At Fords
elektrifisering av verdens nest mest solgte bil, Ford F-serien, skulle bli
populær, lå i kortene. Nå er den her. Jeg elsker store SUVer, men har aldri
vært pickup-typen. Etter en uke i denne røslige doningen, er jeg ambivalent.
Makan til bil har jeg aldri kjørt!
Med batteripakke og tilleggsnavnet
«Lightning», er den i skrivende stund markedets største, råeste og sterkeste
elektriske last- og trekkbil.
Millionglis
Med
tillatt hengervekt på 3,5 tonn, er det ingen som tør eller kan stille til
trekk-konkurranse. Ikke før en ny legende slippes løs, Mercedes Geländewagen,
med samme drag-kraft. Ulempen er at den blir langt dyrere.
Ford ber «kun» om en
million for sitt glis. Ikke billig det heller, men her er det i mange tilfelle
lettere å forsvare. Denne har hvite skilter, fantastisk kjørekomfort og enorm
lastekapasitet. Skal du dra noe tung – er ingen bedre per i dag.
Arbeidshest
med kontor
Pickuper
er ofte dedikerte bruksbiler. Takket være utbrettbare armlener og ekstra
koppholdere, fungerer bilen som et mini kontor på landeveien. Slik får du plass
til både PC, en kaffekanne, nistemat og noen notatbøker.
«Kontoret» ble hyppig
brukt i testperioden, særlig når «lynet» skulle lades. Bilen byr ellers på
mange andre praktiske løsninger rund baut.
Skjermtid
og kameraer
Megaskjermen
er på 15,5” + 12” og fungerer ypperlig. Den er smart bygget opp, og har «sist
brukte»-funksjon på ringing, navigering og musikknyting. Bang & Olufsen
leverer et godt lydbilde.
Sparsomt
forbruk
Det unike
med F-150, er at selv om den bruker en del strøm, økes nesten ikke forbruket
selv om den kjøres med henger. Etter 60 mil med en villmarkscamper, økte
forbruket knapt i det hele tatt, toppen 10 prosent!
Vi savnet imidlertid en
kjøremodus for å redusere forbruket i en bil som bruker mer strøm enn de fleste
med sine 2,8 kWh på mila.
Ikke
lenger «bare» en pickup
Bilens
størrelse gjør at det tidvis kan oppleves noe trøblete å få parkert,
eksempelvis i trange parkeringshus. Men så var det jo nettopp den enorme
plassen og ikke minst de fem brede antisport-stolene familien ble så glad i.
Bilen er handy, og har strømuttak overalt, både USB, USB-C, 12V OG 220V. Det
betyr at du kan kople til omtrent alt, både foran og bak. Vi testet den i
sandtak, på kaosunderlag og opp noen stupbratte grusbakker, med og uten vogn.
Ford leverer! Konklusjon:
Kjøreegenskapene til en tung elektrisk amerikansk bil imponerte. Borte er
during, risting og eksos. Er det lov å drømme om noe à la en Ford Excursion
Lightning?Ikke lenger «bare» en pickup
Ti lokallag i Naturforbundet krever et møte med fiskeriministeren for å be om ytterligere tiltak for å hjelpe økosystemet i Oslofjorden.
– Vi frykter at økosystemet i Oslofjorden vil kollapse, slik forskere har påpekt er i ferd med å skje. Å redde Oslofjorden er fortsatt mulig, men det krever rask handling, og vi forstår ikke hvorfor politikerne nøler, sier leder Henrik Hovland i Naturvernforbundet Oslo Nord. Det melder nyhetsbyrået NTB.
Det er ikke ett fett hva elgen spiser. Skogens konge har en bemerkelsesverdig evne til å finne en god balanse mellom proteiner, fettstoffer og karbohydrater i kostholdet.
Utstyrt med kamera rundt halsen, har elger på øya Vega i Nordland avslørt hva menyen deres består av. Forskerne har kombinert denne informasjonen med kjemiske analyser av planter og målinger av tilgang på beite.
Resultatene viser at elgen strengt regulerer inntaket av såkalte makronæringsstoffer (proteiner, fettstoffer og karbohydrater). Hensikten er å oppnå en best mulig balanse i kostholdet. Forskjellige planter inneholder ulike næringsstoffer, og elgen må få i seg det rette forholdet mellom proteiner, karbohydrater og fett for å bygge opp vinterreservene. Dette melder Norsk Institutt for Naturforskning (Nina) på egne nettsider.