Annonse

Test av Nio EL6

Nio EL6 er lillebroren til ES8 og EL7. Den er bygget på en litt kortere plattform, men SUV-følelsen er fortsatt til stede. Her ser vi bilen ute i naturen.
Nio EL6 er lillebroren til ES8 og EL7. Den er bygget på en litt kortere plattform, men SUV-følelsen er fortsatt til stede.

Kompakt og moderne milsluker

Nio EL6 treffer godt på viktige kriterier i SUV-segmentet. Ikke minst byr bagasjeplassen på en positiv overraskelse.

Publisert

EL6 er den minste av Nios tre mid-range til store SUV-er. Like fullt er det gledelig å se at produsenten har skjønt verdien av et romslig bagasjerom. EL6 rommer faktisk mer enn alle de største SUV-ene til Ford, BMW og Audi, for å nevne noen. 

Spørsmålet blir nå om ikke NIO vil oppleve en viss intern «kannibalisme», ikke minst mot den mellomste modellen, Nio EL7, rett og slett fordi EL6 er nokså lik, men koster rundt 100.000 kroner mindre.

Den største forskjellen er at EL7 har vesentlig bedre bakkeklaring og en svært behagelig og justerbar luftdemping.

Finurlig prising

Vi må snakke batterileie, som hos Nio kalles BaaS. Regnestykket må du selv se på, men kort oppsummert betyr det en lavere utsalgspris uten batteri. Dette gjør banklånet gunstigere og forsikringen lavere. 

Du betaler 1999,- pr. md. og får 200 kWh «gratis» kjøring (ca. to langturer) per måned uten å betale de (minst) 1000 kronene lynlading koster underveis.

Flere stasjoner

Med 19 tilgjengelige stasjoner for batteribytte, en dobling på ett år, ser dette bra ut for Nios framtid her til lands. Tiden for å swappe er også på vei ned, fra fem til tre minutt på flere nye stasjoner. 

Interessant nok gjør utviklingen EL6 til en bedre bil og deal. En perfekt oppsatt EL6, med Baas på 100 kWh, havner på omtrent 550 000 kroner. Da har du med elektronisk hengerfeste, vinterhjul og nest høyeste komfortnivå. 

Vi ville droppet den fysiske kula og taleroboten «Nomi». Barna vil kanskje være uenige.

Interiøret i EL6 er enkelt, men samtidig balansert og effektivt. På vår testbil gikk det i sort. Om du ønsker mer skinnpreg, får du den også i beige.
Interiøret i EL6 er enkelt, men samtidig balansert og effektivt. På vår testbil gikk det i sort. Om du ønsker mer skinnpreg, får du den også i beige.

Kompakt – men romslig

Innvendig volum, praktiske løsninger og smarte kjøremoduser gjør doningen nærmest perfekt for småbarnsfamilien som trenger en ekte villmarksbil. Mange steilet da NAFs store familiebiltest 2024 kåret to kinesere på topp: ET5 Touring og EL6. 

Etter en måned i sistnevnte, skjønner vi hvorfor. På elegant vis «svelger» den unna barn, bikkjer og utstyr, vi skulle dog gjerne sett at den kunne trekke mer enn 1200 kg.

Teknologi og praktiske løsninger

Nio EL6 ligger heller ikke etter på «vanlig» lynladehastighet, rekkevidde eller kvalitet. Med hyppige oppdateringer, har bilene det siste året fått merkbare forbedringer, og slik forsterket de enklere menyene og den brukervennlige appen. 

Bilen har også en av markedets beste kamera- og sensorpakker, inkludert LIDAR. Det gir bilen «to horn og en pannebrask» i taket. Både Volvo og andre har kopiert dem i år, rett og slett fordi effekten er så stor. 

Nå har du god oversikt selv i dårlig vær, i tett trafikk og under nattkjøring. Kjøreassistansen, Matrix-kjøre lysene og sikkerheten i EL6 er derfor svært bra.

En SUV for norske forhold

NIO «dytter» ting under panseret, for å optimalisere plassen ellers i bilen. Dermed utgår frunken, men hele 579 liter bagasjeplass + 100 liter under gulvplaten, viser at det fungerer. Innvendig gir bilen luksusfølelse uten å være for «fancy» for turbruk. 

Setene er svært komfortable, med blant annet ventilasjon, varme og massasje. Baksetene holder høyt nivå og funk sjonene kan stilles med en dedikert passasjerskjerm på bakre rad. 

4-2-4 setekonfigurasjon gjør det enkelt å stappe inn ski og fiskestenger i sin fulle lengde. Det samme midtsetet rommer også et bord med koppholdere. Fire voksne har det derfor særdeles behagelig på tur, bikkja bak likeså.

Bagasjeplassen er imponerende i dette som tross alt kun er en middels stor SUV. Under bur og bagasje er det i tillegg et ekstra rom på 100 liter.
Bagasjeplassen er imponerende i dette som tross alt kun er en middels stor SUV. Under bur og bagasje er det i tillegg et ekstra rom på 100 liter.

Nio EL6

Ytelse: 360 kW / 490 hk

Dreiemoment: 700 Nm

Rekkevidde WLTP: 529 km

Normal/lynlading (AC/DC maks): 11 kW / 140 kW L x B x H: 4,85 m / 1,99 m / 1,71 m

Akselavstand: 2915 mm

Bagasjerom: 579 + 100 liter

Bakkeklaring: 13,5 cm

Egenvekt: 2323 kg

Tilhengervekt: 1200 kg

Klargjort for V2L: Nei

Tillatt taklast: 75 kg

0–100 km/t: 4,5 sek

Toppfart: 200 km/t

Forbruk snitt: 20 kWh

Garanti: 6 år / 150 000 km (det som kommer først)

Pris: fra kr 489.000 med BaaS. (Med 100 kWh batteri-eie; fra kr 692 559,-)

Pris testbil: Uten massasje/ventilasjon i bakseter, uten Nomi Mate, med 20-tommers vinterfelger/dekk og Baas batterileie:* kr 558 809,- (100 kWh batteri / 1999,- pr. måned)

Kort oppsummert

Pluss

  • Stor bagasjeplass, kan utvides til 670 liter

  • Svært god sitte- og kjørekomfort
  • God app og menyopplevelse. Hyppige oppdateringer

  • Elektronisk hengerfeste for kun 10.000 kroner

  • Rask lynlading og BaaS batteribytte

Noe å tenke på

  • Ikke byttestasjoner i Nord-Norge

  • Noe lav tilhengervekt. 1200 kg.
  • Kun 13,5 cm bakkeklaring
Powered by Labrador CMS