Annonse

Test av Nio EL8

Faceliften har gjort EL8 godt, og faller trolig i smak hos de fleste. Samtidig har bilen mistet litt særpreg og er nå ganske lik både EL6 og EL7.
Faceliften har gjort EL8 godt, og faller trolig i smak hos de fleste. Samtidig har bilen mistet litt særpreg og er nå ganske lik både EL6 og EL7.

Treffer nesten blink

Nios toppmodell kunne blitt bilen alle turglade familier drømmer om. Den er raus og luksuriøs, men det butter litt på noen sentrale områder.

Publisert

Nio gjorde seg bemerket i elbilverden med sin ES8 tilbake i 2021. Modellen bød på stor plass, 550 hk og batteribytte fremfor lading – og en pris ikke alle konkurrenter kunne matche. Arvtakeren EL8 er strukket 10 cm, og har fått både mykere linjer og mer luksus. Det høres jo perfekt ut, eller?

En fest på veien

Nio tar brukerne på alvor, og har hentet sitte- og kjørekomforten fra øverste hylle. Bilen har nydelige kjøreegenskaper, masse krefter, luftdemping med god bakkeklaring, ti smarte kjøreprogram og software med tydelig europeisk standard (inkludert Spotify og den snakkesalige roboten Nomi). 

Også appen til smarttelefon er god å bruke. Er du opptatt av lyd og bilde på hjemmebane, setter du kanskje også pris på bilens atmosfæriske innvendige belysning og surroundanlegg. 

Med de to bakerste setene lagt ned, sluker bagasjerommet 810 liter. Pluss i margen for at gulvet blir flatt og praktisk. 

Med alle de seks setene oppe, har du 256 liter bagasjeplass. Kombinert med to tonn på hengeren, burde produsenten hatt en kandidat til nordmennenes nye folkebil.

Nio treffer nesten alltid spikeren på hodet når det kommer til interiør. Skyhøy komfort, fin skjerm og en god meny løfter helheten rett til himmels.
Nio treffer nesten alltid spikeren på hodet når det kommer til interiør. Skyhøy komfort, fin skjerm og en god meny løfter helheten rett til himmels.

Blir utfordret

Artig nok er et av tilvalgene en midtkonsoll på andre seterad, som byr på et smart varme- eller kjøleskap for mat og drikke. Det gir jo unektelig en følelse av luksus. 

Men som praktisk bil for småbarnsfamilien kan det fort bli skivebom, da barna «mister» midtgangen og må vippe ned andre seterad for å nå den tredje. 

Har du fire barn som skal fraktes hit og dit, blir det fort en showstopper. Det er også lov å spørre seg om Nio har utnyttet de siste årene godt nok. En så fremoverlent bilprodusent burde hatt flere enn dagens sju servicepunkter og verksteder, fem utsalgssteder og 20 batteribyttestasjoner. 

Til gjengjeld kan «kina- konkurrentene» Volvo EX90, BYD Tang og Xpeng G9 prøvekjøres, repareres og kjøpes «overalt» i hele landet. 

Med hurtig lading, er ikke fraværet av batteribytte nødvendigvis et stort tap. Og alle som hadde sett frem til en sjuseter, må vinke farvel til Nio, siden produsenten har droppet dette i sitt sortiment. 

På den andre siden er prisen konkurransedyktig sett mot europeiske premium-modeller, og muligheten for å leie og bytte batterier (og størrelse på batteriet) er et pluss for mange. Du får kanskje ikke alt på kinarestaurant likevel?

Selv med et middels stort hundebur og en del bagasje, er det masse plass igjen både over og under luka i gulvet.
Selv med et middels stort hundebur og en del bagasje, er det masse plass igjen både over og under luka i gulvet.

Nio EL8:

Ytelse: 480 kW / 653 hk

Batteri: 75 eller 100 kWh (BAAS-abonnement eller kjøp)

Dreiemoment: 850 Nm

Rekkevidde WLTP: 510 km

Motor: To motorer, firehjulstrekk

Normal/lynlading (AC/DC max): 11 kW / 240 kW

LxBxH: 5,1 m / 1,99 m / 1,75 m

Akselavstand: 3,07 m

Bagasjerom: 256 l (6-seter) og 810 l (4-seter)

Frunk: Nei

Bakkeklaring: 14,3 til 20 cm (Luftdemping)

Maksimal taklast: 75 kg

Egenvekt: 2558 kg

Tilhengervekt: 2000 kg

Klargjort for V2L: Nei

0–100 km/t: 4,1 sek

Toppfart: 200 km/t

Forbruk snitt: ca. 22 kWh

Garanti bil og batteri: 5 år / 150 000 km (det som kommer først)

Pris fra: fra kr 731.749 med BaaS. (Med 100 kWh batteri-eie; fra kr 931 749,-)

Pris testbil: kr 892 249,- (100 kWh batteri / 1999,- pr. måned) Executive utgaven med blant annet; Executive consol (smart kjøleskap, ladestasjon m.m), ekstra komfort- og stereopakke, største sommerdekk+vinterhjul og alle ekstra tilvalg, samt Baas-batterileie.

Kort oppsummert

Pluss

  • Bagasjerommet sluker hundebur og pakkenelliker

  • Særdeles moderne bil med høy sitte- og kjørekomfort
  • God app, kjøreprogram og menyopplevelse.

  • Elektronisk hengerfeste og hengermodus

  • Rask lynlading og BaaS-batteribytte

  • Fantastisk autopilot og sensorpakke med LIDAR kamera

Noe å tenke på

  • Blir litt dyr sammenlignet med Xpeng og BYD Tang
  • Få utsalgssteder, service- og batteribyttestasjoner

  • Mangler den populære syvseteren og frunk i front

Powered by Labrador CMS