Som nybegynner er stilen gjerne litt famlende, men den strammes opp etter hvert. En tradisjonell over/under-hagle vil være et trygt valg for de fleste jaktformer.

Slik velger du riktig hagle

Ønsker du deg ny hagle er det ikke nok å føre opp «hagle» på ønskelista. Du må være litt mer spesifikk for å finne en hagle som imøtekommer dine ønsker. Det første du bør gjøre, er å tenke grundig gjennom hvilke funksjoner du vil at våpenet skal fylle.
10. januar 2020

Selve haglgeværet kan man kategorisere på flere måter. De kan for eksempel deles inn i brytevåpen og magasinhagler. Myndighetene kaller brytevåpen for enkeltskuddsvåpen, selv om de har to eller flere løp. Brytevåpen har fordelen av å kunne deaktiveres ved et håndgrep ved nettopp å bryte eller «knekke» hagla, som man sier. Den er da åpenbart i sikkerhetsmodus og øker sikkerheten ved bæring for både hunder og jegere, samt ved forsering av hinder i terrenget.

En dobbeltløpet hagle leverer dessuten et kjapt skudd nummer to, som ofte er ønskelig. Dobbeltløpede hagler har enten løpene samlet over/under, eller sideveis, som i en sideligger.

Les også: Slik blir du en bedre jaktskytter - med hagle

Les også: Gratis tips for bedre jakt.

Les også: Bli en bedre skogsfugljeger

En kikk på optikk

Et kikkertsikte er et lite stykke ingeniørkunst som jegere gjerne tar for gitt. Men hva betyr egentlig alle de tekniske spesifikasjonene?
Sea to Summit Alpha Set 4.2:

Nesten komplett turkjøkken ⚃

Turkjøkken for en familie på fire, som får plass oppi den største kjelen. En stekepanne hadde gjort settet komplett.
Tatonka Bison:

Stor langtursekk for tunge bører ⚄

Alt i alt en meget godt utstyrt sekk for langturer, som sitter godt på ryggen.