Test av KGM Torres EVX
Får i ulveklær
Vi så fram til en romslig og rimelig SUV. Men full kapitulasjon i testbakken og en flau rygge-retur, uten henger, ga oss hakeslepp.
KGM, tidligere SsangYong, seiler nå under nytt flagg med nye eiere og nytt pågangsmot. Torres EVX har potensial som en rimelig, romslig, lett og altetende «villmarksbil» med godkjent tauekapasitet på 1.5 tonn.
Bilen er røff å se til, og har tydelige trekk fra Land Rover og Jeep, dog med koreansk opprinnelse. Men bak maskuline hjulbuer og pyntetull på panseret, finner vi noe som hindrer bilen å nå toppen – bokstavelig talt.
Ved bakkestart i vår vanlige testgrusbakke ble den bare stående og spinne. Og det uten henger! Originaldekkene kunne nok vært bedre, men vi måtte altså rygge ned. Et haltende ESP-system og tohjulstrekk gir for dårlig veigrep, og den spinner for lett på asfalt.
Kjørekomfort og framkommelighet er altså de største svakhetene. Bratte grus veier, glatte båtslipper eller røff hengerkjøring kan by på store problemer.
Romslig
Når det kommer til interiør og plass, er det derimot mye å bli glad i. Her har du armslag. Alt og alle får plass: fiskekasser, leirduekastere og fem røslige villmarkinger. Godt sitter du også, og både varme og ventilering er bra.
Interiøret tåler juling og du tør å gjøre entré, selv når klærne lukter fisk, hund eller bål. Bagasjerommet er romslig, og du kan ta ut bunnen for enda mer plass.
Det følger med skumskillevegg med praktiske rom, men her kan en handyman gjøre underverker for praktisk lagring. At mellomakseltunnelen «følger med» fra fossilmodellen, hindrer dog flatt gulv bak. Slikt holder ikke i elbil-landet i 2024.
Gode batterier og lading
Blade-batterier fra BYD finner du i en rekke dyre biler, og disse er utvilsomt bilens beste og mest utprøvde element, spesielt når KGM gir hele ti år eller 1 000 000 kilometer på garantien!
Torres-en lader også jevnt og stabilt, men ikke ekstraordinært. Vi ble positivt overrasket over det lave forbruket til denne rimelig tunge og røslige bilen. Det må (!) komme en software-oppdatering rundt neste sving, med basisfunksjoner og bedre ladekontroll, for å nevne noe.
Som tohjulstrekker med litt for dårlig teknisk nivå, når KGMs første el-SUV ikke helt opp. Med trekk på alle fire, litt bedre programvare og (forhåpentligvis) samme pris, kan tingene derimot endre seg ganske fort.
Vi imøteser en fullskala koreaner som tar oss til topps i framtiden!