Test av Lifestyle Camper X-Line Premium Offroad
Råbra camper for de fleste
Noen ting er det litt ekstra stas å slepe rundt på. For eksempel denne røffe villmarkscamperen fra Lifestyle Camper.
Denne artikkelen er over ett år gammel.
I Jakt & Fiske nummer 3–23 presenterte vi en stor guide til forskjellige typer minicampere beregnet på jegere, fiskere og friluftsfanter. I tiden framover kommer det flere tester av silke vilmarkscampere, og Lifestyle Camper X-Line får æren av å åpne ballet.
Vognene produseres i skrivende stund i Ukraina, nærmere bestemt Kiev. Med det som bakteppe er det smått utrolig at Lifestyle klarer å holde en jevn produksjon av så høy kvalitet! Selv om noen småting kan forbedres, avslører vi allerede nå at denne camperen imponerer.
Familievennlig
Først og fremst er dette en barsk og veldesignet vogn som tåler alt av vær, årstider og underlag. Velger du i tillegg taktelt og fortelt, kan du øke antall beboerne fra to til seks. Det begynner å bli grei plass for en familie, samtidig som komforten øker betraktelig. Størrelsen, vekten og prisen gjør den aktuell for de fleste.
Robust og stilig
Vogna er laget av robust finer med Line-X-belegget utenpå, kjent fra blant annet lasteplanet på en del pickuper. Testutgaven var godt isolert, utstyrt med strømstyring, dieselvarmer, vannkran, gasskjøkken, kjøleskap, LED-lys, batteripakker og ellers det meste du trenger for å kose deg på tur. Vil du ha solcellepanel, anbefaler vi et fastmontert fra fabrikk, og da bak på «kjøkkendøra».
Vogna er fin for helårsbruk, og formen skiller seg litt fra klassiske teardrop-hengere. Det gir et røffere utsende og mer plass. Men hvor er stigen eller hjulbuene man kan stå på når et taktelt eller en kajakk skal opp på taket?
De tre ulike låsene krever for øvrig hver sin nøkkel, noe som fort blir unødig klønete på tur.
Mye (!) kvalitet
Vogna byr ellers på få overraskelser, og holder gjennomført høy kvalitet. Kjøkkenet på baksiden har gode skap- og skuffeløsninger. Sengen blir en brette-sofa, dog av den trange sorten. Vår campingvogn hadde «alt» av utstyr, noe som løfter turopplevelsen i en slik doning markant.
Elbillykke
Takket være en enorm liste over tilleggsutstyr, får du vogna akkurat som du vil. Den viktigste endringen er bakkeklaringen på vogna, samt valg av understell, fjæring og hjultype. Testmodellen «Offroad» er den høyeste og røffeste utgaven, med ekstra fjærsett og store hjul.
Med mindre hjul blir vogna derimot lettere å trekke, da luftmotstanden og totalvekta minker. Vel parkert er det lettere å krype inn og ut av vogna når den er noe lavere, samt at det er lettere å komme til på taket. Husk at du både må ha kontroll på maksimal tillat vogntogvekt på bilen din, og eventuelle vektbegrensninger i sertifikatet ditt.
Det skal sies at den kanskje unødig høye utgaven likevel har vært en fryd å bruke. Den har hengt mest bak den middels store elbilen Skoda Enyaq.
Et artig apropos; mange elbiler har noe begrenset plass for bagasje, særlig om Fido sitter baki. Det du ikke får plass til i bilen, sluker villmarkscamperen din lett. Kombinasjonen av elbil og røff villmarkscamper blir derfor fort en miljøvennlig turfavoritt, både med og uten familien.