Artikkelen har blitt oppdatert, se endringslogg nederst i artikkelen.
I skrivende stund er det høyst uklart om det blir lov å drive
oppdrett eller import av fasan eller rapphøns med mål om utsetting av fugl for
trening og prøving av fuglehunder i 2023.
Den såkalte «lavlandssaken» har tatt mange krumspring. Her får du en oppsummering. Dette har vært de mest sentrale spørsmålene i den såkalte
«lavlandssaken»:
Skal fasan og rapphøns behandles under forskriften
om fremmede organismer eller ikke?
Vil utsatt fugl klare seg selv gjennom vinteren,
eller bryter det med dyrevelferd dersom fuglen sulter eller fryser i hjel?
Vil det få negative konsekvenser for
naturmangfoldet å sette ut artene?
Kan Miljødirektoratet endre sin
forvaltningspraksis før det foreligger ny kunnskap som tilsier behov for å
endre praksis?
Er det behov for å sette ut fugl, eller kan man
gå lavlandsprøver på overvintrende stamfugl?
Om kunnskap og forvaltningspraksis
Fuglehundklubbens Forbund (FKF) mente at det var galt av
Miljødirektoratet å ikke lenger tillate utsetting, en praksis direktoratet har
tillat i tidligere år, uten at det foreligger ny kunnskap.
I 2021 ga da også Klima- og miljødepartementet (KLD) FKF
medhold i sin klage på avslaget fra Miljødirektoratet, blant annet fordi
fuglehundklubbene som oppdrettet og/eller importerte fugl allerede hadde
produsert eller skaffet disse, og derfor trengte en avgjørelse i god tid før
sesongstart – for å unngå at levende fugl skulle bli destruert.
Derfor varslet Miljødirektoratet i april 2022
fuglehundklubbene om at de ikke kunne belage seg på å få tillatelse til
utsetting samme år, og følgelig ikke burde planlegge oppdrett eller import av
fasan og rapphøns.
FKF mente dette var forhåndsprosedering av Miljødirektoratet,
og at man med dette ikke tok innover seg at FKF fikk medhold av departementet,
nettopp fordi det ikke forelå ny viten.
– Uten ny kunnskap kan heller ikke direktoratet endre
praksis, uttalte leder Torstein Dehn i FKF i den forbindelse til Jakt &
Fiske.
Da KLD omgjorde avslaget, fikk samtidig Vitenskapskomiteen
for mat og miljø (VKM) i oppdraget å innhente et nytt kunnskapsgrunnlag. Målet
var at rapporten fra VKM skulle foreligge innen 01.03.22, og resultatene legges
til grunn for myndighetenes videre avgjørelser vedrørende utsetting av fasan og
rapphøns.
Rapporten ble grovt forsinket, og forelå først 30.
november 2022. Den konkluderte i korte trekk med følgende:
At utsetting av fasaner og rapphøns utgjør en
risiko for biologisk mangfold og for helsen og velferden til fuglene.
Risikoen for negative økologiske konsekvenser
kan være spesielt stor for sårbare arter som finnes i områdene hvor fasaner og
rapphøns settes ut.
At det er moderat risiko for at utsetting kan ha
negative effekter på flora og virvelløse dyr.
At import og utsetting gir økt risiko for
innførsel og spredning av blant annet fugleinfluensa og Newcastle Disease i
Norge. Risikoen øker med omfanget av fugler som settes ut.
At det (red.anm.) å vokse opp i et
unaturlig miljø uten foreldre bidrar til å svekke evnen til å klare seg i
naturen, og eksponering for jakthunder medfører frykt.
At dagens praksis med transport, hold og
utsetting er lite forenlig med god dyrevelferd.
Det er verdt å merke seg i denne sammenhengen at VKM ikke
selv forsker, men innhenter kunnskap fra andre forskningsprosjekter- og
miljøer. VKM skriver selv at:
«I mangel av studier fra norske forhold brukte VKM
informasjon fra andre land som setter ut fasaner og rapphøns. VKM la til grunn
at det årlig settes ut noen få tusen fugler i Norge»
FKF har bestilt en egen forskningsrapport for å gi et
kompletterende kunnskapsgrunnlag om fasan og rapphøns i Norge. Forskningsarbeidet
gjøres i samarbeid med Høgskolen i Innlandet, avdelingen Evenstad.
Rapporten skal etter det Jakt & Fiske erfarer foreligge
i løpet av få uker.
Søknad, avslag, medhold, forføyning
Vestfold fuglehundklubb søkte 12.04.21 om hold og oppdrett
av fasan og rapphøns. Et drøyt år senere, 04.04.22, avslo Miljødirektoratet
søknaden. Senere samme måned, 25.04.22, påklagde Vestfold fuglehundklubb
avslaget.
Fuglehundklubben ble representert av Advokatfirmaet Denh DA,
grunnlagt av søsteren til leder Torstein Dehn i FKF.
Klagen ble behandlet av KLD, som så 17.10.222 opprettholdt
Miljødirektoratets vedtak om å avslå søknad om tillatelse til hold og
oppdrett av fasan og rapphøns etter viltloven § 7 og viltforskriften § 4-6
annet ledd.
Innholdet i vedtaket fra KLD er godkjent av Landbruks- og
matdepartementet (LMD). I sin konklusjon skriver departementet at:
«Etter departementets vurdering tyder tilgjengelig kunnskap
på at fasan og rapphøns ikke har gode muligheter for å tilpasse seg og
overleve der de settes ut, blant annet med tanke på norske klimatiske forhold.
Når det er tilfellet, innebærer dyrevelferdsloven § 28 at det ikke kan gis
tillatelse til utsetting etter forskrift om fremmede organismer.»
Departementet
endret dermed praksis fra året før, selv om det oppdaterte kunnskapsgrunnlaget
fra VKM forelå først 32 virkedager senere.
Dagen før departementet opprettholdt Miljødirektoratets avslag, sendte VKM ut rapporten med sperrefrist på ti virkedager til henholdsvis Miljødirektoratet og Mattilsynet. Departementet bekrefter dog overfor Jakt & Fiske at de først ble kjent med innholdet i VKM-rapporten etter utløpt sperrefrist, på rapportens publiseringsdag 30.11.2022.
Parallelt med denne prosessen, søkte FKF på vegne av medlemsklubbene
og enkelte privatpersoner om utsetting av maksimalt 5650 fasaner og 4345
rapphøns per år.
Miljødirektoratet avslo søknaden 05.05.22. Tjue dager
senere, den 25.05.22 klagde FKF på avslaget, og fikk medhold av KLD den
10.08.222.
NOAH begjærte midlertidig forføyning dagen etter, og det ble
stopp i utsetting fra 12.08.22.
Endringslogg
Klokken 15:25: I forrige versjon av artikkelen stod det å lese at «Departementet endret dermed praksis fra året før, selv om det oppdaterte kunnskapsgrunnlaget fra VKM først forelå først 13 dager senere.»
Dette er feil. Klima- og miljødepartementet ble først kjent med innholdet i den omtalte VKM-rapporten 30.11.22. Derfor er den nye formuleringen endret til:
«Departementet endret dermed praksis fra året før, selv om det oppdaterte kunnskapsgrunnlaget fra VKM først forelå først 32 virkedager senere.»