Annonse

Test av Decamp Cross X1+

Den firkantede formen påvirker drivtstoff- eller batteriforbruket noe mer, men til gjengjeld får du mer boltreplass i vogna.
Den firkantede formen påvirker drivtstoff- eller batteriforbruket noe mer, men til gjengjeld får du mer boltreplass i vogna.

Villmarkseventyr på boks

Det eneste som kan bremse eventyrlysten med denne på hengerfestet, er faktisk bilens offroadegenskaper eller stengte veier. Men produsenten kan med fordel jobbe litt mer med finpuss på detaljer.

Publisert Sist oppdatert

Skal du kjøpe deg en villmarkshenger, står valget gjerne mellom en klassisk tilhenger i dråpeform, såkalt teardrop, eller en kasse med rette linjer, kalt squaredrop. 

Førstnevnte har mindre luftmotstand og minker bilens forbruk, mens sistnevnte som regel byr på maks plass. 

Decamp X1+ er en sterk representant for squaredrop-typen – og en av de få hardbarkede her til lands. Den er slett ingen dårlig representant i sin kategori.

Plass i alle lag

Hengeren er stabil, selv med mud-dekk, sykler og annet stæsj påmontert. Husk; det du ikke får plass til på utsiden, er det ofte bare å «slenge» inn i hengeren under transportetappene. Det er ikke nødvendigvis like lett i en teardrophenger. 

Selv om X1 i aller høyeste grad er lillebroren til tidligere testede X3, må den innvendige plassen kunne kalles enorm. Der X3 er en møblert henger med innvendig kjøkken, toalett, sofagruppe og bord, minner lillebror X1 mer om Respos «skaphenger». 

Takket være full takhøyde og hems, er boltreplassen stor og gir rom for bord, stoler, veggsofa av madrasser og oppheng. Videre byr hengeren på lagring i front, i dørene og innvendige høyskap. 

I tillegg kommer utvendige skap og kjøkken. Trolig kunne man gjort oppholdsrommet hakket mer praktisk og trivelig om det fantes noen veggskinner med fester til bord, koppholdere og hyller (gjelder for så vidt også nevnte Respo). Sofa (eller seng til hund/ barn) kan bestilles og fungerer fint.

Med taktelt får du masse ekstra plass. Er været fint, flytter du spiseplassen ut.
Med taktelt får du masse ekstra plass. Er været fint, flytter du spiseplassen ut.

Potensial

Vi vet at Decamp jobber med tilpasninger for nordiske forhold, og at det kan skje ganske fort. Likevel: På vår testmodell var listene dårlig limt og stigeløsningen innvendig smått upraktisk. «Nøkkeldansen» – med forskjellige nøkler til «alt» av dører og luker – er også et minus. Dette er dog noe flere leverandører må bli flinkere på.

Kjøkkenet er romslig og praktisk med kjøleskap i ståhøyde. Døra står rett ut og beskytter mot regn. Her er også masse hylleplass.
Kjøkkenet er romslig og praktisk med kjøleskap i ståhøyde. Døra står rett ut og beskytter mot regn. Her er også masse hylleplass.

Metallkasse

En squaredrop er kanskje ikke like koselig som sin teardrop-fetter. Du må like «harde» og kalde bord og vegger i aluminium, og jobbe litt for «hjemmekosen». Men for en plass! To voksne og tre barn på tredagers tur i øsregn har likevel en god opplevelse. 

En «vippehems» du kan sende ungene (eller jaktmakkeren som snorker) opp i, slår taktelt 10 av 10 ganger, spesielt i kulde og regn, når dieselvarmeren sørger for behagelig temperatur og tørr duk. 

Selv om den firkantede formen gir høyere strøm- eller drivstofforbruk enn en avrundet teardrop, spiller også biltype og kjøremønster inn. 

Ta en prøvetur hos en forhandler med begge varianter på lager, og sjekk selv. Kanskje ender du opp med å bli litt firkantet, i positiv forstand.

Oppholdsrommet byr på mye og god plass. Med benk får du også bedre sittemuligheter i vogna.
Oppholdsrommet byr på mye og god plass. Med benk får du også bedre sittemuligheter i vogna.

Decamp Cross X1+

Squaredrop villmarkscamper i aluminium med høy bakke- klaring. Utvendig kjøkken og dusj. Integrert taktelt.

Understell: Galvanisert «offroad» m/støtdempere og påløpsbrems.

Materiale/Belegg: 30 mm aluminiumsprofiler gulv.

Isolasjon: 40 mm isolasjon med 5-lags vegger. Testmodell hadde ekstra isolasjon i gulv.

Maks hastighet: 100 km/t

Ramme: Galvanisert V-form m/stabilisator

Lagring: Lasteboks i front, 16 innvendige skap. 2 utvendige bokser (vann, diesel og dusjhode + annet)

Inventar: Mange skap og hyller, brettesofa/madrass for 3 personer, 150*200 cm seng nede og 120*200 cm i takteltet + en barneseng på 55x150 cm på vegg. Stigtrinn til taktelt. Sengen til takteltet kan heises for innvendig ståhøyde.

Kjøkken: Vask, oppvask kum, en gassbrenner og kjøleskap.

Vanntank: Plast (105 L)

Støtteben: Nesehjul front + 4 kraftige støttebein

Belysning: LED (Utvendig og innvendig)

Lademuligheter: Via 13-pins hengerfeste, solcelle og 230V fra strømnett. 3 stk. USB kontakter i kabin.

Dusj: Ja. Utvendig u/varmt vann.

Dør: 2 stk. inngangsdør

Vinduer: 2 stk. Testvognen har oppgraderte isoleringsglass + stor bakluke/vindu.

Toalett: Nei

Dieselvarmer: Eberspacher Airtronic D2-12V Diesel- varmer

Strømpakke: 100 Ah gelbatteri + 20 A MPPT-lade- regulator + 150 W solcellepanel + 600 W bølge-inverter + 10 A overføringsbryter + batterilader 20 A

Vekt: Ca. 700 kg med standard utstyr.

Utvendige mål: 4,22 x 2,21 x 2,07 m

Pris: Standard Decamp Cross X1: Kr 349 000,-

Pris: Testmodell (Topputstyrt): Kr 449 000,-

Leverandør: Xcamp AS, xcamp.no

Karakter: 4.5

Powered by Labrador CMS