Annonse
Ola Jordheim Halvorsen er bokaktuell.

Tema || Natursyn

Ola og den ville tiurjakten

Det som skulle bli et intervju om en bok, endte opp som en bredside mot det forfatteren opplever som estetiseringen av norsk natur …

Jeg skjønte fort at historien om gammeltiuren som skulle bli hentet av franske naturforvaltere i traktene rundt her også hang sammen med min oppvekst. Den globale naturkrisen ble plutselig veldig lokal og personlig. Jeg måtte involvere meg, sier Ola Jordheim Halvorsen, når vi kommer fram til hytta, som på mange måter er aksen i hans nye – og første – bok, «Den siste tiur». 

Den stygge skogen

For å komme hit, må du suse over flerfoldige kilometer med grusvei gjennom klassisk norsk industriskog – denne naturtypen «alle» (også vi i bladet) har advart mot og etter Jordheim Halvorsens mening nærmest er noe vi er blitt lurt til å hate. 

Etter en mislykket skuespillerkarriere i USA og et tålelig vellykket revyforfatterskap, må Jordheim Halvorsen kunnes sies å ha truffet en nerve med sine reportasjer om mennesker, jakt og natur i sitt virke som journalist i Dagens Næringsliv.

Han har blant annet vært på troféjakt i Pakistan, loffet rundt på kontinentet i jakten på restene av vill natur og sett rikinger by svimlende summer på auksjon for muligheten til å trekke en truet villaks opp av elva.

– Her er det lite vakker gammelskog. Ingen fossefall, ingen stier eller gode ørretvann. Ingen severdigheter, på en måte, men masse skogsbilveier og gamle traktorspor. Denne industriskogen er jegerens landskap. Du blir ikke tilknyttet naturen her før du tar aktivt del i den. 

Den ferske forfatteren har jaktet mye akkurat her, i utkanten av Finnskogen, eller Taigaen, som han liker å si selv. Jaktinteressen strekker seg tilbake til bestefaren.

– Jeg lurer veldig på hva som går tapt hvis dette jaktende natursynet må vike for det mer betraktende natursynet i fremtiden. Jeg synes tendensen nå er at vi verdsetter naturen med estetiske briller ut fra hvor vakker, vill eller spektakulær den er, snarere enn hva den faktisk har å by på!

– Apropos estetikk … Her poserer du jo velvillig i danske Børge Mogensens «Jegerstolen» foran ei arkitekttegnet hytte perfekt plasser ved et tjern i skogen?

– Ja, hvorfor er det en motsetning? Det viser kjærligheten min til dette skoglandskapet der det ellers ikke finnes mange slike koier. Og det hører med til historien at det sto ei råtten koie her fra før. Vi har ikke kjøpt en tomt og kastet penger etter en dyr arkitekt. Det var min far som tegnet den. Hele prosjektet kostet snaut millionen, forteller Ola Jordheim Halvorsen. 

Hvem eier en tiur?

Vi spoler tilbake. En dag fikk Halvorsen et tips. Franske miljømyndigheter hadde fått tillatelse av norske myndigheter til å reise nordover og fange inntil 50 storfugl i året i en femårsperiode. Målet? Reetablere arten i skogene midt i Alsace. Kunne det virkelig stemme?

– Ingen andre i verden har større grunn til å bli forbanna på dette prosjektet enn meg. De kidnapper jo regelrett fuglene jeg prøver å skyte selv! Fuglene tas også fra kvoten som kan jaktes på statsgrunn. Det blir litt som vår grønne krafteksport – som gir dyrere strømregning. 

Det som følger, er en ellevill historie om fugl som fraktes i et heidundrende tempo over europeiske motorveier, om beinharde naturvernere, fransk protestkultur og en sveip innom det franske rettsapparatet. Parallelt utforsker forfatteren sitt eget forhold til sckhævven, fugger’n og naturen. Det personlige i boka presser seg fram fordi franskmennene bokstavelig talt fanget fugler der bestefaren vokste opp, på en leik på en topp midt i kjernen av Jordheim Halvorsens eget friluftsliv.

– Det paradoksale i fortellingen er at Frankrike henter storfugl, selve legemliggjørelsen av den urørte gammelskogen, i et gjennomhugget landskap i Norge, en naturtype vi omtrent ser ned på, for å sette den ut i en ekstremt tilrettelagt biotop der hjemme. En UNESCO verdensarvlistet skog der tiuren har vært fredet i 50 år, der du ikke engang kan gå utenfor stien. De har drevet hogst på en tiurvennlig måte, sier han.

Ola Jordheim Halvorsen er bokaktuell. Han frykter vi er i ferd med å få et for estetisk syn på naturen.

Skikk og bruk

Vi forlater den estetiske koia, og rusler opp et gammelt traktorspor. 

– Før hadde jeg gått rett forbi et sted som dette, ansett det for å være en transportetappe for å komme til godt jaktterreng. Nå har jeg lært, sier mannen som nærmest veksler mellom glødende iver og vill desperasjon for å nå gjennom med sitt budskap, sitt eureka. 

Tidligere så han utelukkende kritisk på skogbruket. Han betraktet harde hogstflater, hjulspor og kraftlinjer som grelle naturinngrep og jaktet tiur og orrfugl i de klassiske biotopene. I gammelskogen. På koller og over sletter. 

– Men fuglen er jo ikke der! Den sitter oftere i kanten mellom skog og hogstflate, i sumpkrattskogen eller i grøfta langs grusveien for å fylle kråsen. Tiueren trenger ikke vakker natur, den trenger funksjonell natur. At franskmennene kommer hit for å fange storfugl i slikt terreng, er jo egentlig en fjær i hatten til norsk viltforvaltning. 

Mens armene fekter alle veier og det strie håret trekkes bort fra en panne som trolig kryper stadig oppover, letter en voksen orrhane rett bak oss.

– Ser du! Skjønner du! Det er jo galskap at vi ikke anerkjenner denne naturtypen, og heller maser om jaktfrie områder i nasjonalparker. 

– Dette må du utdype …

– Det er verdien av ikke-vernet natur jeg snakker om. De enorme skogarealene omtrent uten folk, men der de aller fleste artene i Norge lever. Jeg synes deler av miljøbevegelsen, samt flere profilerte naturfotografer, drar svartmalingen av norsk natur for langt. Og hjelper det saken? 

Debatten om jaktfrie nasjonalparker er ikke ny, men blusset opp igjen i riksmediene mens Jordheim Halvorsen jobbet med boka. I en kronikk i avisa Nationen skrev lederen i en av landets største naturvernorganisasjoner at «Nordmenn ikke vet hva naturvern er» – og at vi må se til land nedover på kontinentet – der det ikke jaktes og fiskes i vernet natur, men drives med rewilding. 

– Jeg er ingen senterpartist, men dette tankegodset kan i verste fall virke mot sin hensikt. Det er faktisk ikke veldig relevant hvordan nederlenderne eller franskmennene verner naturen sin. Først og fremst fordi mellom naturområdene de har vernet, finnes det omtrent ikke natur igjen. Det økologiske potensialet er lik null. Mellom vernet norsk natur, er det jo natur omtrent overalt – og nesten ikke folk. Det perspektivet savner jeg. 

Kanskje gjør naturfotografene større skade med kamera, enn en jeger gjør med børse? Kan estetiseringen av naturen de i stor grad har vært med på å bidra til de siste 50 årene ha ført til større press på sårbar natur?

I forbindelse med bokprosjektet, besøkte forfatteren Schwarzwald nasjonalpark i Tyskland, der forvaltningen nå beskytter tiuren med alle midler.

– De kjører til og med robotiserte blåbærbuskklippere rundt i skogen for å få nok sollys til bakken slik at storfuglkyllingene ikke fryser i hjel. De mener tiuren fungerer som en paraplyart, at tilstedeværelsen automatisk beskytter en rekke andre barskogsarter. Og lederen for det hele sa at hvis tyskerne noen gang får tilbake storfuglbestander som det kan jaktes på, har de gjort alt rett! 

–Vi har alltid brukt naturen, sier forfatteren. En gammel fangstinnretning i skogen sier sitt.
Den arkitekttegnede koia i skogen fungerer også som skrivestue.Den ligger midt i kjernen av forfatterens eget friluftsliv, og starten på den ville historien som nå har blitt en bok.

Halvorsen mener naturfotografene som de siste årene har snakket om jakt som en del av problemet i norsk natur, bør se seg selv i speilet. 

– Kanskje gjør naturfotografene større skade med kamera, enn en jeger gjør med børse? Kan estetiseringen av naturen de i stor grad har vært med på å bidra til de siste 50 årene ha ført til større press på sårbar natur? Og Lars Monsen, hvorfor lager han enda en forlokkende TV-serie om nasjonalparkene våre, eller indrefiletene i naturen vår, som han kaller det, når han samtidig snakker om dyrelivet som forsvinner derifra?

Halvorsen mener nedbyggingen av naturen er tett knyttet til dette framvoksende skjønnhetsidealet. At vi bygger hytter i nærheten av der naturen er fin, spektakulær, attraktiv – og tilrettelagt. 

– Hvis naturen bare skal være en vakker kulisse for skiturene våre, hvilken tilknytning får vi til den da? Min bestefar dro ikke til Hardangervidda fordi det var så fint der, men fordi det var mye fisk i vannene. Det var en indre drivkraft, lidenskapen for fangst – og matauk – som dro ham ut i naturen. Ikke utsikt. Dette har forandret seg enormt på to generasjoner. 

Forfatteren stopper opp midt i ei hogstflate. Ser seg omkring. Her vi går nå, har det ifølge ham selv ikke vært reist ei hytte på år og dag. Bortsett fra hans eget arkitektoniske lille krypinn, da.

Det fremstilles som at jegeren er en slags rudimentær kødd, som liker å ta liv for sportens skyld. Nei, jeg liker ikke å ta liv, men jeg vet hva det vil si å ta et liv, hvordan det oppleves å avlive en skadeskutt fugl med bare hendene.

Lidenskapens pris

– Du sier selv at du ikke jakter for mataukens del. Hvorfor gjør du det da? 

– Det ligger i mange av oss, tror jeg, en slags drift som nesten er like sterk som seksualdriften. Vi må tørre å si det, og vi må slutte å liste opp alle kulepunktene om hvorfor vi jakter. Sunn matauk. Bra for folkehelse. At vi høster av et overskudd. Godt kameratskap. Bla, bla, bla. Jeg er så lei av jegeres behov for å ramse opp argumenter for å forsvare seg selv. Selvfølgelig spiser jeg det jeg skyter! Hvor har det blitt av selvtilliten? 

– Hvorfor er det slik?

– Akkurat kulepunktene må kanskje Norges Jeger- og Fiskerforbund ta sin del av ansvaret for. I mine øyne blir det uansett en uærlig debatt. Kan ikke veganere og jegere bare være enige om at vi har ulike verdisyn, og likevel synes storstilt kjøttproduksjon er noe dritt? 

Halvorsen er lite glad i den moralske posisjoneringen han mener jaktmostanden preges av.

– Det fremstilles som at jegeren er en slags rudimentær kødd, som liker å ta liv for sportens skyld. Nei, jeg liker ikke å ta liv, men jeg vet hva det vil si å ta et liv, hvordan det oppleves å avlive en skadeskutt fugl med bare hendene. Det er fryktelig. Og jeg gjør det ikke for sportens skyld. Å ta liv er en konsekvens av denne lidenskapen som er så sterk at den knapt kan forklares. 

Vi kommer snart ut på grusveien igjen, etter å ha snublet rundt på gamle hogstflater i ymse grad av gjengroing. Jordheim Halvorsen har kommet med en nær endeløs strøm om det mytologiske forholdet han mener europeere har til tiuren, den sorte trollfuglen med røde øyenbryn, om at vi må passe på at det ikke er EUs betraktende tankegods som legger føringer for vår naturopplevelse. Og om lidenskap. Jævlig mye lidenskap.

– Egentlig skylder jeg tiuren alt. Den har vært en rød tråd gjennnom hele livet mitt. Koia her, jobben i avisa jeg skriver for. Dette bokprosjektet. Men å få skutt den, det er pokker ikke så lett!

–Industriskogen er jegerens landskap. Du blir ikke tilknyttet naturen her før du tar aktivt del i den, mener Jordheim Halvorsen.
Powered by Labrador CMS