Test av villmarkscamper Decamp Cross X3
Heavy metal på landeveien
Skuffelsen på hjemmebane var stor da barna skjønte at denne innholdsrike doningen ikke skulle være permanent i familiens eie.
I vår artikkel (J&F 4-23) om villmarkscampere, var det kun de største modellene du kunne oppholde deg i, med toalett og innvendig kjøkken. De har oftest rette vegger og kalles squaredrops.
«Vår» vogn gjennom ti dager, er en metallvogn fra Tyrkia, bygget som ekspedisjonsvogn. Om du syntes det ligner på en vanlig campingvogn, bygd som en tanks, så har du delvis rett. Du har det komfortabelt, og vogna tåler juling.
Utvalget i denne kategorien er lite i Norge, noe ny importør akter å ta tak i. Cross X3 og lillebror Cross X1 er for øyeblikket de eneste som er å oppdrive.
Best i klassen
Etter å ha prøvd mange varianter av villmarkscampere, utmerker denne seg som en svært komfortabel modell, særlig vinterstid, i drittvær eller med små barn på lengre turer. For to personer er en tomanns villmarkscamper trang, men grei. I X3 sitter du også inne, og har det svært komfortabelt og sosialt. Den store lemmen gir god «kontakt» mellom folk ute og inne.
Vogna har omtrent alt du kan drømme om. Innvendig toalett med god plass, sofaseksjon, flyttbart bord, innvendig kjøkken, kjøleskap, flippbar «hems» på taket, dieselvarmer, vannkran og gode LED lys, både ute og inne. Dusj har vogna også – med varmtvann!
Fort varm
Med en kraftig batteripakke, samt oversiktlig og lett tilgjengelig strømstyring, sørger to kraftige solcellepaneler for at strømkrise er et ikke-tema. Dieselvarmeren er effektiv, og vogna blir raskt varm, også vinterstid.
Svingbordet er derimot en elsk/hat-løsning. Iblant fungerer det topp, andre ganger er bordet bare i veien.
En av de store fordelene med denne camperen, er at «takteltet» er en del av vogna med stige og innvendig åpning. Klestørken er uproblematisk. Barna kan også stikke opp på «hemsen». Det gir mer plass og økt komfort.
Anti-aerodynamikk
Skal du på langtur med elbil, må du huske at denne vogna er noe av det verste du kan koble på. Forbruket dobles, og du må lade ofte. Myke linjer og aerodynamikk er fraværende. Akkurat som offroadlegendene Defender og Geländewagen, er denne vogna hard, brutal, funksjonell – og dyr.
Oppgradert for norske forhold
X3 har rullet på norske veier noen år. De nye Cross-vognene som importeres, skal være mer egnet for norske værforhold og salte veibaner. Vi rakk å registrere at låsene fort påvirkes av salt, og bør smøres jevnlig.
Decamp Cross X3 er kor oppsummert ei rå vogn med mange smarte løsninger. Den er velkjørende, men vektfordelingen må kalibreres, da den gynger mer enn vanlig i dumper og på ujevn vei. At du må bruke «tusen» nøkler til én vogn, er også smått irriterende.