Test av villmarkscampingvogn Hero Camper Ranger
Røslig og solid
Har du plassbehov og bil som kan trekke, er dette en av markedets absolutt beste vogner.
Denne artikkelen er over ett år gammel.
Hero Camper har blitt vogna tusenvis av fiskere og jegere ønsker seg etter at den ble stjerne på TV2, selv om den ikke nødvendigvis er den beste vogna for alle.
Vårt staute test-team valgte ut Engerdalen som testlokasjon. Målet var å forsvinne inn i dalen og gjøre som Mowgli, med daglige forflytninger og nye eventyr.
Bred og stødig
I vår guide til villmarkscampere, havnet denne i kategorien for store Teardrop-vogner. Dette fordi den er bred, hele 228 cm fra dekk til dekk, og har de markante Teardroptrekkene vogntypen er kjent for.
Bredden gjør kjøkkenet bredt og effektivt. Benken i syrefast stål har vask og innlagt vann, brenner, kjøleboks og alt av skuffer og skap.
Bredden tillater også soving på tvers, helst for kortvokste og barn. Rosinen i pølsa er den «uttrekkbare hemsen/senga». Denne ble så populær på vår tur, at ungene sov i den annenhver natt. Alle firbeinte vil også føle seg velkommen, uansett størrelse.
Robust og smart
Mange tiltrekkes av det barske utseendet til vogna, særlig om den passer stilen til bilen som skal dra den og eget image. Sier jeg Defender, svær takgrind, taktelt, ekstrahjul og klatrestige på veggene, skjønner du hva jeg sikter til.
Vogna er konstruert av to lag glassfiber, med sterk og god isolasjon imellom lagene. Vogna er testet ned til minus 21, men for de fleste vil dieselvarmeren fra Webasto og en god sovepose holde det rimelig hyggelig innendørs. På varme sommerdager har du myggskjold og greit med luftemuligheter.
Vogna er som nevnt bred, noe du vil merke på første turen. Den er også en av de tyngste på markedet. Har du en kraftig bil, eller en elektrisk SUV tiltenkt å dra tungt, vil du knapt merke at vogna henger bak med tanke på kjøreegenskaper.
Men forbruker skyter i været! På elbilen kan du regne med et rekkeviddetap på 30 til 40 prosent.
Less is more
Dansker vet å lage produkter som både fungerer og er lekre. Solcellepanel i front, batteripakke, strømfordelingen og lyssetting gjør jobben knirkefritt. Lading kan også foregå fra bilen eller via strømnettet.
Den store aluminiumsboksen i front er romslig og god – og tåler det meste. De tre støttebeina er smart utformet og kjappe. Prisen er heller ikke avskrekkende. Vårt råd er å kjøpe ekstrautstyret du drømmer om. Vår testvogn var topputstyrt, og havnet på 380 000 kroner.