Slik finner du jaktlykken

De gamle sjamanene ofret for å få den. Nordlendingene snakker om haill. Men hva skal til for at du skal få X-faktoren?
01. februar 2022

Har du lagt merke til at enkelte jegere har en tendens til å felle betydelig mer enn andre? Også innen samme jaktlag. Hva skyldes det? Dyktighet, flaks eller selvtillit?

Mennesker har til alle tider søkt oppskriften på jakt- og fiskelykke. I stamme- og nomadesamfunn gjennomførte man magiske ritualer for å se hvor viltet befant seg, eller komme i kontakt med dyrets ånd.

Vær konstant på jakt

Ikke mist fokus

Å være på hugget

Jakt eller kos?

Mental styrke

Alder og personlighet

Ha trua ­til siste slutt

Ut av det blå

Jaktlykke kan trenes

  1. Gjør deg godt kjent: Bruk jaktterrenget hele året. Se etter tråkk og sportegn. Sett opp viltkameraer.
  2. Bli «dus» med rifla: Besøk skytebanen jevnlig. Tren i ulike skytestillinger, jaktfelt og løpende elg. Suppler gjerne med simulator.
  3. Hold postene ryddige: Mål opp avstander, og forbered deg mentalt på situasjoner som kan oppstå.
  4. Utfordre psyken: Sliter du med tålmodigheten på post når timene går? Det er naturlig å miste trua når økta blir lang. Men husk at statistisk sett er øker sjansen for å se vilt med antallet timer du er i terrenget!