Om fisken ikke vil komme til deg, er det kjekt med en farkost som tar deg ut til fisken.Foto: Tommy Egra
De beste farkostene for fiskere
Hvor ofte har du ikke stått der med ei fiskestang i hånda og ønsket deg lenger ut på et vann eller over til den andre siden av ei elv? Vi har sett nærmere på seks farkoster som kan gi fisket ditt bedre flyt.
La det være sagt først som sist; det finnes ingen flytende farkoster som dekker alle behov. Derfor bør du finne ut hva som passer din tur- og fisketilværelse best. Utvalget er blitt stadig bedre, og bare det siste tiåret har en rekke nye båtvarianter sett dagens lys.
Mens noe fartøy er laget primært for å kunne transportere deg og bagasjen mest mulig effektivt fra A til B, er andre bygget for å være optimale å fiske fra. Til slutt har vi løsningene som søker å kombinere disse egenskapene så godt det lar seg gjøre.
Seks varianter under lupen
Sportsfiskere vil ofte ha bruk for en båt som gir rom for litt fleksibilitet når det kommer til transport og fisking. Vi har sett nærmere på styrker og svakheter ved seks populære farkoster.
Selv om vi tidvis bruker betegnelsen båt, er ingen av disse farkostene formelt sett å regne som båter, og kan derfor brukes stort sett over alt. Unntaket er om du på pontongbåt, kano eller andre velger å sette på en el- eller bensinmotor, da vil du måtte undersøke lovligheten av bruken i vann og elver.
Muskelkraft
Ellers er forflytningsmetodene basert på muskelkraft, og da ved hjelp av årer, svømmeføtter, pedalsystemer (som drifter en propell) eller finnesystem (gjerne på sit-on-top kajakker). Noen leveres med stangholdere og feste til ekkolodd, men på de fleste er dette noe du må ordne en løsning til selv. Ei ekstra stang og en håv er oftest enkel å stroppe fast til alle fartøy.
Priser
Fiskefarkostene vi har tatt for oss, har et ganske stort pris- spenn. En bellybåt og enkelte plast- og oppblåsbare kajakker kan du få for rundt 2000–5000 kroner. For øvrige båter av god kvalitet, vil prisene gjerne ligge et sted mellom 7000 og 15 000 kroner. Dersom du velger en modell med mye ekstrautstyr, eller en av dem med dyrest råmaterialer, må du kanskje ut med 20 000 kroner for et drømmefartøy.
Bellybåt
Bellybåter er oppblåsbare, hesteskoformede fartøy som lar deg sitte i vannfilmen. De har god ryggstøtte, og med vadebukser og svømmeføtter har du full kontroll på navigering og posisjonering på vannet. Bellybåten er laget for fisking over et begrenset område. Den har minimalt med bagasjeplass og innbyr ikke til lengre transportetapper.
Best til: Ferskvannsfiske i vann og lett sjøfiske i den indre skjærgården. Fin i kombinasjon med fiske fra land.
Pluss:
Svært manøvrerbar
Lett å gå inn og ut av
Lav vekt og lite pakkvolum Stabil
Forholdsvis rimelig
Minus:
Lite bagasjeplass
Dårlig egnet i strøm og bølger Begrenset rekkevidde
Packraft
Packraft er en total oppgradering av den klassiske og rimelige gummi- båten. Revolusjonerende materialer sørger for lav vekt, høy slitestyrke og lite pakkvolum. Svært anvendelig til transport og fungerer greit til fiske. Har i Norge oppnådd formidabel popularitet i løpet av få år.
Best til: Transport fra A til B i elv og vann, med og uten bagasje. Gir stor grad av fleksibilitet på tur. Benyttes også som fiskefarkost, men kan by på utfordringer i vind.
Pluss:
Lav vekt og lite pakkvolum
Gir mye fleksibilitet på langturer
Kan drifte ned elver
God bagasjeplass i forhold til størrelse/vekt Stabil på vannet
Stort utvalg
Minus:
Ikke optimal å fiske fra Ikke spesielt retningsstabil
De fleste kanoer lages i dag av glassfiber, plast eller aluminium. De transportable/sammenleggbare utgavene, hvor norske Ally dominerer, lages av aluminiumsramme og en ytterduk av armert PVC. Man får også oppblåsbare varianter laget av polyester og PVC. Alle kan trans- portere 2–4 personer. De er retningsstabile, og man kan forflytte seg langt ganske hurtig.
Best til: Lange transportetapper og miniekspedisjoner på flatt vann og i elver. Optimal for 2 (+) personer. Ally og de sterkeste plastkanoene takler fint stryk og tøff behandling. Gode å dorge fra, er også supre til kaste- fiske. Hunde- og familievennlige.
Pluss:
Svært god transportrekkevidde
Retningsstabil (ikke de oppblåsbare)
Suveren bagasjeplass/lastekapasitet
Stabil på vannet, særlig med litt last
Stort utvalg
Minus:
Store og tunge
Krevende å transportere i terreng
Fast modell må fraktes på biltak eller henger
Krever en del lagringsplass
Opp- og nedrigging av de transportable kan oppleves litt tungvint
Pontongbåt
Et av de virkelig gode fiskefartøyene, som for enkelte kan være et greit alternativ til båt. Vil dekke de fleste behovene for fiske og transport på vannet, i elva eller i skjærgården. Krever litt jobb å rigge opp og ned, men suveren å fiske fra når den først er på vannet.
Best til: Optimal til alle former for fiske med unntak av åpen sjø (med mindre man bruker motor). Utrolig stødig plattform, som i kombinasjon med svømmeføtter er lett å manøvrere mens man ligger stille og kaster.
Pluss:
Suveren fiskeplattform
Retningsstabil
God transportrekkevidde
Stabil
Brukbart med bagasjeplass
Kan brukes med motor og ekkolodd
Minus:
Stor og litt tungvinn å rigge opp og ned Lite utvalg i Norge
Krevende å transportere i terreng
Kan ruste i skjøter og fester
Sit-on-top kajakk
Sit-on-top kajakker i plast har fått svært mange tilhengere, og utvalget er blitt enormt. De dyreste kan rigges med alt som er mulig å sette på en båt. Det finnes custom el-motorer, pedal-propeller/ finner, festeløsninger til stangholdere, ekkolodd og actionkameraer.
Man får også en rekke oppblåsbare varianter, og flere av disse er velbygde og praktiske fartøy som er enkle å ta med i sekk eller på flyreise.
Best til: Kan brukes til alt, også i elv. Gir et fantastisk utgangspunkt for innholdsrike fisketurer.
Pluss:
Svært god å fiske fra
Robust
Retningsstabil
Stabil på vannet
Stort utvalg
Svært kompakte oppblåsbare modeller
Ok bagasjeplass
Ganske god transportrekkevidde
Minus:
Dårlig svingradius
Faste modeller må fraktes på biltak/ henger
Faste modeller er krevende å transportere i terreng
Sit in kajakk
De klassiske plastkajakkene er populære til trening, overnattings- turer og fiske. Det er tre vanlige typer: Lange og smale for langtur på flatt vann, korte og brede til elvebruk, og til slutt varianter som er en miks av de to – tilpasset fiske. De fleste tåler røff behandling. Noen er også oppblåsbare. Alle vil fungere til fiske, men de stabile fiskekajakkene og elvekajakkene er å foretrekke.
Best til: Fin til dagsturer så vel som overnattingsturer. Takler alt fra elv til vann og skjærgård. Velegnet til dorgefiske med stangholder på grunt vann. Kastefiske på åpent vann eller oppankret i elv fungerer også fint.
Ti lokallag i Naturforbundet krever et møte med fiskeriministeren for å be om ytterligere tiltak for å hjelpe økosystemet i Oslofjorden.
– Vi frykter at økosystemet i Oslofjorden vil kollapse, slik forskere har påpekt er i ferd med å skje. Å redde Oslofjorden er fortsatt mulig, men det krever rask handling, og vi forstår ikke hvorfor politikerne nøler, sier leder Henrik Hovland i Naturvernforbundet Oslo Nord. Det melder nyhetsbyrået NTB.
Det er ikke ett fett hva elgen spiser. Skogens konge har en bemerkelsesverdig evne til å finne en god balanse mellom proteiner, fettstoffer og karbohydrater i kostholdet.
Utstyrt med kamera rundt halsen, har elger på øya Vega i Nordland avslørt hva menyen deres består av. Forskerne har kombinert denne informasjonen med kjemiske analyser av planter og målinger av tilgang på beite.
Resultatene viser at elgen strengt regulerer inntaket av såkalte makronæringsstoffer (proteiner, fettstoffer og karbohydrater). Hensikten er å oppnå en best mulig balanse i kostholdet. Forskjellige planter inneholder ulike næringsstoffer, og elgen må få i seg det rette forholdet mellom proteiner, karbohydrater og fett for å bygge opp vinterreservene. Dette melder Norsk Institutt for Naturforskning (Nina) på egne nettsider.