Test av NIO EL7 100kW m/utskiftbart batteri:
Røslig kineser med noen svakheter
Da NIO lanserte den svære SUV-en ES8, fikk markedet bakoversveis. Nå er lillebror sluppet løs, og han er både sterkere og raskere – men har noen svake punkter.
Denne artikkelen er over ett år gammel.
«Lille» NIO EL7 klarer seg godt, både på motorvei og grusvei av ymse kvalitet.
Og tar seg godt ut. Bilen konkurrerer direkte med tyskernes beste SUV-er, og er på flere områder unik, uhyre praktisk og delvis banebrytende.
Helt feilfri er den kinesiske elbilen likevel ikke. Autopilot er ikke tilpasset norske veier, og menystyringen er tidvis upraktisk og tungvinn.
Glem lading
NIOs kanskje viktigste funksjon er muligheten til å bytte batteri, i tillegg til vanlig hurtiglading og vegglading hjemme. Med et månedlig abonnement kjører du inn i en byttestasjon med tomt batteri, og ut igjen med et fulladet. Du vil også kunne oppgradere batteristørrelse og få tilgang til nyere batteriteknologi i fremtiden.
Abonnementet inkluderer rundt 200 kWh lading per måned. Med dagens strømpriser, kan det fort bli et lønnsomt regnestykke, selv om abonnementet koster litt. Byttestasjoner for å «swappe» batteri bygges i skrivende stund over det ganske land.
Må temmes
Velger du modusen Sport+, må du holde godt i rattet, ha god klaring og en trent mage. 0–100 km/t går unna på under fire sekunder når 653 hester blir pisket i gang.
Selv om krefter er hyggelig, er EL7 først og fram en romslig tur- og familiebil som kan dra store hengere og campingvogner, godkjent for to tonn på hengerfeste. Vår opplevelse med henger på slep, var særdeles god.
Fornuftige kjøremoduser
Bilen byr på hele ti kjøremoduser, tilpasset ulike underlag, kjørestil og ymse arbeidsoppgaver. Samtlige fungerer ypperlig. Velg mellom komfort, eco, sport, sport + og custom. Sistnevnte lar deg sette opp bilen etter egne preferanser.
De resterende kjøremodusene er for snø, sand, våt veibane, maks bakkeklaring for offroadbruk og kjøring med henger. Vi laget et customvalg for henger på bløt leire med mye humper, og bilen responderte godt.
God plass
Dessverre har ikke NIO en såkalt frunk, som mange av sine konkurrenter. Til gjengjeld har bagasjerommet greit volum med setene både oppe og lagt ned. Vi fant fram den største isfiskepulken på markedet og hadde likevel plass til mer.
Fiskestenger og ski er taperne – siden det ellers så deilige armlenet i baksetet ikke åpnes nok til å slippe ski og stenger gjennom. Et hundebur vil derimot gli greit inn.
Med eller uten batteri
Det finnes kun én versjon å velge. Ved å endre på lakk, dekk og felger, stiger prisen. Det er derimot valg av batteristørrelse (75/100kW) og hvorvidt du vil kjøpe eller leie batteri, som virkelig endrer prisbildet.
Nesten alle som kjøper NIO, velger sistnevnte. Ikke så rart, når ett bytte tar fem minutt. Spesielt for dem som vil langt – fort. Trekker du tunge ting med elbil på vinteren, tappes batteriene fort. Kun NIO lar deg swappe batteri – og dure videre.
Fordeler:
- Gode kjøreegenskaper, også med henger
- Batteribyttet er praktisk og klar for 150kW fast-stoffbatteri (1-2 år til)
- Egen NIO lader følger med
- Luftdempere for komfort, heving og høydejustering
Ulemper:
- Overraskende treg lading (noe bedre med 75 kW batteriet)
- Autopilot og cruise control langt under pari
- Ikke åpning i seterygg for fiskestenger og ski