Slik finner du jaktlykken

De gamle sjamanene ofret for å få den. Nordlendingene snakker om haill. Men hva skal til for at du skal få X-faktoren?
01. februar 2022

Har du lagt merke til at enkelte jegere har en tendens til å felle betydelig mer enn andre? Også innen samme jaktlag. Hva skyldes det? Dyktighet, flaks eller selvtillit?

Mennesker har til alle tider søkt oppskriften på jakt- og fiskelykke. I stamme- og nomadesamfunn gjennomførte man magiske ritualer for å se hvor viltet befant seg, eller komme i kontakt med dyrets ånd.

Vær konstant på jakt

Ikke mist fokus

Å være på hugget

Jakt eller kos?

Mental styrke

Alder og personlighet

Ha trua ­til siste slutt

Ut av det blå

Jaktlykke kan trenes

  1. Gjør deg godt kjent: Bruk jaktterrenget hele året. Se etter tråkk og sportegn. Sett opp viltkameraer.
  2. Bli «dus» med rifla: Besøk skytebanen jevnlig. Tren i ulike skytestillinger, jaktfelt og løpende elg. Suppler gjerne med simulator.
  3. Hold postene ryddige: Mål opp avstander, og forbered deg mentalt på situasjoner som kan oppstå.
  4. Utfordre psyken: Sliter du med tålmodigheten på post når timene går? Det er naturlig å miste trua når økta blir lang. Men husk at statistisk sett er øker sjansen for å se vilt med antallet timer du er i terrenget!

Mats Holtmoen og over 50 andre lokale jegere reiser lørdag fra Odda til Geilo for å markere sin motstand mot håndteringen av skrantesjuka på Hardangervidda. Foto: Privat
Skrantesjuke:

Organiserer «opprørsbuss» til reinsmøte

Reinsjeger Mats Holtmoen og over 50 andre lokale jegere reiser til høstmøtet for viddareinen. Målet er å vise motstand mot håndteringen av CWD.
Skrantesjuke:

– Ekstra bukkeuttak er det minste av hardangerreinens bekymringer

Sekretæren i Hardangervidda villreinutval synes det er fint med lokalt engasjement, men mener lokale jegere og fjellstyrer må løfte blikket.
Nå kan du tjene inntil 2500 kroner på revejakta, forutsatt at du blir godkjent deltaker i Veterinærinstituttets overvåkingsprogram og leverer godkjente prøver å av tunge, lever og avføring. Foto: LexussK / iStockphoto

Nå kan du få inntil 2500 kroner for revejakta

Om du registrerer deg hos Veterinærinstituttet, kan du bidra i overvåkingen av parasitten dvergbendelorm – og tjene penger på revejakta.