Annonse

Ting deg en islandsk kjempeørret

Ørreten i Thingvallavatn kan gi selv den mest blaserte fisker hakeslepp.

Island er en saftig blanding av glødende lava, iskald is - og enorme ørreter, for den som vet hvor man skal lete. Noe å tenke på når verden åpner igjen?

Publisert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Det var bare to dager før jeg skulle forlate Island etter et avsluttet guideoppdrag, da kollega Cezary på kvelden tok meg med til Thingvallavatn, Islands største innsjø.

Det var på tampen av høstsesongen. Toppsesongen er i april og mai. Vi hadde rigget åtterstengene med saktesynkende (intermediate) liner og store fluoriserende streamere rigget til kraftige gjeddefortommer.

Fiskene er sterke og krever sitt av utstyret.

5, 6, 7-kilo og enda tyngre …
På tross av guiden hadde klokkertro på utfallet, hadde jeg liten tro på at jeg ville klare å fange en av Thingvallavatns enorme istidsørreter, de største eksemplarene visstnok veid til rundt 14 kg.

De største ørretene er mest aktive etter mørkets frambrudd. Men «mindre» fisk er godt mulig i de lysere timene …

Fem tider seinere fikk vi svaret – ingen ørret over 90 cm, men åtte stykker fra 75–83 cm. Ikke en fisk under fem kilo! Jeg var utslitt, og hadde en siste jobb som guide kun noen timer seinere. Jeg foreslo for Cezary at vi skulle gi oss.

Katka hadde en drøm om å fiske stor ørret under nordlyset. Mission accomplished!

Ørrettoget går
På vei tilbake til bilen fikk jeg beskjed om å ta kun et kast til, akkurat der …

Flua ble fisket inn et par drag, så var det bråstopp. Få sekunder seinere gikk toget. Akkurat hvor det ville. Jeg hadde null kontroll.

Det er i sånne øyeblikk du skjønner det er viktig å ha tatt inn over seg rådet om alltid ha nok backing. I Thingvallavatn betyr det 2–300 meter. Du må ha mulighet til å la fisken gjøre det den vil tidlig i fighten – og det gjør den.

Etter en halvtime kunne jeg skimte den største ørreten jeg noensinne hadde sett. Landingen ble kaotisk, at det iskalde vannet presset seg ned i vaderne mine enset jeg ikke et sekund, der jeg holdt en smellfeit ørret på 90 cm i vannet.

Snaue meteren …Guidejobben dagen etter bar litt preg av søvnmangel. Temperaturen var på vei mot frysepunktet, men de enorme slagskipene i innsjøen kvernet i bakhodet. Vi måtte ut igjen!

Fisket var litt tregere denne men Cezarys fluemønster, Pike Terror, leverte igjen. Mens nordlyset danset over himmelen kjørte jeg for andre kvelden mitt livs ørret.

Denne ble målt inn til 95 cm fra snute til halefinn – det feiteste eksemplaret av grov Salmo trutta jeg noensinne har sett.

I’ll be back!

Les også: Da ørreten erobret verden (+)

Nasjonalparken hadde mer å by på enn diger ørret.

Thingvallavatn – fakta

Thingvallavatn er den største naturlige innsjøen på Island med sine 83,7 km², og er en vulkansk innsjø noen mil øst for Reykjavik, i Thingvellir nasjonalpark. Sjøen og nasjonalparken har fått navnet sitt etter Tingvollene, en henvisning til Islands lovgivende forsamling som ble etablert der på 900-tallet.

• Innsjøbunnen er av lava, og derfor porøs som en svamp. På tross av at innsjøen er relativt kald, er den av den grunn ekstremt nærings- og artsrik. Hele 50 forskjellige insektarter er registrert her.
  • Fra Thingvallavatn renner elven Sog, den største kildevannselva på Island. Denne løper ut i Hvítá og sammen danner de Ölfusá. Nye lavastrømmer sørger for at det er mye mineraler i vannet, og dette er en av de viktigste årsakene til innsjøens store økosystem.
  • I Thingvallavatn finner du tre fiskearter, to undergrupper av ørret og trepigget stingsild. Vannet er har også fire underarter av røye, men det er ørreten som er på toppen av næringskjeden.
  • I Thingvallavatn finnes ørret opptil 14 kilo. De forskjellige artene har utviklet seg over en relativt kort periode (10 000 år), og har tilpasset seg til de spesielle forholdene innsjøen.
Island er i tillegg til innsjøer som Thingvallavatn fylt av spennende elver med laks, ørret, sjøørret, røye og sjørøye.

Reise- og fiskefakta

Fly til Reykajvik: Fra Islands hovedstad er det ca. 30 minutter i bil til Thingvellir nasjonalpark. Det er ikke tillatt å fiske i hele sjøen, og den er delt opp i forskjellige soner. Sjekk veidikort.is for mer informasjon fisketider og reguleringer. Der kan du finne guider, hvis du vil ha hjelp til å «lese» den store innsjøen.

Ørreten i vannet kan bli enorm, bruk derfor riktig dimensjonert utstyr. Her er det sjuerstang og kraftig fortom (gjerne gjeddefortom) som er rett utstyr.

Ørret over to og en halv kilo fra Thingvallavatn anbefales ikke som menneskemat, da kvikksølvnivåene er svært høye, og anbefales gjenutsatt.

Disse fluene imiterer trepigget stingsild mer enn godt nok.
Og med moderne UV-materialer synes de ekstra godt for fisken.