Test av Respo iCamper Offroad
En vill skaphenger med dobbeltseng
Som et kinderegg byr iCamper Offroad på overraskelser. Ikke minst er dette en røslig skaphenger og villmarkscamper i ett.
Denne doningen havnet i kategorien hybrid skaphenger i vår guide til kjøp av villmarkscamper. Disse er tilrettelagt for overnatting og bruk i villmarka, og innehar kjøkkenløsning.
Respo er den første «vanlige» skaphengerprodusenten som har satset skikkelig, med sin iCamper-serie. Du får den i fire størrelser, hvor den minste er blant de letteste og rimeligste på markedet. Vi lånte den nest største og røffeste av dem, døpt Offroad.
Overlegen på plass og pris
«Hybrid» kunne like gjerne stått for «kompromiss», vognene i denne kategorien er ikke best på noen områder, reint tur- og overnattingsmessig. Men de er overlegne på flerbruk, plass og pris.
Har du behov for en villmarkscamper og en skaphenger hjemme, er den trolig det beste kjøpet på det norske markedet nå. I tillegg vil du spare mye penger om du har én, og ikke to hengere på gårdsplassen.
Prisvinner
Offroad er altså bygget som en ekstra godt isolert skaphenger, ikke som en rein villmarkscamper med integrert kjøkken.
Kjøkken, overnattingsløsning, varme- og batteri er tilleggsutstyr som driver totalprisen opp til rett under 200 000 kroner. Det er ikke en ubetydelig sum, men likevel vesentlig billigere enn de fleste andre vognene på markedet.
Sov godt
Vår Respo-utgave hadde et ekstra vindu, en ekstra brønn og markise, samt takgrind. Sistnevnte er kjekt å ha, men du må ut med nær 10 000 kroner ekstra. Med et effektivt solcellepanel laminert på taket og enkel belysning, er du på tur.
Utvendig får du en vanntett utstyrskasse for batteri, dieselvarmer og en 12 V kjøleboks. Sistnevnte følger med i Norgespakken uten tillegg i prisen, det samme gjør svært gode madrasser.
Kjøkkenmodulen er ok, men de to kokeapparatene og festepunktene i veggen er ikke det beste vi har sett.
Lettkjørt
Modellen vi kjørte, var utstyrt med grove, mønstrede helårsdekk. Som elbil-eier og langveisfant, ville jeg styrt unna disse. Det ble for grovt for den lette vogna, selv med en røslig NIO EL7-SUV, som er stor og tung.
Men lett er bra, og vogna var svært lettkjørt. Campingopplevelsen i noe som i realiteten er en stor boks, med vinduer, dører, takluke og noen madrasser, er litt spesiell. Men for en plass du får!
Er du litt handyman, er det mye du kan gjøre hvis du ønsker å sette ditt eget preg på vogna. De fire støttebeina er robuste, og kvaliteten er gjennomgående god.
Utenlandske vogner har ofte noen rare løsninger, og sliter med saltet og klimaet i Norge. Dette ser Respo ut til å takle godt, noe som selvsagt er betryggende.