Annonse

Test av Maxus T90 EVS

Bilen fikk kjørt seg godt på en rekke typer veier og underlag.

Uperfekt pickup

Med T90 EV vant Maxus kampen om å være først på markedet med en elektrisk pickup. Synd at produsenten har tatt noen dårlige snarveier her og der.

Publisert

Hos Maxus-forhandleren i Bodø står en mystisk bil og venter på meg. Etter en kjapp runde med en selger som viser bilens ulike finesser, går turen rett til fiske i Saltstraumen. Herfra er planen å ta turer på 10-20 mil daglig i den røslige pickupen. Jeg legger inn en rekke omveier, og velger konsekvent dårlig veistandard. Ikke så veldig krevende på disse kanter.

Uten snarveier – ingen pickup

T90 er en strippet fossil pickup, bygget om til en elbil. Med det som utgangspunkt, ble turen en øvelse i å velge mellom humpete kjøring på grus, til helt grei riksvei. Det største «sjokket» var at bilen har vanlig nøkkel, ingen appstyring – og verst av alt – ingen P-funksjon du kan stole blindt på. Kun håndbrekk. Glemmer du det, kan bilen begynne å rulle.

Du sitter godt, både foran og bak.

Ubeskyttet

Batteriet og motor ligger åpent og nesten ubeskyttet under bilen. En røslig stein kan trolig gjøre stor skade. Derfor blir du litt mer forsiktig enn bak rattet i en fossil pickup. Maxusen fungerer likevel fint, og er en av få elbiler som kjører oppgitte rekkeviddemål. Det i seg selv kompenserer for flere av manglene.

Bilen har ikke imponerende bakkeklaring, og batteri og motor er ubeskyttet.

Plassmessig får du fire dører og bakseter uten tillegg i prisen, og det er god plass til voksne bak, samtidig som du selv sitter godt.

Gubbeløsning

At nøkkelen må inn i tenninga på «gamlemåten» og aktivere en startlampe for at du i det hele tatt skal få lov til å kjøre, er mer artig enn irriterende. For eldre karer som hater apper og duppeditter, er dette kanskje greit? Skjermen er grei nok, og takket være Apple Carplay, får du en bra musikkavspiller og navigasjon.

Uten firehjulstrekk

For en del vil dette være feil kjøretøy, for andre en fin bil når familien skal på tur. Ting å tenke på er fravær av firehjulstrekk, middels rekkevidde og lav hengerkapasitet. Dersom du ikke vil fortsette med en fossil pickup med grønne skilter, eller spare til en dobbelt så dyr Ford F-150 Lightning, er det kanskje verdt å gi denne kineseren en sjanse. Bare husk å dra i brekket!

Fordeler: 

  • Markedets eneste (i skrivende stund) elektriske pickup 
  • Ypperlig for dem som ønsker en enkel og fungerende bil
  • Holder oppgitt kjørelengde 
  • Femseters bil til hyggelig pris 
  • Kan brukes med Apple Carplay

Ulemper:

  • Mangler egen app og startknapp 
  • Ubeskyttet batteri og motor 
  • Ingen dedikert «Park»-funksjon 
  • Lav hengerkapasitet

Maxus T90 EV

Ytelse: 132kW (180 hk)

Dreiemoment: 310 (Nm)

Motor: Elektrisk, bakhjulstrekk med en motor

Normal/lynlading (AC/DC max): 11/80 kW

LxBxH: 5,37/1,90/1,81

Akselavstand: 3155 mm

Bakkeklaring: 18,7 cm

Egenvekt: 2300 kg

Tilhengervekt: 1000 kg

Klargjort for V2L: Nei

Toppfart: 120 km/t

Forbruk/rekkevidde snitt (WLTP): 28 kW (testet) / 334 km

Batteri: 88,5 kW

Garanti: 5 år/100 000 km (det som kommer først. Batteri 8 år / 160.000 km)

Pris standard: kr 584 900,-

Pris testbil: kr 628 900,- (Thunderpack utstyrspakke)

Mer info: www.maxus.no

Powered by Labrador CMS