Test av BMW iX xDrive50
Tilnærmet lytefri kjøremaskin
Klarer du å bli dus med krystallkuler og en heftig kjøremeny, er dette en bil som er lett å like. Selv med et trangt bagasjerom.
Denne artikkelen er over ett år gammel.
Kommer du fra en minimalistisk elbil à la Tesla Y, og rett inn i dette «romskipet», får du et «tekno- og knappesjokk». Men har du først stilt inn «godstolen», fått dreis på krystallkula på armlenet og kjørt dekkene varme – da kommer «BMW-følelsen». Dette er en kjøremaskin, med god bakkeklaring og unike «hengerkrefter».
Tar tid å bli dus
Vi må bli dus. Oslo til Kristiansand ble mye prøving og feiling. Apples CarPlay og BMW er heldigvis bestevenner, men det gjensto å forstå lagvis med menyer, vilter skjermdesign og en avansert kjøreassistent. Likevel, vi var på samme lag før vi nådde Larvik. Da var det bare å starte massasjen i stolen, teste ut artige
kjøremoduser og bli ett med de innbygde regenererings- og sikkerhetsfunksjonene. Tyskerne kan premiumklassen, og det fungerer.
Trangt bak
Applausen stilner når du åpner bagasjeluka. De første stangtubene, og den sammenlagte barnevogna må inn diagonalt. 500 liter føles plutselig trangt. Dette er med baksetene oppe, vel å merke. Som passasjer på langtur, sitter du som en konge – på luftputer i gode seter.
Heldigvis kan 40, 60, 20 inndelingen av baksetet løse opp trange kår lengst bak. Ski, våpenkofferter og lange fiskestenger går inn.
Hundebur stjeler mye bagasjeromsplass. BMW har derfor laget en nedfellbar skillevegg, med pute og en ripe-sikringsgardin, som kan være en god løsning. Når hunden ikke er med, legges veggen ned, og bagasjerommet er som før.
Skammelig god
Bilen er rett og slett skammelig god på det meste, og dro vår testvogn uproblematisk på det meste av underlag. Få (om noen andre) elbiler er bedre ruster til å dra store båter, campingvogner eller sekshjuling på henger.
Er du glad i BMW, og ikke først og fremst er ute etter en gjørmebryter eller by-traktor, er det ikke mye å lure på, forutsatt at den dekker plassbehov ditt og ikke gjør deg blakk. Trenger du ikke de ekstra kilometerne og det «lille ekstra», er lillebror iX 40 et godt alternativ.
Fordeler:
• Topp notch kjøreegenskaper på de fleste underlag
• Markedsleder på tillatt hengervekt med 2,5 tonn, fine kjøreprogram • Strømgjerrig og rask og enkel å lade (hjemme og på tur)
• Sjenerøs bakkeklaring og suveren luftdemping
Ulemper:
• Lite bagasjerom
• Mange knapper og meny-lag
• Stiv pris
• Litt for fin for grøftekjøring