Villreinjakt, elgjakt eller hjortejakt på bøen? Starter du med å definere behovet ditt, har du bedre forutsetninger for å velge riktig kikkertsikte.

Slik velger du riktig kikkertsikte

Hva og hvordan du jakter bør være avgjørende for valg av kikkertsikte. Her får du en innføring i hvilke egenskaper i siktet som er praktisk til forskjellige jaktformer.
21. august 2020

Utvalget av kikkertsikter styres av trender innen jakt og skyting, og til og med våpenpolitikken i produksjonslandet. En trend i USA er interessen for skyting og jakt på lange hold. Derfor tilbys kikkertsikter for jakt med forstørrelse på 25 ganger eller mer.

Forstørrelse i bøtter og spann høres kanskje flott ut, men er ikke nødvendigvis det beste for deg og din jaktform.

Skogssiktet

Dagslys

Lettvektere

Skumring

Flerbrukssiktet

Våpen:

Rimelig og robust fra Rudolph

Sør-Afrika er et land med mange jegere, og her finner vi Rudolph Optics, som selger solide og prisgunstige kikkertsikter.
Våpen:

Snerten enkeltskuddsrifle

En lett og sammenleggbar rifle er mange reinjegeres drøm. Tyske Haenel lager en presis kipplauf, som ikke knekker familiebudsjettet.

Dette koster småviltjegeren

Hvor mye er du villig å legge på bordet?