Test av Opel Grandland
Sparegrisen
Om økonomi betyr mer enn kjøreopplevelse, kan Opel Grandland være et fornuftig valg. Men med forhjulstrekk er det vanskelig å se for seg bilen som en hit i 4X4 landet.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Opel er på veien med Grandland, som tross navnet ikke er spesielt stor eller framstår som et typisk førstevalg for friluftsfolk. Til det er plassen for dårlig for den som har behov for litt lastekapasitet og motorkraft.
I vår testbil satt det en 1,2 liters motor. I seige motbakker, med fire personer om bord, merker man fort at her er det sparsomt med trekkraft, samt at de 130 hestekreftene høres godt.
Kun forhjulsdrift
Vi kjørte bilen på realt slapseføre i slutten av januar. Da merker du forskjell på en bil med kun forhjulstrekk – som i Grandland – kontra en SUV med trekk på alle fire. Importøren har varslet at bilen vil komme med firehjulstrekk i løpet av 2018, og som ladbar hybrid i 2019.
Vi vil tro det første og fremst er i 4X4-utgave den vil appellere til et større publikum her i vinterlandet. På tørr asfalt kusker du imidlertid av sted like behagelig, og rimelig, som i mye annet i crossoversegmentet. Den seks trinns automatkassa fungerte kjapt og mykt.
Lettkjørt
Grandland har et er mer tiltalende eksteriør enn interiør, som er enkelt og noe plastpreget. Når det er sagt; bilen er svært lettkjørt, fra førerplass har du høy sittestilling med godt utsyn, selv om setene ikke er i toppklasse og eksempelvis midtkonsollen burde vært lenger fram og høyere, for bedre hvile for høyrearmen. Setene (ventilerte) kan for øvrig forlenges, for bedre hvile for lårene.
Berøringsskjermen og funksjonene sitter fint plassert og er enkle å betjene. Sikkerhetsnivået er bra, blant annet med automatisk ulykkesvarsling.
Granland X har komfortdetaljer som oppvarmet ratt, nøkkelløs adgang og elektriske seter. Pluss også for varme i baksetene, hvor to voksne har det romslig. Bagasjerommet sluker drøyt 500 liter og det tredobbelte om du legger ned baksetene. Bra ryggekamera.
Rimelig
Skal du ha et pålitelig framkomstmiddel, er Grandland en grei bil. En bil for deg som strengt tatt ikke er særlig opptatt av bil. Drivstofforbruket på langkjøring er svært beskjedent. Med en startpris på 334 900 kroner er den definitiv konkurransedyktig mot merker i samme klasse.
Av totalbilsalget i Norge i 2017 hadde Opel en markedsandel på 2,5 prosent. Om Grandland vil løfte markedsandelen vesentlig, er vi usikre på.