Annonse

Test av Kia EV9

Bildet viser bilen Kia EV9.
Med sterke trekk fra tidligere SUV-generasjoner, har EV9 vakt oppsikt og vunnet et lass med priser. Etter å ha testet bilen, forstår vi hvorfor.

Den nye folkeSUVen

Er du på jakt etter en elektrisk SUV, fortjener Kia EV9 å bli tatt med i vurderingen, et svindyrt hengerfeste og kostbare dekk til tross.

Publisert

Mange ønsker seg en stor og batteridrevet SUV som kan erstatte Pajeroen eller Land Cruiseren. Mens vi venter, har Kia EV9 for lengst gjort sitt inntog på norske veier, og tvinger oss til å revurdere vårt reelle behov. 

Sammenlignet med veletablerte merker, er det imponerende hvor mye bil du får med en EV9. Den er dyr, men ikke dyrest og har omtrent alt vi kan drømme om.

Tåler klør og tung vekt

Spesielt liker vi den mer klassiske storbilutformingen. Med rettere linjer ute og inne, bedre beinplass, røffere og hardere overflater (ja, mer plast) som tåler bikkjeklør, et bagasjerom på 828 liter før du slår ned andre seterad (2318 om alle setene er nede), og en trekkapasitet på 2.5 tonn, har KIA truffet blink. 

Husk bare at tung last på hengeren dramatisk reduserer rekkevidden. Da vi dro på tur med en villmarkscamper av den tyngre sorten, doblet antall ladestopp seg.

Førerplassen i bilen Kia EV9.
Du sitter som en konge med solid romfølelse i EV9. Designet på første seterad er solid, om enn noe traust.
Bagasjerommet i Kia EV9.
Alle setene kan senkes og heves med et par knappetrykk. På høyre flanke har du et ekstra strømuttak til 220 V. Her er 828 liters bagasjeplass + et ekstra rom under matta.

Svindyrt hengerfeste

Og når vi først snakker om hengerfestet: I det norske markedet burde dette vært standard, eller i det minste rimelig å installere. I skrivende stund må du ut med 17 900 kroner for en avtakbar variant og 31 900 kroner for en elektrisk innfellbar.

Synes du prisen er for høy, kan du skrelle bort litt luksus, og gå for versjonen Exclusive AWD. Den kommer uten «massasjestolene», HUD-display og en del andre funksjoner. Da kan du gå for det elektroniske hengerfestet. De svindyre vinterdekkene på alufelg til 46 000 kroner kan også droppes. Du sitter likevel igjen med en grandios muskelbunt til 800 000 kroner.

Velkjørende

Dette er den første SUV-en vi tester som både har autonom parkeringsfunksjon, frunk og V2L (220V strøm) innvendig, eller via egen adapter for ladeporten. Du sitter som en konge (også om du er godt over gjennomsnittshøyden) på alle tre rader, uansett om du går for seks- eller sjuseteren. Setene kan, både med og uten passasjerer, tilpasses og justeres manuelt eller elektronisk.

Kjørekomforten er god, også på skogsveier, og støynivået er akseptabelt, dog litt høyere enn hos de beste i samme prisklasse. KIA EV9 leverer like fullt svært godt på så mange kriterier at den er vanskelig å komme utenom hvis du er i markedet for en romslig elektrisk SUV.

Kia EV9

Ytelse: 282,6 kW (384 hk)

Dreiemoment: 700 (Nm)

Motor: 2x elektrisk, firehjulstrekk 

Normal/lynlading (AC/DC max): 11/210 kW 

LxBxH: 5,01/1,98/1,76 (m)

Akselavstand: 3,1 m

Bagasjerom: 312/333 L (6/7 seter) 828 L uten bakerste seterad

Frunk: 52 L

Bakkeklaring: 17,7 cm

Egenvekt: 2589 kg

Tilhengervekt: 2500 kg

Klargjort for V2L: Ja (ut- og innvendig)

Tillatt taklast: 100 kg

0–100 km/t: 5,3 sek

Toppfart: 200 km/t

Forbruk/rekkevidde snitt (WLTP): 22,8 kW / 505 km

Batteri: 99,8 kW

Garanti bil og batteri: 7 år/150.000 km

Pris standard AWD GT-Line 7-seter: kr 899 000,- (AWD Exclusive 7-seter kr 799 999,-)

Pris testmodell AWT GT-Line Launch Edition (topputstyrt): kr 959 646,-

Mer info: www.kia.com/no 

OBS: Vi tar forbehold om feil info og priser.

Kort oppsummert

Pluss

  • Romslig innvendig
  • Frunk og autonom parkering
  • Bra trekkraft
  • 220V strøm ut- og innvendig
  • Særdeles gode seter og løsninger
  • Digitalt bakspeil og blindsonevarsling

Minus

  • Liten hovedskjerm og mange små menypunkter
  • Ikke luftdemping
  • Litt liten bakkeklaring (17,7 cm)
  • Dyrt med elektronisk hengerfeste og vinter-alufelger
Powered by Labrador CMS