Du har større sjanse for å treffe når det gjelder om du trener regelmessig på skytebanen. Jegertrap er et utmerket skyteprogram for alle som jakter med stående fuglehund. Foto: Torgeir W. Skancke
Du har større sjanse for å treffe når det gjelder om du trener regelmessig på skytebanen. Jegertrap er et utmerket skyteprogram for alle som jakter med stående fuglehund. Foto: Torgeir W. Skancke

Slik bør du trene før jakta

Før jakta er det lurt å trene mer enn bikkja og bakbeina. Vi hjelper deg å velge riktig skyteprogram for din jakt.
05. august 2022

Ulike former for leirdueskyting med hagle kalles gjerne jaktskyting, fordi oppsettet etterlikner jaktsituasjoner. Disse skyteprogrammene er derfor en super trening til jakta.

Men de ulike banene er inspirert av forskjellige jaktformer. Det kan derfor være lurt å trene «riktig» leirdueprogram for den jakta du driver mest med.

Historie – fra tamduer til leirduer

Jegertrap - perfekt for alle som jakter med stående fuglehund 

Guide: Dette er de beste patronene for rype- og skogsfugljakt

Sporting - bra for støkkjegeren!

De korte holdene gjør at du ikke trenger mye foranhold. Det kanskje viktigste momentet i skeet, er å fortsette bevegelsen til hagla gjennom målet. Kan du ta med deg det ut i skauen, er oddsene bedre for å lykkes under skogsfugljakta.

Skeet simulerer fluktskudd

Andre grener

Ta deg tid

De norske damene skjøt som vanlig strålende. Råest var Tonje Fuglås Kvendbø, her flankert Siv Eriksen (t.v) og Siri Marlen Hemstad. Foto: Vidar Nilsen
Jaktskyting:

Finsk dominans i nordisk

Det ble finsk dominans på hjemmebane både individuelt og i lagkonkurransen under det nordiske mesterskapet i jaktskyting. I dameklassen var det derimot Norge som regjerte, anført av Tonje Fuglås Kvendbø.
Vi har samlet våre beste tips for at du skal lykkes på bukkejakta. Foto: Simon Åsheim
Bukkejakt:

Alt du må vite om bukkejakt

Kribler det i kroppen før årets bukkejakt? Vi har samlet våre beste råd for å hjelpe deg å felle råbukken.
Dag Kjelsaas leverte de første sakene til Villmarksliv i 1973. Etterhvert ble han redaksjonssekretær, og til slutt redaktør i 1989. Foto: Atle Skjelde
Portrettet:

Den ville konkurrenten

Gjennom 50 år har redaktøren, jegeren og fiskeren gjort sitt beste for å gi bladet Jakt & Fiske konkurranse. Og Kjelsaas lever stadig vilt.