Amsterdam var vertsby da verdens nest største sportsfiskemesse ble arrangert tidligere i sommer. Vår mann var på plass for å se nærmere på utstyrsnyhetene for neste sesong.
Ingen andre byer i Europa håndterer sportsfiskeutstyr i samme grad som Amsterdam. Her har en rekke av de store produsentene sine Europa-kontorer, lager eller agenter. Byen var derfor et naturlig vertssted for årets messe, som var den 37. i rekken. Som først ut av de store fiskemessene, blir forventningene på Efttex enorme. De som klarer å vinne en eller flere produktpriser her, vil automatisk ha en fordel når messer som ICAST i USA eller China Fish åpner kort tid etter. Pokalen og det runde blå stempelet, henger skyhøyt hos produsentene og stemmes inn av besøkende og journalister.
Nye trender Alle vil prate om trender for neste år. Etter 20 år i bransjen har vi sett mye – og det meste en variant av før. Men bevares, går man på detaljnivå er det faktisk mange små og store revolusjoner som blir vist. Spesielt lukes irritasjonsmomenter bort, noe som skaper kjekke løsninger som gjør vårt sportsfiske enklere.
Siden vi har valgt å fokusere på utstyr som blir tilgjengelig i Norge, var det svært mye predatorfiske produsentene ønsket å demonstrere. Her er trenden ganske klar: Det går mot ”down sizing” i predatorfiske. Altså mindre wobblere, softbaits og sluker.
Dansk guru Gutta bak Savage Gear stilte, i motsetning til andre, med kilosgjedder i hyllene. Lunefulle og lekne. Fullt klar over at de bryter normer og skaper nye trender hele tiden.
– Vi har både store og små nyheter i år – det er opp til fiskerne å velge, sier Mads Grosell, mannen bak Savage Gear. Ingen enkeltperson har påvirket det europeiske markedet mer enn den ambisiøse dansken det siste tiåret.
Fraværende flueprodusenter Det var mer fluefiskeutstyr i år enn da vi besøkte messa i 2016. En stor del av hallen var avsatt til fluebinding, fluesnører, bekledning og til fluestenger. For fluefiskende reportere, innkjøpere og andre besøkende var det hit man gikk for å dempe kasteabstinensene. Disse oppstår oftest rett etter et par stang- eller snørepresentasjonsrunder med mennene bak noen av bransjens mest kjente merkevarer. Rio, Snowbee, Sage, TFO, Hardy og Winston var til stede. Likevel henger utvalget ikke på greip med salgstallene i Europa, der merker som G. Loomis, Orvis, Simms, Patagonia, Loop og Guideline hadde vært hyggelig å se …
EFTTA viktig aktør
Arrangøren av messa, EFTTA (Europe Fishing Tackle Trade Assosiation), har som hovedmål å støtte bransjen med å promotere sportsfiske, internasjonal handel og miljøspørsmål. Efttex-messen er deres viktigste inntektskilde. Derfor var det mange som undret seg over at storkanonene Shimano og Westin uteble på årets messe.
Mustad SUSTAINABILITY og Triangle Hooks – Beste krok/endetakkel Krokprodusentene var svært godt representert på messen. Giganter som Mustad, Gamakatsu, Eagle Claw og VMC hadde flere av messens største stander. Mustad ble for undertegnede messens beste stand, som den eneste helnorske standen med representanter fra fabrikken på Gjøvik på plass. CEO, John Are Lindstad, fortalte at deres største satsing på flere tiår ikke har med kroker å gjøre, men om fjerning av plastinnpakning i alle ledd i nær framtid. «Sustainability» (bærekraft) var innprentet på veggen og minnet alle som var innom standen om sitt nye hovedfokus.
For anledningen hadde Mustad laget en krok som representerer endringen i firmaet og fordi den skulle svøpes i en enkel pappeske. Kroken heter Triangle Hook, er trekantet i godset og minst 20 prosent sterkere enn alt annet. Den leveres foreløpig i disse tre kroktypene; Malle, sirkel og åpen agnkrok. Krok og innpakning vant som forventet prisen for beste krok!