Annonse

Test av Volvo EX90 Twin Ultra

Å farte rundt på jakt etter gode sjøørretplasser er en drøm når du sitter bak rattet i en EX90. Dempingen, stillheten i kupeen og det gode plassen gir maksimal kjøreglede. Bilde av Volvo EX 90
Å farte rundt på jakt etter gode sjøørretplasser er en drøm når du sitter bak rattet i en EX90. Dempingen, stillheten i kupeen og det gode plassen gir maksimal kjøreglede.

Bunnsolid halvsvenske

Det tok sin tid før Volvos EX90 var klar for norske veier, men den som venter på noe godt og så videre.

Publisert

Vi koblet EX90-testen til en lenge planlagt påsketur etter havsöring. Kamuflert i en halvsvensk (nå kinesisk) luksusbil rullet vi av DFDS-ferga i København, tok en halv dag på Sjællands gromplasser, før vi satte kurs mot Simrishamn, regionens sjøørret- mekka. 

For å nå den ene legendariske etter den andre, ble det kjøring på alt fra prima motorvei til grusveier i dårlige forfatning.

God plass

EX90 leverer (som forventet) diskré luksus som svelger folk, utstyr, bikkjer og unger. Romslig kupe er melodien. 

Volvo valgte den riktige veien til elektrifisering – de beholdt toppmodellens størrelse i stedet for å krympe den (slik flere andre har gjort), og forbedret det meste underveis. Men én ting savnes: en større frunk – 46 liter er snaut.

Du har det godt i kupeen i EX90. Stilrein luksus, nydelige seter og et velfungerende menysystem leverer. Liker du god lyd? Det får du her.
Du har det godt i kupeen i EX90. Stilrein luksus, nydelige seter og et velfungerende menysystem leverer. Liker du god lyd? Det får du her.

Lang rekkevidde og rask lading

Med 111 kWh batteri, opptil 614 km WLTP-rekkevidde og respektable 250 kW lynlading, holder EX90 tritt i SUV-kappløpet. For- bruket var imponerende lavt for frakt av fem voksne fiskere og et bagasjerom stint av utstyr. 

Autonom kjøring, LIDAR, Volvo-appen og mobilnøkkel var ikke helt aktive ved levering, men Volvo lover OTA-oppdateringer fortløpende. Menysystemet er intuitivt, Android Automotive og Apple CarPlay fungerer sømløst. 

Med Spotify ble hi-fi-opplevelsen komplett, akkompagnert av 25 høyttalere fra legenden Bowers & Wilkins.

Komfort på andre rad

Stolenes elektroniske tilpasning, kvalitet og heve-/senke muligheter, samt at alle tre setene på andre rad er atskilt, gjør at midtsetet kan skyves lenger fram enn naboene. Resultatet? Helt grei komfort for tre voksne bak. 

En liten detalj? Ikke når du er den som skal sitte i midten! Med EX 90 har Volvo skrudd sammen en el-SUV på øverste hylle for deg som liker plass og den skandinaviske premiumfølelsen.

Selv med det store buret, er det godt med plass i bagasjerommet.
Selv med det store buret, er det godt med plass i bagasjerommet.

Volvo EX90 Twin Ultra

Ytelse: 408 hk / 770 Nm

Batteri: 111 kWh

Motor: 2 × elektriske, AWD

Normal/lynlading (AC/DC maks): 11 / 250 kW

L × B × H: 5,03 / 1,96 / 1,74 m

Akselavstand: 2,98 m

Bagasjerom: 697 liter (324 l med tredje rad oppe)

Frunk: 46 l

Bakkeklaring: 20,8 cm (luftfjæring)

Maksimal taklast: 100 kg

Egenvekt: 2 780 kg

Tilhengervekt: 2 200 kg

Nyttelast: 528 kg

Klargjort for V2L: Ja

0–100 km/t: 5,9 sekunder

Toppfart: 180 km/t

Forbruk/rekkevidde (WLTP): 20,7 kWh / 62 km

Garanti bil og batteri: 5 år/150 000 km – batteri 8 år/160 000 km

Pris testmodell: kr 1 160 400 (uten frakt/levering)

Standardmodell: Fra kr 904 500 (50.000 for Performance motor)

Mer info: www.volvocars.com/no

Kort oppsummert

Pluss

  • Hypermoderne sjuseter og stort pakkevolum

  • Suveren kjørekomfort og nesten lydløs kupé

  • Rask ladetid og lang rekkevidde

  • God skjerm, meny og ståpels HiFi-lyd fra B & W

  • Svært gode seter (mulighet for massasje)

  • Stor tilleggsutstyrspakker + to motorvalg

Noe å tenke på

  • Litt traust design
  • Kun én stor skjerm og litt få fysiske knapper (for dem som liker det
  • Liten frunk

  • Krever romslig økonomi

Powered by Labrador CMS