Reportasje || Nisjebutikkene

Hvor ble de av i alt mylderet?

Det blir stadig færre nisjebutikker, men noen biter seg fortsatt fast. Sportsfiskesjappa Jarle & Bjørnar i Lillestrøm utenfor Oslo, er en av dem.

Publisert Sist oppdatert

«Stengt i dag. Sorry! Bjørnar.» Vinduene er mistenkelig mørke. Et A4-ark klistret på inngangsdøra treffer som en knyttneve i magen: Er det kroken på døra for denne butikken også?

Den første forsmaken på vinter har på sedvanlig vis besørget trafikalt kaos på Østlandet. Vi har gjennomgått visse logistiske prøvelser for å komme oss til en litt spesiell butikk; «Jarle & Bjørnar fluefiske», som med årene har oppnådd kultstatus blant landets fluepurister.

–Er du der nå? I så fall kan jeg sette meg i bilen og være der ganske snart, sier Bjørnar Berg på telefon.

På dager som dette er det nesten ikke vits å holde åpent, forklarer han.

– Det er alltid litt stille på seinhøsten, men det har aldri vært så stille som nå, sier Bjørnar i den andre enden.

Kaffetrakteren er alltid på. Det er mange som har fått fiskekompiser rundt bordet i butikken til Bjørnar.

– Større krav til vareutvalg

Vi blir enige om å gjøre et nytt forsøk noen dager seinere. Da er lysene og kaffetrakteren på. Bjørnar rydder på plass nye varer.

Tiden har gitt furupanelet en gyllen patina, og veggene er fulle av slikt du kan forvente i en «man cave» av en viss årgang.

Siden han startet opp på 90-tallet, har vareutvalget økt jevnt og trutt. Det må til for å holde tritt med konkurrentene.

– Før hadde jeg to typer vadere, nå må jeg ha sju for å kunne gi kundene et godt utvalg. Alt er blitt mye mer spesialisert, sier Bjørnar.

Fysisk fordel

I likhet med butikklokalene, har heller ikke butikkens hjemmeside gjennomgått noen synlig modernisering. Her er ingen nettbutikk, kun kontaktinfo og åpningstider.

– Jeg får stadig besøk av folk som deltar på ulike messer her på Lillestrøm, som forteller at de ikke får tak i det ene eller andre i fiskeutstyrsbutikkene der de bor, eller på nett. Men så kommer de hit, og da har jeg noe som funker til formålet. Dessuten tror jeg ikke noen nettbutikker slår meg på responstid når det gjelder reklamasjoner, smiler Bjørnar.

– Jeg blir ikke rik. Målet er først og fremst å trives med dette, sier Bjørnar Berg, som har drevet fluefiskebutikk i en mannsalder.

Ofte holder det ikke å gå til én nettbutikk, erfarer kundene hans. Man får som oftest ikke alt på ett sted. Men oppsøker man butikken til Bjørnar, har han som mål at du skal få tak i alt du trenger.

Fraværet av nettbutikk er et bevisst valg. Han ville ikke hatt mulighet til drive den alene, slik han driver den fysiske butikken i dag. En omstilling ville krevd atskillig større omsetning.

Men Bjørnar tar imot postordre på e-post, telefon og Messenger.

– Jeg blir ikke rik. Men målet er først og fremst å trives med dette, sier Bjørnar.

At han eier lokalet, gjør også at det er lettere å unngå røde tall på bunnlinjen.

– Butikken er pensjonen min, sier 58-åringen, som ennå har noen år igjen før butikkens videre eksistens vil avgjøres.

«Fluefiske er en uhelbredelig sykdom. Det eneste en hustru kan gjøre ved saken, er å sørge for at pasienten har det bra.»

– Nedgang i alle bransjer

Det blir stadig lengre avstand mellom fysiske forretninger. Det siste tiåret har ti prosent av butikkene rundt om i landet forsvunnet.

I likhet med andre bransjer, er også sportsbutikkene i kontinuerlig utvikling. Kjedene måler hele tiden hvor lenge varer blir i butikk. Vanlige sportsbutikker har i økende grad gått bort fra både fiske- og jaktutstyr, og selger nå mest klær og sko. Dette står for om lag 50 prosent av omsetningen – mer enn andre viktige kategorier, som sykler, turutstyr, ski og skøyter til sammen.

– Det er mye av forklaringen på hvorfor fiskeog jaktutstyr har forsvunnet ut av mange av sportsbutikker, forteller Bror William Stende, bransjedirektør for faghandel i Virke, hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen.

Bransjeglidning

Butikkjeden XXL, som kom på banen i år 2000, er et av unntakene. Trenden er en del av noe som kalles bransjeglidning.

Butikkategorien «bredt vareutvalg» angriper nær sagt alle bransjer: dagligvare, byggevare og kosmetikk. Mange av kjedene er svenske, som Clas Ohlson, Biltema, Jula, Rusta og Teknikmagasinet. De har alle vokst seg store i Norge, og tilbyr et bredt vareutvalg.

Sportsfiskeutstyr anno 1848, gjenlagt av tidlige engelske sportsfiskere på en låve ved Gaula.

Slike forretninger har også tatt mye av salget av enkelt fiskeutstyr.

– Denne utviklingen går på bekostning av noen, og som oftest er det de små, frittstående forretningene som taper i kampen mot de store, forklarer Stende.

Bjørnar på sin side opplever ikke XXL eller Biltema som noen stor trussel. Det at flere selger fiskeutstyr, mener han bidrar til at flere får øynene opp for fiske.

– Velkommen konkurranse

De siste årene har «Jarle & Bjørnar» mistet flere konkurrenter. – Å miste en konkurrent er aldri bra. Kanskje jeg får noen nye kunder, men det betyr først og fremst at det er tøffe tider, sier Bjørnar.

Pure Fishing er en av landets ledende engrosleverandører for sportsfiskeutstyr. Daglig leder Charles Joner har også vært i bransjen en mannsalder, og sett mange forhandlere som ikke klarer å drive med god økonomi.

Jarle & Bjørnar fluefiske

Bjørnar Berg startet det lille fiskeeventyret på Lillestrøm sammen med Jarle Løhren Kristiansen, som var med på å drive butikken fram til 2003. Da skilte butikk og grossist lag.

Mens Jarle ble direktør for Flyfish Europe, en av Europas ledende distributører av fluefiskeutstyr, ble Bjørnar igjen i den lille butikken.

Navnet forble, og det gode forholdet til distributøren har vært avgjørende for at butikkhjertet fortsetter å slå.

– Det har blitt langt færre spesialbutikker, men de som er igjen, kommer til gjengjeld styrket ut av det. De som dyrker lidenskapen, har kontroll på lager og bra vareutvalg, har livets rett. Det finnes fortsatt én stor fiskeutstyrsavdeling i stort sett alle de store byene i Norge, sier Joner.

At nordmenn handlet det meste på nett under pandemien, tok knekken på mange fysiske butikker, men for forhandlere av fiske- og turutstyr, var det motsatt. Disse opplevde sine beste år under pandemien, selv om tilgangen på varer kunne være begrenset.

 – For 2024 har vi tro på at sportsfisket igjen får et løft. Erfaringsmessig er vår kategori ettertraktet under anstrengte økonomiske tider, slik vi nå er inne i, sier Joner til Jakt & Fiske.

– Et 30-årig kaffeslabberas

Etter pandemien har mange fysiske butikker igjen fått en renessanse. Forklaringen er at folk vil ta og føle på varer, og benytte fagkunnskapen butikkmedarbeidere kan tilby.

Bjørnar har mange langveisfarende kunder. Når de først tar turen, blir de gjerne sittende en stund. Her treffer de likesinnede, og mange har fått nye fiskekompiser rundt bordet bakerst i butikklokalet.

Én av dem som setter pris på å besøke en fysisk butikk, er Ole Anton Engen. Han beskriver fluefiskebutikken i Lillestrøm som «et kaffeslabberas som har vart siden 90-tallet».

Mens noen bruker formiddagen på et handlesenter, velger andre å tilbringe den rundt et trebord på Lillestrøm. I dag er det Ole Anton Engen og Pål Krogvold som har reist sammen, for å drikke kaffe, prate mye og handle litt.

Vi møter ham idet han er innom for å kjøpe inn noe småtterier til fluebindesesongen, og for å drikke et par kopper kaffe med Bjørnar og fluefiskernestoren Pål Krogvold, som også er med.

– Personlig service og det sosiale rundt kundeforholdet, gjør at det blir mer enn bare en butikk, forteller Engen. Veiledning og råd er viktig, men enda viktigere er rask og god service hvis noe går i stykker.

– Jeg har stått der med vadere som er lekk i begynnelsen av sesongen, og har fått låne et par mens mine egne ble reparert. Den muligheten får du jo aldri i en nettbutikk, sier Engen.

Så lenge butikken er åpen, er det typisk at folk tilbringer litt tid i butikken. Toalettet er også verdt et besøk.

Fluehuer

Også Vak og Nordisk fiskeutstyr er butikker som er mer enn bare «en butikk». De arrangerer fluebinderkvelder, fluekastekurs eller temakvelder med filmvisning eller foredrag.

Slikt skaper aktivitet rundt butikken – og kundelojalitet.

– Selvfølgelig er det mye å hente på YouTube. Men det kan jo bli litt ensomt. Ingen av mine «vanlige» kompiser fisker med flue. De fiskekompisene jeg har, kjenner jeg gjennom fiske. Iblant er det fint å kunne omgås folk som er like gærne som en selv, da er møteplasser som dette viktig, sier Engen.

 

Powered by Labrador CMS