Her får du vite (nesten) alt du trenger for å starte med bandhundjakt. Foto: Alexander Schindler
Her får du vite (nesten) alt du trenger for å starte med bandhundjakt. Foto: Alexander Schindler

Slik lykkes du med bandhund

Kan du bandhundjegerens ti bud? Her får du også tips om innlæring og valg av utstyr.
01. august 2022

Her har vi samlet nevenyttig informasjon for deg som skal begynne med bandhundjakt.

Innlæring

Start tidlig. Ta med deg valpen ut i skogen. Hunden skal forbinde skogen med noe positivt. Prøv også å komme tett på elg, eventuelt hest om det er lettere. Ta valpen på fanget. Noen legger en hånd på valpens hals og presser litt om valpen lager lyd. Ros mye straks valpen er stille.

Reportasje: Vi ble med da Follo og Østfold elghundklubb arrangerte bandhundkurs.

Utstyr

Bandhundjegerens ti bud

  1. «Les» hunden hele tiden mens du går. Går den et elgspor? Eller følger den rådyr eller hjort? Et elgspor går gjerne mer rett fram. Se etter sportegn.
  2. Stol på hunden når den markerer noe.
  3. La hunden gå mest mulig på overvær.
  4. Du bestemmer retningen dere skal gå fram til hunden markerer. Deretter er det hunden som styrer showet.
  5. Stopp ofte – la hunden sjekke overværet. Blir det vindstille, stopper du og venter på et vindkast.
  6. «Les» terrenget og bruk det til din fordel. Unngå silhuett.
  7. Sjekk vindretningen hele tiden. Lag f.eks et lite hull i en snusboks, og fyll den med bakepulver, rist lett og klem.
  8. Unngå åpne flater. Hold deg heller i kantsonene.
  9. Bruk fornuftige klær. Unngå materialer som bråker i møte med busker og kratt.
  10. Du går alltid for fort – du går aldri for langsomt!

Vi var på plass da Follo og Østfold elghundklubb arrangerte sitt populære kurs i bandhundjakt. Foto: Alexander Schindler

Lærer å legge bånd på seg

Jakt med bandhund øker i Norge, og interessen for norsk elghund sort skyter i været. Vi ble med da Follo og Østfold elghundklubb arrangerte sitt populære bandhundkurs
Den tsjekkiske vorstehunden Dahria Gothywen apporterer en tørket rype med netting. Netting rundt tørket fugl er kun lov ved vannapport. Foto: Alexander Schindler

– Ikke etisk riktig å bruke matfugl på jaktprøver

I framtiden kan det bli vesentlig mindre bruk av vilt på jaktprøver for både retrievere, stående og støtende fuglehunder.
Fuglehundklubbens forbund fikk avslag på søknad om utsetting av fasan og rapphøns over fem år. Nå ligger klagesaken hos klima- og miljødepartementet. Foto: Andyworks / iStockphoto
Utsetting av fasan og rapphøns:

Nå må klima- og miljødepartementet avgjøre om det blir utsetting

Miljødirektoratet avslo FKFs søknad om å sette ut fasan og rapphøns over fem år. Nå ligger klagesaken hos departementet. – Blir helt feil å bruke naturmangfoldloven mot oss når vi prøver å skaffe mer kunnskap, sier leder.