Annonse

Test av KGM Torres EVX

Her ser vi bilde av bilen KGM Torres EVX i aksjon.
Hit, men ikke lenger! Dette er en bakke vanlige personbiler forserer relativ greit.

Får i ulveklær

Vi så fram til en romslig og rimelig SUV. Men full kapitulasjon i testbakken og en flau rygge-retur, uten henger, ga oss hakeslepp.

Publisert Sist oppdatert

KGM, tidligere SsangYong, seiler nå under nytt flagg med nye eiere og nytt pågangsmot. Torres EVX har potensial som en rimelig, romslig, lett og altetende «villmarksbil» med godkjent tauekapasitet på 1.5 tonn. 

Bilen er røff å se til, og har tydelige trekk fra Land Rover og Jeep, dog med koreansk opprinnelse. Men bak maskuline hjulbuer og pyntetull på panseret, finner vi noe som hindrer bilen å nå toppen – bokstavelig talt. 

Bilde av baksetet i
Herlig med god plass og blide barn på tur!

Ved bakkestart i vår vanlige testgrusbakke ble den bare stående og spinne. Og det uten henger! Originaldekkene kunne nok vært bedre, men vi måtte altså rygge ned. Et haltende ESP-system og tohjulstrekk gir for dårlig veigrep, og den spinner for lett på asfalt. 

Kjørekomfort og framkommelighet er altså de største svakhetene. Bratte grus veier, glatte båtslipper eller røff hengerkjøring kan by på store problemer.

Romslig

Når det kommer til interiør og plass, er det derimot mye å bli glad i. Her har du armslag. Alt og alle får plass: fiskekasser, leirduekastere og fem røslige villmarkinger. Godt sitter du også, og både varme og ventilering er bra. 

Interiøret tåler juling og du tør å gjøre entré, selv når klærne lukter fisk, hund eller bål. Bagasjerommet er romslig, og du kan ta ut bunnen for enda mer plass. 

Det følger med skumskillevegg med praktiske rom, men her kan en handyman gjøre underverker for praktisk lagring. At mellomakseltunnelen «følger med» fra fossilmodellen, hindrer dog flatt gulv bak. Slikt holder ikke i elbil-landet i 2024.

Gode batterier og lading

Blade-batterier fra BYD finner du i en rekke dyre biler, og disse er utvilsomt bilens beste og mest utprøvde element, spesielt når KGM gir hele ti år eller 1 000 000 kilometer på garantien! 

Torres-en lader også jevnt og stabilt, men ikke ekstraordinært. Vi ble positivt overrasket over det lave forbruket til denne rimelig tunge og røslige bilen. Det må (!) komme en software-oppdatering rundt neste sving, med basisfunksjoner og bedre ladekontroll, for å nevne noe. 

Her ser vi et fullpakket bagasjerom i bilen
Vi fylte bilen for en klassisk miniekspedisjon med røffe transportkasser, fiskeutstyr, oppblåsbar båt og en bensinkanne. Dette uten bruk av den skjulte brønnen.

Som tohjulstrekker med litt for dårlig teknisk nivå, når KGMs første el-SUV ikke helt opp. Med trekk på alle fire, litt bedre programvare og (forhåpentligvis) samme pris, kan tingene derimot endre seg ganske fort. 

Vi imøteser en fullskala koreaner som tar oss til topps i framtiden!

Seter og interiør er av den rimelige sorten, men du sitter godt og funksjonelt.
Seter og interiør er av den rimelige sorten, men du sitter godt og funksjonelt.

KGM Torres EVX

Ytelse: 152 kW (204 hk)

Batteri: 73,4 kWh (BYD Blade)

Dreiemoment: 340 Nm

Motor: 1x eMotor, forhjulsdrift

Normal/lynlading (AC/DC max): 11/120 kW

LxBxH: 4,7/1,89/1,72 m

Akselavstand: 2,68 meter

Bagasjerom: 703 liter

Frunk: Nei

Bakkeklaring: 19 cm

Egenvekt: 1900 kg

Tilhengervekt: 1500 kg

Nyttelast: 500 kg

Klargjort for V2L: Ja (ut- og innvendig)

0–100 km/t: 8,8 sekunder

Toppfart: 160 km/t

Forbruk/rekkevidde snitt (WLTP): 18,7 kWh / 462 km

Garanti bil og batteri: 10 år/1 million km

Pris: kr 429 000,-

Mer info: kgm-auto.no

Kort oppsummert

Pluss

  • God innvendig plass og romslig bagasjerom

  • Tillater bruk av Apple Car Play og Android Auto (med ledning)

  • BYDs kvalitetsbatteri med ekstrem garantiordning

  • Bra hengervekt og V2L strømfordeling

  • God sittekomfort og godkjent «villmarksinteriør»

Noe å tenke på

  • Generelt for mange halvferdige løsninger

  • Infosystemet er svakt og alarmene er ustyrlige

  • Litt treg nøkkel og ingen telefonapp for fjernstyring

  • Overaskende dårlig nattlys

  • Få kameraer og lite hjelpsomme visninger

  • Mange designløsninger kun for syns skyld

  • Svak ESP gir mye spinn og dårlig fremkommelighet

  • Mellomakseltunnel fra bensinmodellen

Powered by Labrador CMS