Test av Maxus T90 EVS
Uperfekt pickup
Med T90 EV vant Maxus kampen om å være først på markedet med en elektrisk pickup. Synd at produsenten har tatt noen dårlige snarveier her og der.
Denne artikkelen er over ett år gammel.
Hos Maxus-forhandleren i Bodø står en mystisk bil og venter på meg. Etter en kjapp runde med en selger som viser bilens ulike finesser, går turen rett til fiske i Saltstraumen. Herfra er planen å ta turer på 10-20 mil daglig i den røslige pickupen. Jeg legger inn en rekke omveier, og velger konsekvent dårlig veistandard. Ikke så veldig krevende på disse kanter.
Uten snarveier – ingen pickup
T90 er en strippet fossil pickup, bygget om til en elbil. Med det som utgangspunkt, ble turen en øvelse i å velge mellom humpete kjøring på grus, til helt grei riksvei. Det største «sjokket» var at bilen har vanlig nøkkel, ingen appstyring – og verst av alt – ingen P-funksjon du kan stole blindt på. Kun håndbrekk. Glemmer du det, kan bilen begynne å rulle.
Ubeskyttet
Batteriet og motor ligger åpent og nesten ubeskyttet under bilen. En røslig stein kan trolig gjøre stor skade. Derfor blir du litt mer forsiktig enn bak rattet i en fossil pickup. Maxusen fungerer likevel fint, og er en av få elbiler som kjører oppgitte rekkeviddemål. Det i seg selv kompenserer for flere av manglene.
Plassmessig får du fire dører og bakseter uten tillegg i prisen, og det er god plass til voksne bak, samtidig som du selv sitter godt.
Gubbeløsning
At nøkkelen må inn i tenninga på «gamlemåten» og aktivere en startlampe for at du i det hele tatt skal få lov til å kjøre, er mer artig enn irriterende. For eldre karer som hater apper og duppeditter, er dette kanskje greit? Skjermen er grei nok, og takket være Apple Carplay, får du en bra musikkavspiller og navigasjon.
Uten firehjulstrekk
For en del vil dette være feil kjøretøy, for andre en fin bil når familien skal på tur. Ting å tenke på er fravær av firehjulstrekk, middels rekkevidde og lav hengerkapasitet. Dersom du ikke vil fortsette med en fossil pickup med grønne skilter, eller spare til en dobbelt så dyr Ford F-150 Lightning, er det kanskje verdt å gi denne kineseren en sjanse. Bare husk å dra i brekket!
Fordeler:
- Markedets eneste (i skrivende stund) elektriske pickup
- Ypperlig for dem som ønsker en enkel og fungerende bil
- Holder oppgitt kjørelengde
- Femseters bil til hyggelig pris
- Kan brukes med Apple Carplay
Ulemper:
- Mangler egen app og startknapp
- Ubeskyttet batteri og motor
- Ingen dedikert «Park»-funksjon
- Lav hengerkapasitet