Tillater alpinlandsby i villreinområde
Til tross for Fylkesmannens bekymringer for villreinstammen på Hardangervidda, gir Regjeringen nå klarsignal for utbygging av alpinlandsbyen Eidfjord Resort. Næringsinteresser er ifølge Regjeringen blitt tillagt avgjørende vekt. NJFF er kritisk.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Prislappen på utbyggingen i Sysendalen i Eidfjord er ventet å komme på over tre milliarder kroner, skriver NRK. Milliardutbyggingen vil bety 500 hytter og leiligheter, i tillegg til næringsbygg og flere skiheiser.
Siden alpinlandsbyen er planlagt i et viktig område for villreinen på Hardangervidda, har realiseringen av planene møtt motstand. Både Hordaland fylkeskommune, Fylkesmannen i Hordaland og Statens vegvesen har kommet med innvendinger.
Krevende sak
– Dette har vært en krevende sak for departementene, der kommunens behov for helårs arbeidsplasser kommer i konflikt med hensynet til villreinen, sier kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland (H) til kanalen.
NJFF er kritisk til vedtaket:
– Næringsinteressene blir prioritert framfor villreinen. Selv når det gjelder en villreinstamme vi har et særskilt og internasjonalt ansvar for å forvalte. Det er en bit-for-bit politikk som vi frykter kan komme ut av kontroll. Vi ser av dette vedtaket at villreinen ikke står så sterkt som vi ville ønsket, i møte med sterke næringsinteresser og arbeidsplasser i distriktene, sier viltkonsulent Webjørn Svendsen i NJFF.
Avgjørende vekt på næringsinteresser
Ifølge statsråden har det i behandlingen av saken blitt lagt avgjørende vekt på næringslivets interesser.
– Dette kan gi 75 flere helårs arbeidsplasser i Eidfjord kommune. Det er viktig for en liten kommune og det er med å hindre fraflytting, sier Mæland.
Samtidig har departementet også jobbet for å sikre villreinen i området ved å bestemme at den øverste heisen i skianlegget må stenge i kalvingstiden. Dette skjer normalt fra slutten av april til starten av juni.
Fra før av er prosjektet i Eidfjord kuttet kraftig i størrelse. Utbyggerne har blant annet droppet planer om gondolbane, skriver Bergens Tidende.