Annonse

Fra krise til salgsbonanza for friluftsutstyr

Turkåte nordmenn på norgesferie handler friluftsutstyr som aldri før. Etter tidenes salgsfall i sportsbransjen i årets første kvartal, har mange av aktørene hatt trøbbel med å skaffe nok varer gjennom sommeren.

Publisert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

I februar ble sportskjeden Gresvik begjært konkurs, og aksjekursen hos rivalen XXL falt som en stein. Salget av sportsutstyr over disk i årets første tre måneder falt med 12 prosent sammenliknet med fjoråret.

Bakteppet var blant annet preget av overetablering, mild vinter og for store varelagre. Så kom koronaepidemien, og det så enda mørkere ut. Helt til det ble klart at Kari og Ola Nordmann måtte feriere i Norge. Hva gjør man da? Ut på tur, selvsagt.

Det vises nå godt på salgstallene til store deler av bransjen, ikke minst Norges (og Nordens) største sportskjede. Etter flere kvartal med underskudd, tjener XXL penger igjen.

I vinter ble det spekulert i om XXL i det hele tatt ville overleve. Nå ser det lysere ut for kjede-sjef Pål Wibe.

Tømmer butikkene

– Alle klisjeene om av nordmenn tar med sekken og teltet for å dra ut, stemmer sammenliknet med Sverige og Finland, sier XXL-sjef Pål Wibe til Dagens Næringsliv.

De er ikke veldig lenge siden lagrene var overfylte, de siste månedene har imidlertid kjeden jobbet iherdig for å selge unna gamle varer og skape en sunnere balanse. Nå handler det meste om å sikre seg nok nye varer.

Tallene for andre kvartal, som ble lagt fram 16. juli, viste vekst i alle de nordiske landene, men desidert størst i Norge, hvor omsetningen steg med 38,6 prosent. På friluftsliv har veksten vært på hele 60 prosent. Kjeden kan blant annet melde om en økning på 70 prosent i salg av turmat, og 75 prosent i antall solgte telt.

– Helt ærlig, nå har vi nesten for lite varer. Vi fyller på med nesten en hel butikk, og butikken tømmes hver dag, sier Wibe.

Tomme for sluker

Administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen, bekrefter at store deler av bransjen denne sommeren har opplevd en bonanza. I den første fasen var det utstyr for nærturer som forsvant fra hyllene, utover sommeren har salget av fjellutstyr vært i vinden.

Hos flere av leverandørene har den store etterspørselen skapt utfordringer. Nordic Outdoor, som blant annet eier Sølvkroken og kartbutikken.no, har vært nødt til å sette inn ekstra skift ved lageret i Arendal for å få ut varene.

– Vi tredoblet salget i juni sammenliknet med fjoråret. Og det fortsatte i juli. Vi har lagt noen tunge år bak oss. I år ser det ut til å bli all time high, sier daglig leder Tore Andre Jørgensen.

Han opplyser at de er helt tomme for enkelte varer de aldri har vært tomme for tidligere, deriblant sluker i Sølvkrokens Spesial-serie.

Kommunikasjonssjef i Bergans, Anders Sten Nessem, forteller at de har tredoblet salget av sekker og telt sammenliknet med fjoråret.

– Det er tydelig at folk vil på eventyr. Enkelte typiske «ekspedisjonsprodukter», som de sammenleggbare kanoene, telt og ryggsekker sluttsolgte vi tidlig, sier han.

Aldri så galt …

Utstyrskonsernet Brav, som er eid av Ferd, har også fått merke effekten av at «alle» plutselig skal oppgradere turgarderoben.

– Det er klart vi merker trykket på en del produkter. Produksjonen har ikke vært tilpasset den ekstreme etterspørselen, sier Brav-sjef Espen Falck Engelstad.

Han legger til at han er glad den vanskelige koronasituasjonen er snudd til noe positivt for bransjen, men minner samtidig om at flere aktører trolig sitter med store vinterlagre.

Dermed gjenstår det å se hvordan vinteren blir – og om norgesferien har gitt mersmak …

Powered by Labrador CMS