Som nybegynner er stilen gjerne litt famlende, men den strammes opp etter hvert. En tradisjonell over/under-hagle vil være et trygt valg for de fleste jaktformer.

Slik velger du riktig hagle

Ønsker du deg ny hagle er det ikke nok å føre opp «hagle» på ønskelista. Du må være litt mer spesifikk for å finne en hagle som imøtekommer dine ønsker. Det første du bør gjøre, er å tenke grundig gjennom hvilke funksjoner du vil at våpenet skal fylle.
10. januar 2020

Selve haglgeværet kan man kategorisere på flere måter. De kan for eksempel deles inn i brytevåpen og magasinhagler. Myndighetene kaller brytevåpen for enkeltskuddsvåpen, selv om de har to eller flere løp. Brytevåpen har fordelen av å kunne deaktiveres ved et håndgrep ved nettopp å bryte eller «knekke» hagla, som man sier. Den er da åpenbart i sikkerhetsmodus og øker sikkerheten ved bæring for både hunder og jegere, samt ved forsering av hinder i terrenget.

En dobbeltløpet hagle leverer dessuten et kjapt skudd nummer to, som ofte er ønskelig. Dobbeltløpede hagler har enten løpene samlet over/under, eller sideveis, som i en sideligger.

Les også: Slik blir du en bedre jaktskytter - med hagle

Les også: Gratis tips for bedre jakt.

Les også: Bli en bedre skogsfugljeger

Åsnes Breidablikk Hunter og Finnmark 54:

Ski for hundefolk ⚄/⚄

Noen hundefolk stoler på egne skiferdigheter og bruker stålkanter, mens andre mener det burde være totalforbud. Vi har testet to alternativer fra Åsnes for deg som vil være på den sikre siden.
Spartan Javelin Pro Hunt:

Magnetisk tofot ⚄

Spartan Javelin Pro Hunt smettes raskt på rifla når behovet for støtte melder seg. Etter litt tilvenning, falt konseptet i smak.
Photo Hide Buteo Mark II:

Knapt, men godt kamuflasjetelt ⚃

Er du naturfotograf? Da bør du sjekke ut dette kamoteltet. Kort oppsummert er det godt utstyrt, men ganske trangt.