Annonse
Kvinnelig jeger i skogen med to hunder.
– Stine Hagtvedt, @JegerStine.no, takker sosiale medier for suksessen med å komme seg ut på jakt. Her deler hun både opp- og nedturer.

Tema || Kvinnelige jegere

Tar jakten i egne hender

– Jeg kan takke sosiale medier for at jeg har blitt kjent med jaktmiljøer over hele landet, sier Stine Hagtvedt

Publisert Sist oppdatert

På Instagram-profilen JegerStine.no forteller hun hva den magiske kombinasjonen av ekstrem eventyrlyst, pågangsmot og sosiale medier har betydd for å få til et liv rigget for jakt.

Manglet nettverk

I 2017 lanserte hun seg selv som jeger gjennom blogg, Facebook og Instagram. Året etter gikk hun i gang med Jakten på Norge, landets første podkast om jakt. I dag har hun i overkant av 12 000 følgere i sosiale medier, og kommer i kontakt med jegere – og jaktmuligheter – over hele landet.

– Da jeg tok jegerprøven i 2016 var jeg helt alene, og sto på skytebanen med en plakat: Vil du ta meg med ut på jakt?

Stine trengte jaktkamerater, men også ny kunnskap.

– Den informasjonen jeg fant, var for avansert, for proff, for utfordrende for en fersk jeger. Jeg kjente meg ikke igjen i begrepsjungelen og måten erfarne jegere framstilte jakta på. Det var litt ovenfra og ned, om du skjønner. Jeg ville ha alt inn med en vennlig teskje, ikke greske leksjoner om kuler og krutt, sier hun.

Løsningen ble å tørre å stille alle sine «dumme spørsmål» åpent i sosiale medier – og i sin egen podkast.

– Samtidig begynte jeg å følge andre profiler jeg opplevde som informative og gode forbilder, og noen Facebook-grupper, som Jaktjenter. Sosiale medier har jo etter hvert blitt et viktig verktøy for alle som er blitt jegere til tross for – og ikke på grunn av – egen bakgrunn og familie, sier Hagtvedt.

Digitalt fristed

Den private gruppa Jaktjenter på Facebook har blant annet som mål å motarbeide ord som «skummelt» og «vanskelig». I august 2024 passerte gruppa 9 000 medlemmer.

– Jeg var fersk jeger i 2013. Den gang fantes det mange åpne grupper, men det var mye ovenfra og ned hver gang jeg stilte spørsmål. Som fersk jeger og jente var det også mye jeg ikke fikk meg til å spørre om. Jeg ville samle likesinnede, og startet Jaktjenter i 2015, forteller Helle M.S. Johannessen.

Vi må rekruttere, og da må vi være synlige. Når damene blir med, så blir også barn og unge med, og de er jo morgendagens beslutningstakere.

Linda Heitmann, NJFF Finnmark

Ti år seinere godkjenner hun fortsatt selv alle forespørsler om medlemskap. Ingen mannfolk slipper inn, selv om flere har forsøkt.

– Dette er et fristed der vi jenter heier på hverandre. Viktige kriterier for medlemskapet er at man er villig til å støtte og være positiv, så det er lett å administrere gruppa, sier Johannessen.

– Hvorfor er det viktig med en rein jentegruppe?

– Fordi vi ferdes i et miljø der vi er i mindretall. Jeg er ofte eneste jente i et jaktlag, og ofte eneste jente på skytebanen. Da er sosiale medier fantastisk, fordi jeg kan se at jeg ikke er alene. Vi finnes. Vi er mange. Vi liker det samme og lurer på det samme, sier hun.

Perfeksjonister

Kvinnekontaktene i NJFF er godt representert i Facebook-gruppa, samt ferske jegere som ønsker å rådføre seg. Spørsmål om klær og våpen er gjengangere. Jentene savner klær som passer til kvinnekroppen, og lette og korte våpen. De spør også om graviditet, og det å ha med barn i ulike trenings- og jaktsituasjoner.

– Jenter som jakter søker kunnskap, og er mer opptatt av å øke kompetansen enn å vise fram hva vi allerede kan. Og så er vi – på godt og vondt – perfeksjonister, som forbereder oss godt, men ikke tør fordi vi er redde for å ikke å være gode nok. Vi søker det perfekte for å skape en trygghet og mestringsfølelse i det vi gjør. Men her inne er ingen spørsmål dumme. Vi kan være trygge på at det kun er jenter som ser hva vi spør om, sier Johannessen.

Kvinnelig jeger Helle S. Johannessen med felt hjort.
– Jeg har fått den gruppa jeg savnet. Bare i et mye større omfang enn jeg hadde drømt om, sier Helle M.S. Johannessen.

Rollemodeller

– Jentene mangler rollemodellene, men vi kommer, konstaterer Linda Heitmann. Hun er leder for 3 600 medlemmer i NJFFs regionlag i Finnmark, men startet som leder av Alta jeger- og fiskerforening i 2015.

Linda beskriver seg selv som akkurat passe jakt- og fiskegal. Hun bruker både sin egen instagramkonto @jaktogturdama, regionlagets konto @finnmarkjff, samt gruppene Alta jff – Damegruppa og NJFF-kvinner i Finnmark på Facebook for å rekruttere og koble kvinnelige jegere og fiskere.

Stigende

På landsbasis går antallet kvinnelige jegere stadig oppover. Ved utgangen av jaktåret 2023/2024 var 16 prosent av de 544 000 registrerte jegerne i landet kvinner, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Kvinner som betalte jegeravgiften det året var likevel kun på 10 prosent, men blant de under 30 år, var kvinneandelen18 prosent.

Da Linda Heitmann restartet kvinneutvalget i Alta JFF i 2015, satte hun seg klare mål.

– Vi ville ha flere jenter med ut på jakt, og nå utgjør jentene 30 prosent av medlemmene våre, og over halvparten av de som tar jegerprøven hos oss er jenter. Og da mener jeg jenter i alle aldre. Mange tar jegerprøven først når de er godt voksne og lei av å tusle bak på jakt eller stå for kaffekoking langs elvebredden. Nå jakter og fisker vi selv, forteller Heitmann.

I Finnmark er det ikke nødvendigvis jaktterrenget som er vanskelig å få tak i, men kompisen å jakte med.

– Kontakt på sosiale medier skaper hverdagsmuligheter for å komme seg ut. «Jeg skal ut i dag, blir noen med?» Vi kvinner er gode på å skape nettverk ut av det som i utgangspunktet er helt fremmede mennesker, mener regionlederen i Finnmark.

Heitmann roser NJFFs satsing på utdanning av kvinnelige instruktører.

– På den måten blir vi også viktige rollemodeller for våre døtre og deres venninner, sier hun.

På pidestall?

Deling av erfaringer og nettverk i facebookgrupper skiller seg nokså mye fra instagram-profilene. Kan det perfekte bildet kanskje føre til at ferske jegere mister motet?

– Hvis du kun følger enkelte ivrige jegere på Instagram, så kan det nok bli sånn. Men i en gruppe der man treffer folk på alle nivåer og i alle situasjoner, så deler man jo også det som ikke er perfekt. I Jaktjenter er vi blitt såpass mange, at det alltid er noen som har opplevd det samme eller føler på det samme som deg, sier Helle M.S. Johannessen.

Timene fram til det perfekte fallet, vises likevel sjelden. Det bør man bli flinkere å gjøre, mener Linda Heitmann.

– Tenk på tiden det tar å komme fram til en felt elg, ryper eller lykkelig jakthund, eller timene i elva før laksen endelig hogger til. På Instagram ser det ut som det skjer noe spennende hver gang man drar på jakt eller fiske. Slik er det jo ikke, så vi bør bli flinkere til å vise at vi verdsetter det å være ute, bålkaffen, samarbeidet med hunden og mikroframskrittene den gjør. Det viktigste er jo å kjenne at man elsker livet ute, sier hun.

Bra for omdømmet

Hun løfter gjerne blikket og ser på rekruttering av damer, unge og barn i et samfunnsperspektiv. Hun mener framtidens muligheter til fortsatt jakt og fiske ikke kommer av seg selv.

– Vi trenger at folk har et godt forhold til jakt og fiske. Vi vil at folk skal se at vi er ansvarlige og at høsting av naturens overskudd kan være noe for alle. Det at medlemmene speiler samfunnet, er bra for omdømmet og framtidens jaktmuligheter, sier Heitmann.

– Jobben er ikke gjort

Derfor mener hun også det fortsatt er behov for reine jentegrupper og jenteaktiviteter.

– Enn så lenge er jentene redde for kodene. «Gjør jeg det riktig, har jeg riktig våpen, antrekk, sittestilling?» Vi vegrer oss. Menn kaster seg utpå, fordi de har sett det bli gjort av andre før. De ser på fedrene og bestefedrene. Men alle som skal begynne med noe nytt, har behov for å trygges. Skal du begynne å dykke, så trenger du også kurs, instruksjon, øvelse og gjerne en mentor. Sånn er det med jakt også. Og min erfaring er at mennene er like glade som oss for at flere jenter kommer til, sier hun.

En gruppe kvinnelige jegere poserer for kamera.
Regionleder Linda Heitmann i NJFF Finnmark (øverst til venstre), mener det fortsatt er behov for reine jentegrupper og jenteaktiviteter. Bildet er tatt fra en kvinnesamling i Alta i 2020.

Jakten på jentene

Norges Jeger- og Fiskerforbund har som mål at 20 prosent av medlemmene skal være kvinner innen 2025, altså i år. Kvinneandelen har økt med ca. 1 prosent hvert år de siste årene. I 2023 var andelen 16,43 prosent, ved utgangen av 2024 hadde den økt til 16,81 prosent.

Hvert år arrangeres det flere hundre aktiviteter kun for kvinner i regi av Norges Jeger- og Fiskerforbund. 23.–25. august blir det for eksempel jentehelg over hele landet.

Finn ditt nettverk

På Facebook finnes det både private og offentlige grupper og sider for kvinnelige jegere og fiskere, som Jaktjenter (9,2 k medlemmer), NJFF Jenter (6,6 k medlemmer) og Jenter, jakt og friluftsliv (2,2 k medlemmer).

I tillegg har mange av NJFFs regionlag og lokallag egne kvinnenettverk med egne Facebook-grupper/sider. Regionale eksempler er Jenter, jakt og fiske i Østfold eller Jenter i Oppland-NJFF, eller ditt eget lokallag, for eksempel Kvinneutvalget Sandefjord JFF.

Powered by Labrador CMS