Som nybegynner er stilen gjerne litt famlende, men den strammes opp etter hvert. En tradisjonell over/under-hagle vil være et trygt valg for de fleste jaktformer.

Slik velger du riktig hagle

Ønsker du deg ny hagle er det ikke nok å føre opp «hagle» på ønskelista. Du må være litt mer spesifikk for å finne en hagle som imøtekommer dine ønsker. Det første du bør gjøre, er å tenke grundig gjennom hvilke funksjoner du vil at våpenet skal fylle.
10. januar 2020

Selve haglgeværet kan man kategorisere på flere måter. De kan for eksempel deles inn i brytevåpen og magasinhagler. Myndighetene kaller brytevåpen for enkeltskuddsvåpen, selv om de har to eller flere løp. Brytevåpen har fordelen av å kunne deaktiveres ved et håndgrep ved nettopp å bryte eller «knekke» hagla, som man sier. Den er da åpenbart i sikkerhetsmodus og øker sikkerheten ved bæring for både hunder og jegere, samt ved forsering av hinder i terrenget.

En dobbeltløpet hagle leverer dessuten et kjapt skudd nummer to, som ofte er ønskelig. Dobbeltløpede hagler har enten løpene samlet over/under, eller sideveis, som i en sideligger.

Les også: Slik blir du en bedre jaktskytter - med hagle

Les også: Gratis tips for bedre jakt.

Les også: Bli en bedre skogsfugljeger

Wiley X Omega:

Knallgode allround-briller til fiske ⚄

Med steinhard markedsføring og topp kvalitet, har Wiley X blitt en av de ledende merkene i fiskebrille-industrien. Med Omega, og de nye grønn-brune glassene kalt Emerald Mirror Amber, har de laget en knallgod allrounder.
Sabatti Saphire Thumbhole:

Ammunisjonskresen polygonrifle ⚃

Italienske Sabatti har introdusert et nytt riflingssystem for rifleløp som de har kalt «Multi Radial Rifling» (MRR). Testrifla viste seg kresen på ammunisjonen.
Fiskars Norden N7:

Habil turøks ⚃

Fiskars er ute med en ny serie økser med treskaft. Vi har testet en variant kalt Norden Turøks N7. Den er ganske lik den gamle traveren X10, som fortsatt holder stand.