Annonse

Test av Respo iCamper Offroad

Her sitter artikkelforfatter å nyter sola etter første økt med beverjakt i skogen, idyllisk!
Klare for beverjakt. Det er herlig å kunne returnere til en slik camp etter morgenøkta.

En vill skaphenger med dobbeltseng

Som et kinderegg byr iCamper Offroad på overraskelser. Ikke minst er dette en røslig skaphenger og villmarkscamper i ett.

Publisert

Denne doningen havnet i kategorien hybrid skaphenger i vår guide til kjøp av villmarkscamper. Disse er tilrettelagt for overnatting og bruk i villmarka, og innehar kjøkkenløsning. 

Respo er den første «vanlige» skaphengerprodusenten som har satset skikkelig, med sin iCamper-serie. Du får den i fire størrelser, hvor den minste er blant de letteste og rimeligste på markedet. Vi lånte den nest største og røffeste av dem, døpt Offroad.

Overlegen på plass og pris

«Hybrid» kunne like gjerne stått for «kompromiss», vognene i denne kategorien er ikke best på noen områder, reint tur- og overnattingsmessig. Men de er overlegne på flerbruk, plass og pris. 

Har du behov for en villmarkscamper og en skaphenger hjemme, er den trolig det beste kjøpet på det norske markedet nå. I tillegg vil du spare mye penger om du har én, og ikke to hengere på gårdsplassen.

Her blir sengen redd opp inne i vognen, bilde viser at det er god plass i  Respo iCamper Offroad.
Klar for overnatting og grytidlig beverjakt. Selv når sengene er oppredde, er det masse plass igjen. Brønnen var en av to på vår testvogn.

 Prisvinner

Offroad er altså bygget som en ekstra godt isolert skaphenger, ikke som en rein villmarkscamper med integrert kjøkken. 

Kjøkken, overnattingsløsning, varme- og batteri er tilleggsutstyr som driver totalprisen opp til rett under 200 000 kroner. Det er ikke en ubetydelig sum, men likevel vesentlig billigere enn de fleste andre vognene på markedet.

Her ser vi bilden kjøre på en grusvei med camperen. På slike veier var dekkene supre, ellers er de litt for grove for den lette vogna. Luka bak er svært praktisk.
På slike veier var dekkene supre, ellers er de litt for grove for den lette vogna. Luka bak er svært praktisk.

Sov godt

Vår Respo-utgave hadde et ekstra vindu, en ekstra brønn og markise, samt takgrind. Sistnevnte er kjekt å ha, men du må ut med nær 10 000 kroner ekstra. Med et effektivt solcellepanel laminert på taket og enkel belysning, er du på tur. 

Utvendig får du en vanntett utstyrskasse for batteri, dieselvarmer og en 12 V kjøleboks. Sistnevnte følger med i Norgespakken uten tillegg i prisen, det samme gjør svært gode madrasser. 

Kjøkkenmodulen er ok, men de to kokeapparatene og festepunktene i veggen er ikke det beste vi har sett.

Når vogna er satt opp, senket roen seg. Kjøkkenmodulen tas ut av vogna. Her ser vi bilde av kjøkkenet på vognen.
Når vogna er satt opp, senket roen seg. Kjøkkenmodulen tas ut av vogna.

Lettkjørt

Modellen vi kjørte, var utstyrt med grove, mønstrede helårsdekk. Som elbil-eier og langveisfant, ville jeg styrt unna disse. Det ble for grovt for den lette vogna, selv med en røslig NIO EL7-SUV, som er stor og tung. 

Men lett er bra, og vogna var svært lettkjørt. Campingopplevelsen i noe som i realiteten er en stor boks, med vinduer, dører, takluke og noen madrasser, er litt spesiell. Men for en plass du får! 

Er du litt handyman, er det mye du kan gjøre hvis du ønsker å sette ditt eget preg på vogna. De fire støttebeina er robuste, og kvaliteten er gjennomgående god. 

Utenlandske vogner har ofte noen rare løsninger, og sliter med saltet og klimaet i Norge. Dette ser Respo ut til å takle godt, noe som selvsagt er betryggende. 

Respo iCamper Offroad

Skaphenger for bruk til overnatting og transport. Bygges etter eget ønske ut fra utstyrslisten med tilgjengelige elementer.

Understell: Varmgalvanisert m/opphengsfjær og påløpsbrems

Bunn: Laminert vannbestandig kryssfiner

Karosseri/isolasjon: Værbestandig XPS glassfiberlaminat m/4 cm isolasjon

Maks hastighet: 100 km/t

Ramme: Galvanisert

Hjul: M/S 225/75 R15 dekk

Lagring: Rom i gulv, hylleoppbevaring, utvendig utstyrsboks

Inventar: 2x sammenleggbare madrasser og gulvteppe

Kjøkken: Løs kjøkkenmodul. Kan tas ut av hengeren

Vanntank: Nei. Kun i kjøkkenmodul

Støtteben: Nesehjul front + 4 støttebein

Belysning: LED (Utvendig og innvendig)

Lademuligheter: Solcelle og 230V fra strømnett

Dusj: Nei. (Transportabel variant er tilleggsutstyr)

Dør: 2 stk. Bakluke og inngangsdør

Vinduer: 1 + takluke. (Ekstra vindu er tilleggsutstyr). Testvogna hadde alt

Toalett: Nei

Dieselvarmer: Ja, med styring

Vekt: Ca. 540 kg uten ekstrautstyr.

Bæreevne: 810 kg

Utvendige mål: 4,33 x 2,09 x 1,94 m

Innvendige mål: 2,90 x 1,43 x 1,29 m

Pris: Standard m/Norgespakke og kjøkkenmodul: Kr 198 480,-

Pris testmodell: Kr 228 430,-

Leverandør: respocaravan.no

Kort oppsummert

Pluss

  • Rimelig og robust
  • Hybridløsningen er genial
  • Svært gode madrasser


Minus

  • Dårlig veggfeste på kjøkkenmodul

  • Trenger litt justeringer for å bli perfekt
  • Lite ekstrautstyr for økt innebruk/komfort

    Karakter: 4.5

Powered by Labrador CMS