Ukesmeny for fjellturen

God og næringsrik mat er en viktig del av turkosen. Man kan selvsagt satse alt på å leve av det naturen gir, men det kan det fort bli dårlig stemning om fisket slår feil. Her er kokkens middagstips for en uke i fjellet.
Fredag, 21. juni 2019 - 11:53

– Yes!

Et lettelsens sukk slippes når jeg ser badevekta stopper på riktig side av 20 -tallet. Jeg skal på fjelltur, og er det noe jeg har lært, er det å pakke med måte. Er man flere sammen på tur, er det ganske enkelt, da kan vekten av telt, kokeutstyr og ikke minst mat fordeles.

Skal man spise godt uten å tynge sekken for mye, er tørrmat, eller tørket mat, en viktig faktor. Det samme er drivstoff til kokeapparat, enten man bruker gass, bensin eller rødsprit. Det hjelper lite med tørkede grønnsaker, som erter og bønner, hvis du må bære med deg brennstoff for timevis med koking.


Om du ikke finner fersk sopp, er tørket sopp et lett og godt alternativ. En neve med tørket traktkantarell gir middagen det lille ekstra. Foto: Leif Haug

Løsningen for vellykkede måltider ligger altså i skjæringspunktet mellom smak, vekt, volum og kort koketid. Av basisnæring innrømmer jeg likevel at jeg pleier å unne meg litt grovt brød. Smør og lett pålegg som spekemat og litt søtt er bestandig med. Det samme med havregryn og kjeks.

Nei-mat
Mat som aldri får komme i sekken min er poteter, ferskt kjøtt, hele stykker spekemat og hermetikk. Heller ikke ris som må kokes lenge eller tørre erter og bønner. Linser derimot, og hurtigkokt ris og pasta er genialt. Det samme er tørket fisk, tørket kjøtt, tørr løk og tomater.


Parmesan er en svært anvendelig ost på tur. Den gir mye smak i forhold til vekt. Foto: Leif Haug

Jeg kommer heller ikke bort fra disse små nudelpakkene fulle av krydder og smak. De kan være et måltid alene, eller danne basis for mer avansert gastronomi. Et tips er å ta en tur til nærmeste asiatiske kolonial. Det er utrolig hvor mye tørket mat som finnes. Reker, sardiner, blekksprut og annen fisk. Også bær og grønnsaker.

Så en innrømmelse: Jeg pleier å ha med litt seterrømme. Det bryter selvsagt med alle vektprinsipper, men er så godt til det meste, at det veier opp for umaken det gir i form av ekstra vekt. Så er det sagt.

Fra naturen
Jeg tar som regel sjansen på at vi klarer å skaffe minst ett måltid fra naturen. Og det går stort sett greit. Foruten fisk, må man ikke glemme at det også finnes sopp i fjellet. For øvrig anbefaler jeg å tørke sopp selv. Særlig i år med mye traktkantarell kan du plukke kilovis, tørke dem på kjøkkenbordet, og deretter fylle krukker og poser. En utrolig smaksbombe som nesten ikke krever tid til bløtlegging, og kan puttes i det meste.

Meny for en uke

  • Pannekaker med medbrakt syltetøy, tørre bær, eller bær fra naturen. Kombiner gjerne med medbrakt rømme hvis fettsuget skulle melde seg.
  • Risotto med lettkokt grøtris, tørrfisk, tørr løk og soltørkede tomater. Parmesan.
  • Ørretfilet i folie, sopp og løk.
  • Linsegryte med tomater, løk, tørket kjøtt eller spekemat.
  • Lettkokt pasta med tørket sopp og parmesan. Spe gjerne på med litt fisk, eller bruk pasta med bønner eller liknende, for proteinets skyld.
  • Gravet fisk med sennep, knekkebrød og potetmos.
  • Nudler (nudelsuppe) med tørket kjøtt, soltørkede tomater og tørket sopp. Bland gjerne inn parmesan og seterrømme.


Jeg liker å filetere fisken, enten den skal graves eller stekes. Husk god fileteringskniv! Foto*: Vegard Veberg

Handleliste

  • Pannekakemiks (som kan blandes med vann).
  • Tørkede bær og nøtter (gojibær, tranebær, rosiner, hasselnøtter og valnøtter).
  • Tørrfisksnacks, gjerne også litt tørkede reker og sardiner.
  • Lettkokt grøtris eller annen lettkokt ris.
  • Tørket løk (fås i butikker med godt utvalg, eller bestilles på nettet).
  • Soltørkede tomater (tørre, ikke i olje).
  • Tørket sopp. Husk at sopp er enkelt å tørke sjøl.
  • Spekemat, gjerne morrpølse i skiver. Kan brukes til nesten alt. En litt mer eksklusiv variant er tørket hjerte fra hjortevilt, som kan skives på forhånd.
  • Tørre linser (de grønne fra Puy er de overlegent beste).
  • Lettkokt pasta. Prøv eventuelt bønnepasta.
  • Parmesanost. Gir mye smak i forhold til vekt.
  • Potetmospulver. Smaker ingenting, har en ekkel tekstur, men gir karbohydrater og kan brukes som base.
  • Godt utvalg av nudler.
  • Godt utvalg av «Rett i koppen».
  • Smør/olje.
  • Salt, pepper og krydder etter ønske.
  • Sennep
  • Seterrømme, hvis du orker å bære. Ha den over i solid plastbeger eller liknende for å unngå uhell i sekken.
  • Tørrsaltet bacon til ekstra smak og litt luksus.

Tips og tilberedning:

Pannekaker

Tilbered som vist på posen. Du trenger en panne med teflon eller annet slippbelegg for vellykket resultat. Og husk at du etter en lang mars spiser omtrent dobbelt så mye som angitt på pakken. Dessuten vil du garantert savne litt salt til det søte. Bacon eller spekepølse er godt til søtt.

Risotto

Risotto er aller best med riktig risottoris, men i nøden og veltens tjeneste kan du bruke lettkokt grøtris. Den trenger litt kortere tid enn risottoris, og kan dessuten brukes til grøt. Ta i så fall med deg litt tørrmelk. Til risotto må du bytte ut melken med vann (bruk mer vann enn til grøt), og ha i en buljongterning. Bruk tørrfisksnacks. Denne er lettere, svakt salt, og enklere å bløtlegge enn vanlig tørrfisk. Tomatene bør bløtlegges i vann et par timer. Da slipper de ut litt av saltet, og blir lettere å tygge. Tørrfisken kan også bløtes en times tid. Den puttes da i kjelen mot slutten, før du tilsetter rikelig med parmesan. Løken bløtes nok under kokingen. Tørket løk suger mye vann, så pass på konsistensen på risottoen, og tilsett mer vann hvis nødvendig.


Bruk det du finner ute. Einerbær, eller nye skudd fra einer, passer godt til gravet ørret. Foto: Avalon_Studio/iStockphoto

Ørretfilet

Den tredje dagen har du forhåpentlig fått litt fisk. Legg et lag med aluminiumsfolie i stekepanna, litt større enn diameteren på panna. Legg på en smørklatt, før du fyller med beinfri ørretfilet. Skinnet ned. Deretter legger du et godt lag med fersk (eventuelt tørket) sopp. Strø over salt og pepper, før du legger på et nytt lag med fisk, skinnet opp. Nok en smørklatt. Topp med et nytt lag folie, som brettes sammen med den første folien. Fyr opp primusen og sett stekepanna over. Snu pakka etter 4–5 minutter, og la den få tilsvarende tid på andre siden. Spis brød eller potetstappe til fiskepakka. Har du tilgang på ved, kan dette like gjerne lages over et bål.

Linsegryte

Til denne gryta anbefaler jeg litt forberedelse hjemme. Bland sammen like deler paprika, cummin og malt koriander. Disse krydderne, sammen med salt, en buljongterning, tørket løk og soltørkede tomater er nok til å lage en liten smaksbombe. Har du tilgang på tørkede rotgrønnsaker, gir det enda mer smakstyngde og næring, men det er slett ikke nødvendig. Krydderne tilsetter du etter egen smak, mot slutten av koketiden. Løk og tomater er med hele tiden. Saltet i tomatene og buljong gjør det trolig unødig å tilsette mer. Litt beef jerkey eller spekepølse gjør dette til reine luksusmiddagen. Bruk ca. 3 dl linser pr. l. vann. Vil du ha gryta ekstra tykk, kan du røre inn litt potetstappepulver til slutt.


Har du tilgang på ved, kan du bære med deg mindre drivstoff til kokeapparatet. Foto: Leif Haug

Pasta

Dette burde ikke kreve noen ekstra forklaring. Kok pastaen som beskrevet. Bruk gjerne bønnepasta for farge og protein. Pøs på med det du liker. Spekepølse, fisk, løk, beef jerkey, ost. Et lite tips. Lag «Rett i koppen» tomatsuppe, og bruk som saus til pastaen.

Gravet fisk

Fileter fisken, og strø salt, sukker og krydder over kjøttsidene. Bruk ca. 5 ss salt og 5 ss sukker per kilo fisk. Tørket dill har du med. Hvis ikke kan du bruke nye skudd fra einer og knuste einebær. Legg fisken i pose, med skinnsidene ut. Grav et hull i nærmeste myr, og legg ned fisken. Husk god innpakking. Myrvann smaker ikke godt. La fisken få godgjøre seg i minst ett døgn før den spises.

Finnene legger raust med gravet fisk og søt sennep på knekkebrød. Skal det bli middag av det, kan du spe på med potetstappe fra pose. Posestappe er kjedelige greier, men parmesan eller tubeost, samt tørkede urter og friske skudd fra einer, piffer opp smaken.

Nudler

Jeg har ofte takket vår herre, eller Mr. Lee for denne enkle smaksbomben av karbohydrater. Med seterrømme, parmesan, resten av de tørkede tomatene og løken, har du et siste herremåltid. Ost og spekepølse er fin topping. Eller tørkakjøtt om du har. Her kan du også ha i en pose «Rett i koppen», eller litt potetstappepulver om du vil.

Tips: Tenk på hva du bruker energien til. Med vandring i en uke, går det langt mer mat enn om du etablerer en fast base for dagsturer.

Emneord: 

På forsiden nå