Villreinjakt, elgjakt eller hjortejakt på bøen? Starter du med å definere behovet ditt, har du bedre forutsetninger for å velge riktig kikkertsikte.

Slik velger du riktig kikkertsikte

Hva og hvordan du jakter bør være avgjørende for valg av kikkertsikte. Her får du en innføring i hvilke egenskaper i siktet som er praktisk til forskjellige jaktformer.
21. august 2020

Utvalget av kikkertsikter styres av trender innen jakt og skyting, og til og med våpenpolitikken i produksjonslandet. En trend i USA er interessen for skyting og jakt på lange hold. Derfor tilbys kikkertsikter for jakt med forstørrelse på 25 ganger eller mer.

Forstørrelse i bøtter og spann høres kanskje flott ut, men er ikke nødvendigvis det beste for deg og din jaktform.

Skogssiktet

Dagslys

Lettvektere

Skumring

Flerbrukssiktet

Test av Blaser B2 2-12x50 ic. Foto: Olaf Schjøll
Termisk tilpasning fra Blaser:

Test av Blaser B2 2-12x50 ic

Blaser B2 er en ny serie kortere kikkertsikter laget for å ruve mindre med frontmontert termisk kamera, men fungerer også fint uten.
Vi har testet den superlette pakkrammesekken Seek Outside Unnaweep 6300 Backpack. Foto: Dag Slettebø
Superlett pakkrammesekk:

Test av Seek Outside Unnaweep 6300 Backpack

Seek Outside Unaweep 6300 er en svært lett pakkrammesekk som balanserer fint i det krevende skjæringsfeltet mellom vekt, komfort og holdbarhet.