Som nybegynner er stilen gjerne litt famlende, men den strammes opp etter hvert. En tradisjonell over/under-hagle vil være et trygt valg for de fleste jaktformer.

Slik velger du riktig hagle

Ønsker du deg ny hagle er det ikke nok å føre opp «hagle» på ønskelista. Du må være litt mer spesifikk for å finne en hagle som imøtekommer dine ønsker. Det første du bør gjøre, er å tenke grundig gjennom hvilke funksjoner du vil at våpenet skal fylle.
10. januar 2020

Selve haglgeværet kan man kategorisere på flere måter. De kan for eksempel deles inn i brytevåpen og magasinhagler. Myndighetene kaller brytevåpen for enkeltskuddsvåpen, selv om de har to eller flere løp. Brytevåpen har fordelen av å kunne deaktiveres ved et håndgrep ved nettopp å bryte eller «knekke» hagla, som man sier. Den er da åpenbart i sikkerhetsmodus og øker sikkerheten ved bæring for både hunder og jegere, samt ved forsering av hinder i terrenget.

En dobbeltløpet hagle leverer dessuten et kjapt skudd nummer to, som ofte er ønskelig. Dobbeltløpede hagler har enten løpene samlet over/under, eller sideveis, som i en sideligger.

Les også: Slik blir du en bedre jaktskytter - med hagle

Les også: Gratis tips for bedre jakt.

Les også: Bli en bedre skogsfugljeger

Sea to Summit Alpha Set 4.2:

Nesten komplett turkjøkken ⚃

Turkjøkken for en familie på fire, som får plass oppi den største kjelen. En stekepanne hadde gjort settet komplett.
Tatonka Bison:

Stor langtursekk for tunge bører ⚄

Alt i alt en meget godt utstyrt sekk for langturer, som sitter godt på ryggen.

Lag din egen trekopp

En masseprodusert plastkopp kan være kjekk å ha i nøden, men det gir en helt egen følelse og smak å drikke bålkaffe av en håndlaget trekopp. Frode Gammeltorp fra Kongsvinger gir deg tips til hvordan du kommer i gang.