Som nybegynner er stilen gjerne litt famlende, men den strammes opp etter hvert. En tradisjonell over/under-hagle vil være et trygt valg for de fleste jaktformer.

Slik velger du riktig hagle

Ønsker du deg ny hagle er det ikke nok å føre opp «hagle» på ønskelista. Du må være litt mer spesifikk for å finne en hagle som imøtekommer dine ønsker. Det første du bør gjøre, er å tenke grundig gjennom hvilke funksjoner du vil at våpenet skal fylle.
10. januar 2020

Selve haglgeværet kan man kategorisere på flere måter. De kan for eksempel deles inn i brytevåpen og magasinhagler. Myndighetene kaller brytevåpen for enkeltskuddsvåpen, selv om de har to eller flere løp. Brytevåpen har fordelen av å kunne deaktiveres ved et håndgrep ved nettopp å bryte eller «knekke» hagla, som man sier. Den er da åpenbart i sikkerhetsmodus og øker sikkerheten ved bæring for både hunder og jegere, samt ved forsering av hinder i terrenget.

En dobbeltløpet hagle leverer dessuten et kjapt skudd nummer to, som ofte er ønskelig. Dobbeltløpede hagler har enten løpene samlet over/under, eller sideveis, som i en sideligger.

Les også: Slik blir du en bedre jaktskytter - med hagle

Les også: Gratis tips for bedre jakt.

Les også: Bli en bedre skogsfugljeger

Våpen:

Rimelig og robust fra Rudolph

Sør-Afrika er et land med mange jegere, og her finner vi Rudolph Optics, som selger solide og prisgunstige kikkertsikter.
Våpen:

Snerten enkeltskuddsrifle

En lett og sammenleggbar rifle er mange reinjegeres drøm. Tyske Haenel lager en presis kipplauf, som ikke knekker familiebudsjettet.

Dette koster småviltjegeren

Hvor mye er du villig å legge på bordet?