Lyddisiplin er kanskje det aller viktigste i elgskogen. Sitter du ellers godt på en post med litt overhøyde, og har børsa rimelig klar, ligger mye til rette for kontakt med dyr. Foto: Torgeir W. Skancke

Slik får du elg på post

Det er en kjensgjerning at noen postjegere har større suksess enn andre. Det er ikke tilfeldig. Her er knepene som øker sjansen for å bli en «viltmagnet».
18. september 2019

Det eneste du i realiteten kan gjøre noe med, er din egen adferd i terrenget. Dyras adferd har de brukt mange millioner år på å finslipe – for at du ikke skal lykkes. Det er dette din adferd skal trumfe.

Har du studert ørene til elgen? De kan minne om et sett radarer, som kan dreies i alle retninger. De fanger kontinuerlig opp lydbildet i en stor radius. Derfor er mest mulig lydløs framferd en avgjørende faktor om du skal lykkes som jeger.

Les også: Fire tips for gode treff 

Les også: Bli en postmester - ti tips for bedre posteringsjakt.

Les også: Hva ser viltet?

Påvirker jakt bjørnebinnas strategi?

Bjørnungene blir hos binna et år lenger enn tidligere. Professor Andreas Zedrosser betegner tendensen som en overlevelsesstrategi.

18 ulver DNA-registrert så langt i sommer

Av de 18 ulvene som er registrert på DNA så langt i sommer, antas ti av dem å være på vandring, ifølge Rovdata.

20 ulver felt siste jaktår

Totalt ble 20 ulver rapportert skutt eller drept i jaktåret 2019-2020, noe som er seks færre enn forrige jaktår. Felling av andre rovdyr økte noe.