Test av Ford F-150 Lightning
Ambisiøs amerikaner
Vi har aldri vært en «pickupfamilie». Før nå.
At Fords elektrifisering av verdens nest mest solgte bil, Ford F-serien, skulle bli populær, lå i kortene. Nå er den her. Jeg elsker store SUVer, men har aldri vært pickup-typen. Etter en uke i denne røslige doningen, er jeg ambivalent. Makan til bil har jeg aldri kjørt!
Med batteripakke og tilleggsnavnet «Lightning», er den i skrivende stund markedets største, råeste og sterkeste elektriske last- og trekkbil.
Millionglis
Med tillatt hengervekt på 3,5 tonn, er det ingen som tør eller kan stille til trekk-konkurranse. Ikke før en ny legende slippes løs, Mercedes Geländewagen, med samme drag-kraft. Ulempen er at den blir langt dyrere.
Ford ber «kun» om en million for sitt glis. Ikke billig det heller, men her er det i mange tilfelle lettere å forsvare. Denne har hvite skilter, fantastisk kjørekomfort og enorm lastekapasitet. Skal du dra noe tung – er ingen bedre per i dag.
Arbeidshest med kontor
Pickuper er ofte dedikerte bruksbiler. Takket være utbrettbare armlener og ekstra koppholdere, fungerer bilen som et mini kontor på landeveien. Slik får du plass til både PC, en kaffekanne, nistemat og noen notatbøker.
«Kontoret» ble hyppig brukt i testperioden, særlig når «lynet» skulle lades. Bilen byr ellers på mange andre praktiske løsninger rund baut.
Skjermtid og kameraer
Megaskjermen er på 15,5” + 12” og fungerer ypperlig. Den er smart bygget opp, og har «sist brukte»-funksjon på ringing, navigering og musikknyting. Bang & Olufsen leverer et godt lydbilde.
Sparsomt forbruk
Det unike med F-150, er at selv om den bruker en del strøm, økes nesten ikke forbruket selv om den kjøres med henger. Etter 60 mil med en villmarkscamper, økte forbruket knapt i det hele tatt, toppen 10 prosent!
Vi savnet imidlertid en kjøremodus for å redusere forbruket i en bil som bruker mer strøm enn de fleste med sine 2,8 kWh på mila.
Ikke lenger «bare» en pickup
Bilens størrelse gjør at det tidvis kan oppleves noe trøblete å få parkert, eksempelvis i trange parkeringshus. Men så var det jo nettopp den enorme plassen og ikke minst de fem brede antisport-stolene familien ble så glad i.
Bilen er handy, og har strømuttak overalt, både USB, USB-C, 12V OG 220V. Det betyr at du kan kople til omtrent alt, både foran og bak. Vi testet den i sandtak, på kaosunderlag og opp noen stupbratte grusbakker, med og uten vogn.
Ford leverer! Konklusjon: Kjøreegenskapene til en tung elektrisk amerikansk bil imponerte. Borte er during, risting og eksos. Er det lov å drømme om noe à la en Ford Excursion Lightning?Ikke lenger «bare» en pickup