for disse camperne være turfamilier, jegere og fiskere.
De små
vognene gir også en behagelig reise, knapt merkbare bak bilen. Og akkurat som
en vanlig henger, fyller du den med det du måtte trenge av bagasje. Går du i
tillegg for et taktelt oppå hengeren, er mulighetene mange. Med en villmarkscamper
ferdig pakket, kan du rykke ut på kort varsel.
Vognene vi
har testet hittil kan lades direkte fra hengerfestet. Dermed er heller ikke
strømforsyningen noe problem.
Store
variasjoner
Ser vi bort
fra modellene som følger det klassiske dråpedesignet, er det stor variasjon på
form, størrelse og utførelse. I Norge har vi alt fra den futuristiske
glassfibervogna Mink Camper 2.0 fra Island, til den store og mer firkantede
X3-hengeren fra Norske Decamp.
Sistnevnte
ser unektelig råere ut enn teardrop, og blir ofte sammenlignet med gamle
legender som Landrover Defender og Mercedes Geländewagen. Stikkord her er
innvendig kjøkken med spiseplass og ståhøyde.
Ekstrautstyr
kan monteres etter hjertets lyst, i form av ekstra sengeløsninger, dusj,
takrails, sykkelstativ, hjuloppsett, m.v. Moroa koster og vekta øker. Du må også
ta hensyn til førerkortklasse, og hva bilen din kan trekke.
På campingplassen
Villmarkscamperne
er
i teorien en campingvogn, og kan kobles på strømnettet, rigges opp med
støttebein og med taktelt og fortelt på en campingplass. Ofte er det greit å
legge inn noen slike overnattinger på lenge turer for å vaske tøy,
«akklimatisere» seg og la barna få avkobling – før du durer videre. Her fra
Sveastranda Camping på Gjøvik.
Kjøkkenet
Samling rundt kjøkkenbenken – også i felt. Alle villmarkscampere har et kjøkken og fungerer samtidig som telt på hjul. Men i motsetning til teltet, kan du lagre maten kjølig og boltre deg med kokkekunstene på en gassdrevet steketopp.
Leirplass
Settes camperen opp nær bålplassen, får du maksimal
stemning. Det kan være litt uvant å lete etter de beste overnattingsplassene i
starten, men etter hvert blir du en racer på caravan-, telt- og bålplassapper. Vi anbefaler også å
finne gode plasser med kart og satellittbilder. Valg av sted er viktig for en
god turopplevelse.
Registrering
Et godt utgangspunkt dersom du skal gå for en villmarkscamper,
er at du kan registrerer de fleste opp til 100 km/t. Mange modeller kan også
registreres under grensen på 750 kilo. Da øker antall bilmodeller som kan
trekke hengeren. Biler har ulik tillatt hengervekt. Med B96 sertifikat kan du
trekke tyngre hengere, men det krever eget kurs.
Strøm, lading, varme og gass
En vogn uten strøm eller varme, er knapt bedre enn et telt. Lys i taket, kjølig mat, varme fra dieselvarmeren og gass på komfyren, gir komfort. Derfor må du sette deg godt inn i utstyrslisten før du bestiller vogna di. Har du en moderne elbil, vil denne også kunne lade camperen for deg.
Room with a view
Med unntak av de største vognene, er villmarkscamperen
primært basen hvor du sover og lager mat. Dropp sovepose! Rigg deg heller med
gode dyner og puter. Her fra en Mink Camper 2.0, med panoramatak og kaffe på
senga.
Framkommelighet
En av de viktigste valgene du må ta, er å finne en vogn som
har riktig vekt og størrelse til ditt bruk, din bil og det underlaget du skal
kjøre på. Når du bestiller en vogn, er ofte dempere, høyde på vogn og hjultyper
valgbare!
Helårsbruk
En av fordelene med en villmarkscamper, er at du ikke
trenger åpne campingplasser for å dra på tur. Den høye bakkeklaringen, de grove
hjulene og de godt isolerte vognene er alle bygget med tanke på vinterbruk.
Spesielt er dieselvarmeren en god følgesvenn på denne årstiden!
Kategori 1: Hybride skaphengere
Disse er gjerne tilpasset overnatting og turbruk med henholdsvis isolasjon, høyere bakkeklaring og mer robuste hjul. Flere har et kjøkken bak. På listen over ekstrautstyr finner du gjerne vinduer, barneseng (på tvers i høyden), dieselvarmer, takstativ og en bakluke med kjøkkenløsning. Disse hengerne er langt rimelige og mer minimalistiske enn de øvrige kategoriene, og gjør at du får mye plass innvendig og lav vekt. Det gjør det lekende lett for de fleste biler å trekke vognene. Bildet viser en Respo Caravan.
Kjente merker: Respo iCamper serien og Tredal Camping T-13-TLS
Egenvekt: 450–700 kg
Maksvekt: 800–1300 kg
Antall senger: 2-3
Kjøkken: Utvendig
Dusj: Utvendig
Toalett: Nei
Opphold innvendig: Delvis
Kjøleskap: Innfelt/løst
Kategori 2: Små teardropcampere
Dette er «originalen» fra 1930 tallet, og utvalget er enormt. De fleste er smalere enn 180 centimeter, har stor bakluke med kjøkkenseksjon bak, to sidedører og brems. Vognene kan rigges med både taktelt og fortelt, slik at en familie kan reise på tur. Vi har satt skillet mellom store og små hengere av denne typen ved to meter totalbredde. De dråpeformede hengerne er svært lette, smale og enkle å trekke. Bildet viser en Raidhoo Tundra.
Kjente modeller: Lifestyle Camper / Xcamp og Raidhoo Tundra
Egenvekt: 450–650 kg
Maksvekt: Opp til 750 kg
Antall senger: 2 + 1 barneseng
Dusj: Utvendig
Toalett: Nei
Opphold innvendig: Delvis
Kjøleskap: Innfelt/løst
Kategori 3: Store teardropcampere
Også dette er dråpeformede hengere, men med totalbredde over to meter. Her er alt større, kraftigere, tyngre og mer praktisk. Til gjengjeld bruker bilen mer drivstoff eller strøm. Det merkes tydelig at du har en henger bak bilen, særlig på vinterføre eller dårlige veier. Den store fordelen med camperne i denne kategorien, er at du har rikelig med plass innvendig. Her har to voksne og to barn det fint, forutsatt at det finnes en tredje seng på tvers i vogna. Har du hund, kan en mindre teardrop bli for liten. Bildet viser en Hero Camper.
Kjente modeller: Hero Camper, Caretta Camping Offroad og Carbon Tear
Egenvekt: 700–1000 kg
Maksvekt: 900–1500 kg
Antall senger: 2-3 + 1 barneseng
Kjøkken: Utvendig
Dusj: Utvendig
Toalett: Varierer fra modell til modell
Opphold innvendig: Delvis
Kjøleskap: Innfelt
Kategori 4: Minicampere
Dette er svært lette og kompakte campere for to personer. Lav vekt øker sjansen for at alle biltyper kan trekke dem. Løsningene er enklere enn i større vogner, samt at innvendig oppholdsrom er minimalt.
Til gjengjeld er dette vognene med lavest påvirkning på energiforbruket, samt at de er lette nok til å flyttes for hånd. Bilder viser en Mink Camper.
Kjente merker: Mink Campers og Respo iCamper 2,4
Egenvekt: 350–500 kg
Maksvekt: 750 kg
Antall senger: 2
Kjøkken: Utvendig
Dusj: Nei
Toalett: Nei
Opphold innvendig: Nei
Kjøleskap: Løst
Kategori 5: Klassisk squaredropcampere
Disse vognene har rette flater. Det gir bedre plass og høyde innvendig, og et ytre som kan være røft å se til, samt mer praktisk for feste av stiger, jerrykanne, taktelt, kajakk, ekstra hjul etc. Drømmer du om å bygge din egen villmarkscamper, er en squaredrop det enkleste utgangspunktet.
Du kommer langt med 50 000 kroner, vel og merke før du setter inn koketopp, kjøleskap, strømstyring og alt annet hjertet måtte begjære. Billigere blir det likevel, og mer personlig. Bilder viser en Decamp X1.
Kjente merker: Decamp X1
Egenvekt: 500–900 kg
Maksvekt: 750–1200 kg
Antall senger: 2-3
Kjøkken: Utvendig
Dusj: Utvendig
Toalett: Nei
Opphold innvendig: Delvis
Kjøleskap: Innfelt/løst
Kategori 6: Store squaredropcampere
I denne kategorien er likhetstrekkene til vanlige campingvogner tydelige, med innendørs kjøkken, bord og sofa, innendørs toalett og mer som gjør dette til de mest komfortable vognene å oppholde seg i. Dette er tunge hengere som bruker merkbart mer drivstoff/strøm på langtur.
Til gjengjeld er camperne i denne klassen også familiens soleklare favoritt – spesielt på regnværsdager. Ser vi bort fra høy vekt og pris, er komforten skyhøy. Ulempen er at du fort må ha et eget førerkort for å kunne trekke disse vognene. Samtidig er det plass til taktelt.
Kjente merker: Crawler TRC 458 Nordic, Decamp X3
Egenvekt: 800–1100 kg
Maksvekt: 1300–2000 kg
Antall senger: 3-5
Kjøkken: Innvendig
Dusj: Innvendig/Utvendig
Toalett: Innvendig
Opphold innvendig: Ja
Kjøleskap: Innfelt
Tester av villmarkscampere:
Liste oppdateres fortløpende etterhvert som redaksjonen publiserer flere tester av villmarkscampere.
Over hele Norge er veier, landbruk og mikro- og minikraftverk bygget ut i vernede elver. Nå skal forskere i Norsk institutt for naturforskning (Nina) kartlegge hvor store inngrep som er gjort og hvilke naturverdier som er igjen i de vernede vassdragene.
Karleggingen gjøres på oppdrag fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE ).
– Det er få vassdrag i Norge som ikke er bygget ut til kraftproduksjon, så de som er igjen representerer viktige verdier for samfunnet, sier prosjektleder Børre Dervo i Norsk institutt for naturforskning, til Ninas egne nettsider.
Det er over 50 år siden 390 vassdrag først ble vernet for å unngå at de ble bygget ut til vannkraftproduksjon. Hensikten var å beskytte naturverdier og andre verdier som kulturminner og friluftsinteresser i og langs elvene.
Nå er blåtungevirus påvist i Østfold. Det er første gang blåtunge er påvist utenfor Agder og Rogaland. Viruset kan spre seg til hjortevilt.
De to aktuelle saueholdene er i Sarpsborg og Fredrikstad. og ble påvist fredag, opplyser Veterinærinstituttet.
I alt er det nå påvist blåtunge i 33 besetninger, sju av dem er storfe. Majoriteten av de rammede holder til i Lindesnes i Agder, skriver avisa Nationen.
Mattilsynet antar at det er høyere risiko for blåtunge i et stort område sør i landet. Sonen strekker seg langs kysten fra svenskegrensen til Haugesund. Den dekker også store deler av det sentrale Østlandet, så langt nord som Elverum.
Blåtunge er en virussykdom hos drøvtyggere og hjortedyr. Sykdommen har ikke vært registrert i Norge siden 2009, før den ble påvist i forrige uke.
Ettersom Norge har lite import av dyr, antar Veterinærinstituttet at sykdommen har spredt seg fra Danmark til Norge med sviknott, som er kommet med vinden. Sykdommen smitter ikke direkte mellom dyr.
Sykdommen har ikke vært registrert i Norge siden 2009, før den ble påvist på nytt for noen uker siden. For sau kan dødeligheten være så høy som 30 prosent. Syke dyr blir ofte avlivet av dyrevernmessige hensyn, ifølge Veterinærinstituttet.
En mannlig jeger i 70-årene ble lørdag meldt savnet av jaktlaget sitt i Gildeskål i Nordland. Etter en kort leteaksjon ble han funnet omkommet.
Politiet ble varslet av mannens jaktlag klokken 13.30.
– Det ble sendt redningshelikopter fra Bodø, en hundefører fra politiet, en droneoperatør fra politiet og mannskaper fra Røde Kors og Norske Redningshunder til stedet, skriver politiet i en melding på politiet.no.
Klokken 14.20 ble mannen funnet omkommet av mannskapet på redningshelikopteret. Pårørende er varslet og blir ivaretatt av kriseteamet. Det er ikke mistanke om at det har skjedd noe straffbart, men politiet gjør rutinemessige undersøkelser på stedet og oppretter sak.
En skadet jeger i 50-årene er fraktet ned fra fjellet Hovdunga i Aurland i Vestland fylke med luftambulanse.
Vest politidistrikt skriver på politiloggen natt til lørdag at de klokken 1.19 fikk meldingen om at en jeger i et jaktlag på Hovdunga i Aurland hadde skadet seg og blødde fra et sår i hodet.
Ifølge opplysningene var mannen noe desorientert, og helsepersonell ønsket derfor at han skulle hentes ned fra fjellet for nærmere undersøkelser.
Det var lett snødrev i området og ikke flyvær verken for luftambulanse eller redningshelikopter på meldetidspunktet. Derfor ble mannskaper fra Røde Kors sendt opp til hytta.
Lørdag morgen melder politiet at mannskapene fra Røde Kors kom fram til hytta klokken 5.30, og at et helikopter fra luftambulansen ankom stedet klokken 6.02 og kort tid senere lettet med den skadede om bord.
Ti lokallag i Naturforbundet krever et møte med fiskeriministeren for å be om ytterligere tiltak for å hjelpe økosystemet i Oslofjorden.
– Vi frykter at økosystemet i Oslofjorden vil kollapse, slik forskere har påpekt er i ferd med å skje. Å redde Oslofjorden er fortsatt mulig, men det krever rask handling, og vi forstår ikke hvorfor politikerne nøler, sier leder Henrik Hovland i Naturvernforbundet Oslo Nord. Det melder nyhetsbyrået NTB.
Det er ikke ett fett hva elgen spiser. Skogens konge har en bemerkelsesverdig evne til å finne en god balanse mellom proteiner, fettstoffer og karbohydrater i kostholdet.
Utstyrt med kamera rundt halsen, har elger på øya Vega i Nordland avslørt hva menyen deres består av. Forskerne har kombinert denne informasjonen med kjemiske analyser av planter og målinger av tilgang på beite.
Resultatene viser at elgen strengt regulerer inntaket av såkalte makronæringsstoffer (proteiner, fettstoffer og karbohydrater). Hensikten er å oppnå en best mulig balanse i kostholdet. Forskjellige planter inneholder ulike næringsstoffer, og elgen må få i seg det rette forholdet mellom proteiner, karbohydrater og fett for å bygge opp vinterreservene. Dette melder Norsk Institutt for Naturforskning (Nina) på egne nettsider.