Annonse

Test av BMW iX xDrive50

Rigget for langtur! Skulle du ikke få fisk å vise fram, er det sikkert noen som vil beundre bilen – og hengeren.

Tilnærmet lytefri kjøremaskin

Klarer du å bli dus med krystallkuler og en heftig kjøremeny, er dette en bil som er lett å like. Selv med et trangt bagasjerom.

Publisert Sist oppdatert

Kommer du fra en minimalistisk elbil à la Tesla Y, og rett inn i dette «romskipet», får du et «tekno- og knappesjokk». Men har du først stilt inn «godstolen», fått dreis på krystallkula på armlenet og kjørt dekkene varme – da kommer «BMW-følelsen». Dette er en kjøremaskin, med god bakkeklaring og unike «hengerkrefter».

Tar tid å bli dus

Vi må bli dus. Oslo til Kristiansand ble mye prøving og feiling. Apples CarPlay og BMW er heldigvis bestevenner, men det gjensto å forstå lagvis med menyer, vilter skjermdesign og en avansert kjøreassistent. Likevel, vi var på samme lag før vi nådde Larvik. Da var det bare å starte massasjen i stolen, teste ut artige

kjøremoduser og bli ett med de innbygde regenererings- og sikkerhetsfunksjonene. Tyskerne kan premiumklassen, og det fungerer.

Under lansering av den nye iX serien til BMW, fikk bilen mye pepper for utseende og design, men smaken er som baken. For øvrig er det ikke alle konkurrentene som kan skilte med en bakkeklaring på drøyt 20 cm.

Trangt bak

Applausen stilner når du åpner bagasjeluka. De første stangtubene, og den sammenlagte barnevogna må inn diagonalt. 500 liter føles plutselig trangt. Dette er med baksetene oppe, vel å merke. Som passasjer på langtur, sitter du som en konge – på luftputer i gode seter. 

Heldigvis kan 40, 60, 20 inndelingen av baksetet løse opp trange kår lengst bak. Ski, våpenkofferter og lange fiskestenger går inn.

Hundebur stjeler mye bagasjeromsplass. BMW har derfor laget en nedfellbar skillevegg, med pute og en ripe-sikringsgardin, som kan være en god løsning. Når hunden ikke er med, legges veggen ned, og bagasjerommet er som før.

Skammelig god

Bilen er rett og slett skammelig god på det meste, og dro vår testvogn uproblematisk på det meste av underlag. Få (om noen andre) elbiler er bedre ruster til å dra store båter, campingvogner eller sekshjuling på henger.

Er du glad i BMW, og ikke først og fremst er ute etter en gjørmebryter eller by-traktor, er det ikke mye å lure på, forutsatt at den dekker plassbehov ditt og ikke gjør deg blakk. Trenger du ikke de ekstra kilometerne og det «lille ekstra», er lillebror iX 40 et godt alternativ.

Fordeler:

• Topp notch kjøreegenskaper på de fleste underlag

• Markedsleder på tillatt hengervekt med 2,5 tonn, fine kjøreprogram • Strømgjerrig og rask og enkel å lade (hjemme og på tur)

• Sjenerøs bakkeklaring og suveren luftdemping

Ulemper:

• Lite bagasjerom

• Mange knapper og meny-lag

• Stiv pris

• Litt for fin for grøftekjøring

BMW iX xDrive50

Ytelse: 385kW (523 hk) (Fire motorer, en på hver aksel)

Dreiemoment: 765 (Nm)

Motor: Elektrisk, firehjulstrekk, en motorer pr. akse

Normal/lynlading (AC/DC maks): 22/195 kW LxBxH: 4,95/1,96/1,69

Akselavstand: 3000 mm

Bagasjerom: ca. 500 l

Bakkeklaring: 20,2 cm

Egenvekt: 2510 kg

Tilhengervekt: 2500 kg

Klargjort for V2L: Nei

Tillatt taklast: 75 kg 0–100 km/t: 4,6 s

Toppfart: 200 km/t

Forbruk/rekkevidde snitt (WLTP): 19,8-23 kW / 59,2 km

Batteri: 111,5 kW

Forbruk med test-henger: Økning på ca. 45 % (Lifestyle Camper, m/ taktelt)

Garanti: 8 år/160 000 (det som kommer først)

Pris standard: kr 1.002.320,- («Lillebror» xDriveM40 kr 727.420,-)

Pris testmodell (topputstyrt): kr 1 271 250,-

Mer info: www.bmw.no

OBS: Vi tar forbehold om feil info og priser.

Powered by Labrador CMS