Annonse

Test av Xpeng G9 AWD Performance

Flotte linjer, god plass og semi-luksus gjør G9 til et godt valg.
Flotte linjer, god plass og semi-luksus gjør G9 til et godt valg.

Kinesisk grombil

Utstyrsbomben Xpeng G9 tar deg på «senga». Ekstrem lading, høy komfort og god plass frister.

Publisert Sist oppdatert

Xpengs første røslige SUV går rett inn i toppsjiktet av røffe el-SUV-er. Bilen er en suveren kombinasjon av oppbevaringsplass, god rekkevidde, lynrask lading og et mylder av praktiske- og teknologiske løsninger. 

Med økende aksept for kinesiske bilmerker og et voksende forhandlernett, har G9 potensial til å få tyske luksusmerker til å miste nattesøvnen. G9 er en usedvanlig god bil i sin prisklasse. 

Plassmangel, dårlig trekkraft, eller kort rekkevidde, har vært «turn off» for oss som skal kjøre langt i fjellet, gjerne med henger og bilen pakket til taket. Lading? Glem det! Her treffer G9 bullseye, for vi har ikke mye å sette fingeren på. 

Når luftdemperne jobber og tar deg mykt over dårlige grusveier, mens seter med overlegen massasje knar musklene, konstaterer vi at det finnes topp kvalitet godt under millionen.

Plass i alle soner

Det er romslig i alle fire «soner», fra frunk (rom i front) til bagasjerom. Frunken i første «sone» er på 71 liter, ikke enormt, men knuser likevel SUV-er fra NIO, Mercedes og BMW, som ikke kan by på det samme. 

Fører og passasjerer sitter svært komfortabelt i andre og tredje sone, nesten på høyde med toppmodellen til Mercedes. 

Bagasjerommet sluker alt, pluss ekstra plass under gulvluken. Lav nyttelast, fravær av skiluke i bakseterad, og muligheter for en 6- eller 7-seter, vil nok for noen bli en dealbreaker.

Det er god plass, nydelige seter og herlige massasje i front av G9. Skjermene og systemet er blant de beste i klassen.
Det er god plass, nydelige seter og herlige massasje i front av G9. Skjermene og systemet er blant de beste i klassen.

«Telt på hjul»

Vår testbil hadde alt, inklusiv sengemodulen, som brettes ut og blir til en enorm «hotellseng». Her finner du roen, med utsikt til stjernene gjennom glasstaket. 

Ja, det er ukomfortabelt lavt under taket, men av og til kan det være deilig å slippe telt, eller å dra på en tung villmarkscamper, når alt du ønsker er å sove godt langs veien, stå opp og gi seg jakta eller fisket i vold.

Moderne kjøreglede

Fra første pedaltrykk leverte G9 en kjøreglede og bruker- opplevelse utenom det vanlige. I motsetning til flere andre «kinesere», har Xpeng valgt å lesse på alt vi drømmer om; Apple Carplay, Android Auto, Netflix, YouTube, internettsurfing mv. 

Vi har til gode å teste en bedre elektrisk SUV enn Mercedes EQS SUV 580. Men G9 Performance, med Comfort & Audio pakka, puster den bunnsolide tyskeren i nakken. 

Når den i tillegg lader mye raskere og koster godt under halvparten, inklusiv elektronisk innfellbart hengerfeste, anbefales prøvekjøring ved første og beste anledning!

Upåklagelig plass bak, her med et medium hundebur og noen sekker med hundefôr.
Upåklagelig plass bak, her med et medium hundebur og noen sekker med hundefôr.

Xpeng G9 AWD Performance

Ytelse: 405 kW (551 hk)

Batteri: 98 kWh

Dreiemoment: 717 (Nm)

Motor: 2X motorer og firehjulstrekk

Normal/lynlading (AC/DC max): 11/300 kW (Plattform 800 V)

LxBxH: 4,89/1,94/1,67 (m)

Akselavstand: 2,99 m

Bagasjerom: 660 liter

Frunk: 71 L

Bakkeklaring: 14,5 – 19,5 cm

Maksimal taklast: 75 kg

Egenvekt: 2360 kg

Tilhengervekt: 1500 kg

Nyttelast: 375 kg

Klargjort for V2L: Ja (tilleggsutstyr)

0–100 km/t: 3,9 sekunder

Toppfart: 200 km/t

Forbruk/rekkevidde snitt (WLTP): 21 kW / 520 km

Garanti bil og batteri: 7 år/160 000 km.

Batteri: 8 år eller 160 000 km

Pris testmodell: Performance AWD Comfort & Audio Pack: kr 780 458,-

Standardmodell: Fra kr 693 908,-

Mer info: www.xpeng.com/no

Kort oppsummert

Pluss

  • Ekstrem rask lynlading, opptil 300 kWt

  • Suverent design og førsteklasses kjørekomfort

  • Masse plass, inkludert en praktisk 71 liters frunk

  • Intelligent luftdemping og bakkeklaring fra 14,5 til 19,5 cm

  • Store displayskjermer og et av klassens beste operativsystem

  • Kan parkere selv via trådløs nøkkel/app

  • Mye bil for pengene

Noe å tenke på

  • Finnes ikke som 6 eller 7-seter (ennå)
  • Mangler skiluke

  • Noe lav nyttelast og tilhengervekt

Powered by Labrador CMS