Annonse

Test av Volvo XC40 T5 AWD

Årets lillebror

Volvo XC40 ble kåret til Årets bil i Europa i begynnelsen av mars. Etter å ha prøvekjørt siste tilskudd i XC-familien noen uker tidligere, kom ikke det som noen bombe.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Hvorfor Volvo markedsfører sin XC40 som «en ekte urban SUV skapt for storbylivet» framstår imidlertid for undertegnete som en liten gåte. 

Er det et sted du ikke har behov for en bil med høy bakkeklaring og store hjul, så er det mellom Lillestrøm og Lysaker, hvor E6 og E18 i verste fall byr på våt asfalt, et par uker i året.

Derimot er XC40, i likhet med salgssuksessen XC60 og flaggskipet XC90, en kjøreopplevelse i toppklasse mellom bakker og berg, les riks- og bygdeveier av varierende standard. 

Bilen oser dessuten av velvære bak rattet og sikkerhet på øverste hylle. Det alene vil trolig appellere til kjøpere på jakt etter en trygg og bunnsolid bil i klassen for kompakte SUV-er.

Velkjørende

XC40 er en utmerket vinterbil, stødig og presis, med godt veigrep og utsøkt fjæring, selv på bygdevei i klasse vaskebrett. Med 247 hester og bensinmotor, som i vår testbil, har du dessuten mer enn nok av krefter til å flyte opp seige motbakker, eller ved raske forbikjøringer. 

Den åtte trinns automatkassa sjalter perfekt og tilnærmet lydløst. På motorvei går dette på skinner. Få matcher dessuten svenskene på sittekomfort. Begge forsetene kan selvsagt forlenges, for optimal hvile av lårene.

Varsler fare

Ingen slår Volvo-folket på sikkerhet. XC40 «tenker for deg», i den forstand at hvis du drar deg ut på den gule midtrabattstripa, uten å ha aktivert blinklyset, får du et lite «våkne opp» napp i rattet. Tilsvarende om du er ute på den hvite stripa på veiskuldra. 

Blant vinterens snøhauger, og trange lukeparkeringer, verdsatte vi også det 360 graders kameraet, som viser bilen i fugleperspektiv. Pluss også for en stor og oversiktlig kjørecomputer, et supert lydanlegg og et panorama-soltak som gir økt romfølelse.

I likhet med storebrødrene XC60 og XC90 har lillebror XC40 «alt» av utstyr, som ulike kjøremoduser, autobelysning, varme i ratt (tre nivåer), ladeplate til mobil, elektrisk nedfelling av baksetene, osv. 

Vi likte også det skjulte hengerfestet, som spretter fram når du trykker på en knapp i bagasjerommet, og at det er gjennomgang til baksetene. Det gjør at du kan skyve stangtubene rett inn, klar for fisketur.

Småfrekt

Deler av interiøret er oransjefarget. Det framstår ved første øyekast passe småfrekt, samtidig som det kler bilen på litt udefinerbart vis.

Fakta: Volvo XC40 T5 AWD R-Design

Motor: Turbo bensin, EURO 6 d-TEMP

Volum: 2,0 liter

Effekt: 247 Hk

Dreiemoment: 350 Nm v/1800 – 4800 0/min

Drift: 8 trinns automat, 4WD

Lengde: 4425 mm

Bredde: 1863 mm

Høyde: 1652 mm

Akselavstand: 2702 mm

Bakkeklaring: 211 mm u/last

Totalvekt: 2220 kg

Tilhengervekt: 2100 kg m/brems og 750 kg u/brems

Toppfart: 230 km/t

0–100 km/t: 6,5 sek.

Forbruk: 0,72 liter/mil v/blandet kjøring

Garanti: 5 år/100 000 (det som kommer først)

Pris fra: kr 584,900,- (Momentum)

Vår testbil: kr 719,600,- inkl. div. pakker/ekstrautstyr

Ingen ting å sette fingeren på? Jo da. Baksetene tilbyr varme, men plassen er ikke voldsomt imponerende, dersom tre voksne skal inn. Da bør ikke passasjerene være særlig mye over 180. Veldig romslig er det heller ikke aller bakerst, men du kan hente litt lagringsplass ved å fjerne gulvet. Dette kan for øvrig brettes og settes opp som en liten vegg, slik at handleposer ikke sklir rundt omkring.

Så gjenstår det å se om og når XC40 kommer som ladbar hybrid, eller i helelektrisk utgave. Enn så lenge kan Volvo fryde seg over at det er første gang en svensk bil har gått til topps som Årets bil i Europa!

Powered by Labrador CMS