Annonse

Test av NIO EL7 100kW m/utskiftbart batteri:

NIO EL7
EL7 har blitt ett råskinn å dra hengere med. Den middels store villmarkscamperen fra Lifestyle Camper var knapt merkbar bak bilen, og det elektroniske inn- og utfellbare hengerfestet ladet vognas batterier.

Røslig kineser med noen svakheter

Da NIO lanserte den svære SUV-en ES8, fikk markedet bakoversveis. Nå er lillebror sluppet løs, og han er både sterkere og raskere – men har noen svake punkter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

«Lille» NIO EL7 klarer seg godt, både på motorvei og grusvei av ymse kvalitet.

Og tar seg godt ut. Bilen konkurrerer direkte med tyskernes beste SUV-er, og er på flere områder unik, uhyre praktisk og delvis banebrytende.

Helt feilfri er den kinesiske elbilen likevel ikke. Autopilot er ikke tilpasset norske veier, og menystyringen er tidvis upraktisk og tungvinn.

Glem lading

NIOs kanskje viktigste funksjon er muligheten til å bytte batteri, i tillegg til vanlig hurtiglading og vegglading hjemme. Med et månedlig abonnement kjører du inn i en byttestasjon med tomt batteri, og ut igjen med et fulladet. Du vil også kunne oppgradere batteristørrelse og få tilgang til nyere batteriteknologi i fremtiden.

Abonnementet inkluderer rundt 200 kWh lading per måned. Med dagens strømpriser, kan det fort bli et lønnsomt regnestykke, selv om abonnementet koster litt. Byttestasjoner for å «swappe» batteri bygges i skrivende stund over det ganske land.

Må temmes

Velger du modusen Sport+, må du holde godt i rattet, ha god klaring og en trent mage. 0–100 km/t går unna på under fire sekunder når 653 hester blir pisket i gang.

Selv om krefter er hyggelig, er EL7 først og fram en romslig tur- og familiebil som kan dra store hengere og campingvogner, godkjent for to tonn på hengerfeste. Vår opplevelse med henger på slep, var særdeles god.

Fornuftige kjøremoduser

Bilen byr på hele ti kjøremoduser, tilpasset ulike underlag, kjørestil og ymse arbeidsoppgaver. Samtlige fungerer ypperlig. Velg mellom komfort, eco, sport, sport + og custom. Sistnevnte lar deg sette opp bilen etter egne preferanser.

De resterende kjøremodusene er for snø, sand, våt veibane, maks bakkeklaring for offroadbruk og kjøring med henger. Vi laget et customvalg for henger på bløt leire med mye humper, og bilen responderte godt.

God plass

Dessverre har ikke NIO en såkalt frunk, som mange av sine konkurrenter. Til gjengjeld har bagasjerommet greit volum med setene både oppe og lagt ned. Vi fant fram den største isfiskepulken på markedet og hadde likevel plass til mer.

Fiskestenger og ski er taperne – siden det ellers så deilige armlenet i baksetet ikke åpnes nok til å slippe ski og stenger gjennom. Et hundebur vil derimot gli greit inn.

NIO EL7
Det er god plass i baksetene til både barnestoler og voksne. Hundebur og bagasje greit inn i bagasjerommet. Slår du ned setene, går det meste inn. Her fyller vi bilen med isfiskepulk og masse bager og utstyr.

Med eller uten batteri

Det finnes kun én versjon å velge. Ved å endre på lakk, dekk og felger, stiger prisen. Det er derimot valg av batteristørrelse (75/100kW) og hvorvidt du vil kjøpe eller leie batteri, som virkelig endrer prisbildet.

Nesten alle som kjøper NIO, velger sistnevnte. Ikke så rart, når ett bytte tar fem minutt. Spesielt for dem som vil langt – fort. Trekker du tunge ting med elbil på vinteren, tappes batteriene fort. Kun NIO lar deg swappe batteri – og dure videre.

Fordeler:

  • Gode kjøreegenskaper, også med henger
  • Batteribyttet er praktisk og klar for 150kW fast-stoffbatteri (1-2 år til)
  • Egen NIO lader følger med
  • Luftdempere for komfort, heving og høydejustering

Ulemper:

  • Overraskende treg lading (noe bedre med 75 kW batteriet)
  • Autopilot og cruise control langt under pari
  • Ikke åpning i seterygg for fiskestenger og ski

NIO EL7 (m/100 kWt batteripakke):

Ytelse: 480k/653

Dreiemoment: 850 (Nm)

Normal/lynlading: (AC/DC maks): 11/126 kW

Størrelse: Lengde: 4,91 m, bredde: 1,99 m, høyde: 1,72

Akselavstand: 2960 mm

Bagasjerom: 658 l Bakkeklaring: 14,3 – 19,8 cm

Egenvekt: 2890 kg

Tilhengervekt: 2000 kg

Klargjort for V2L: Ja

Tillatt taklast: 75 kg

0–100 km/t: 3,9 s

Toppfart: 200 km/t

Forbruk snitt: 21 kW / 509 km

Forbruk med test-henger: Økning på 30 % (Lifestyle Camper, m/taktelt)

Garanti: 5 år/150 000 (det som kommer først)

Pris* m/ Baas batterileie: kr 681 750,- (100 kW batteri / 1999,- pr.måned)

OBS: Det finnes også et mindre batteri, med noe lavere månedspris på leie. Vi tar forbehold om feil info og priser.

Powered by Labrador CMS