Annonse

Test av Ford F-150 Lightning

Ford har levert en drømmebil, selv for dem ikke kan tenke seg å ha en pickup i oppkjørselen. Her står Ford F-150 Lightning på gresset ute i naturen.
Ford har levert en drømmebil, selv for dem ikke kan tenke seg å ha en pickup i oppkjørselen.

Ambisiøs amerikaner

Vi har aldri vært en «pickupfamilie». Før nå.

Publisert Sist oppdatert

At Fords elektrifisering av verdens nest mest solgte bil, Ford F-serien, skulle bli populær, lå i kortene. Nå er den her. Jeg elsker store SUVer, men har aldri vært pickup-typen. Etter en uke i denne røslige doningen, er jeg ambivalent. Makan til bil har jeg aldri kjørt! 

Med batteripakke og tilleggsnavnet «Lightning», er den i skrivende stund markedets største, råeste og sterkeste elektriske last- og trekkbil.

Millionglis

Med tillatt hengervekt på 3,5 tonn, er det ingen som tør eller kan stille til trekk-konkurranse. Ikke før en ny legende slippes løs, Mercedes Geländewagen, med samme drag-kraft. Ulempen er at den blir langt dyrere. 

Ford ber «kun» om en million for sitt glis. Ikke billig det heller, men her er det i mange tilfelle lettere å forsvare. Denne har hvite skilter, fantastisk kjørekomfort og enorm lastekapasitet. Skal du dra noe tung – er ingen bedre per i dag.

Med en frunk på 400 liter, har bilen omtrent like god plass som de fleste populære små SUV-er på markedet i dag. Legg så til 1495 liter bakerst, og se om du kan finne en bil med bedre plass. Her ser vi en fullpakket bagasje.
Med en frunk på 400 liter, har bilen omtrent like god plass som de fleste populære små SUV-er på markedet i dag. Legg så til 1495 liter bakerst, og se om du kan finne en bil med bedre plass.

Arbeidshest med kontor

Pickuper er ofte dedikerte bruksbiler. Takket være utbrettbare armlener og ekstra koppholdere, fungerer bilen som et mini kontor på landeveien. Slik får du plass til både PC, en kaffekanne, nistemat og noen notatbøker. 

«Kontoret» ble hyppig brukt i testperioden, særlig når «lynet» skulle lades. Bilen byr ellers på mange andre praktiske løsninger rund baut.

Skjermtid og kameraer

Megaskjermen er på 15,5” + 12” og fungerer ypperlig. Den er smart bygget opp, og har «sist brukte»-funksjon på ringing, navigering og musikknyting. Bang & Olufsen leverer et godt lydbilde.

Du har ekstremt god plass i denne cockpiten. Setene er usportslige, slik man forventer, men du sitter godt, ekstremt høyt og oppbevarings- rommene er enorme.
Du har ekstremt god plass i denne cockpiten. Setene er usportslige, slik man forventer, men du sitter godt, ekstremt høyt og oppbevarings- rommene er enorme.

Sparsomt forbruk

Det unike med F-150, er at selv om den bruker en del strøm, økes nesten ikke forbruket selv om den kjøres med henger. Etter 60 mil med en villmarkscamper, økte forbruket knapt i det hele tatt, toppen 10 prosent! 

Vi savnet imidlertid en kjøremodus for å redusere forbruket i en bil som bruker mer strøm enn de fleste med sine 2,8 kWh på mila.

Bilen har i kjent stil også et ekstrahjul på plass.
Bilen har i kjent stil også et ekstrahjul på plass.

Ikke lenger «bare» en pickup

Bilens størrelse gjør at det tidvis kan oppleves noe trøblete å få parkert, eksempelvis i trange parkeringshus. Men så var det jo nettopp den enorme plassen og ikke minst de fem brede antisport-stolene familien ble så glad i. 

Bilen er handy, og har strømuttak overalt, både USB, USB-C, 12V OG 220V. Det betyr at du kan kople til omtrent alt, både foran og bak. Vi testet den i sandtak, på kaosunderlag og opp noen stupbratte grusbakker, med og uten vogn. 

Ford leverer! Konklusjon: Kjøreegenskapene til en tung elektrisk amerikansk bil imponerte. Borte er during, risting og eksos. Er det lov å drømme om noe à la en Ford Excursion Lightning?Ikke lenger «bare» en pickup

Ford F-150 Lightning

Ytelse: 337 kW (452 hk)

Batteri: 98 kWh

Dreiemoment: 1050 (Nm)

Motor: 2x eMotor, firehjulstrekk

Normal/lynlading (AC/DC max): 11/160 kW

LxBxH: 5,91/2,0/1,99 (m)

Akselavstand: 3,1 m

Bagasjerom/lasteplan: 1495 liter

Frunk: 400 L

Bakkeklaring: 21,3 cm

Egenvekt: 2890 kg

Tilhengervekt: 3490 kg

Nyttelast: 535 kg

Klargjort for V2L: Ja (ut- og innvendig)

0–100 km/t: Snaut 5 sekunder

Toppfart: 173 km/t

Forbruk/rekkevidde snitt (WLTP): 28 kW / 429 km

Garanti bil og batteri: 100 000 km

Pris testmodell Lariat Launch Edition: kr 1 072 500,

Mer info: www.ford.no

OBS: Vi tar forbehold om feil info og priser.

Kort oppsummert

Pluss

  • Plass til alt og alle

  • Arbeidslys og ladepunkter inne og utenfor bilen

  • To store og gode skjermer 15,5” + 12”. Enkle og brukervennlige

  • Fungerer fint med Apple Car Play og Android Auto

  • En drøm å kjøre, både med og uten henger

  • God lyd fra B&O inkl. Subwoofer

  • Arbeidshest med arbeidskontor

  • 360 graders kamera

Noe å tenke på

  • Litt svak/treg nøkkel

  • Ikke kjøremodus for lavere forbruk

  • Bruker mye strøm over 100 km/t

  • Liten effekt av frontkamera og avstandsmåling

  • Noen snåle løsninger pga. ombygging for Europa. F.eks. ladeport

Powered by Labrador CMS