Annonse

Våpensøknad

Digital behandling av våpensøknad i hele landet

Justisminister Emilie Enger Mehl søkte i dag på erverv av et jaktvåpen under lanseringen av politiets helt nye digitale saksbehandlingssystem for våpensøknader.

Nå er det nye digitale systemet for raskere behandling av våpensøknader tatt i bruk i samtlige av landets politidistrikt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Etter en prøveordning der enkelte jegere i Agder og Nordland politidistrikt har kunnet levere digitale våpensøknader og få disse behandlet i politiets nye løsning for raskere behandlingstid, er løsningen nå tatt i bruk av alle landets politidistrikt.

– Gratulerer, og takk for jobben dere har gjort for å få dette på plass. Fra regjeringens side har det vært viktig å få på plass en raskere saksbehandling. Dette har vært et problem i mange år. Jeg tror mange jegere rundt om i landet vil være glade for denne nye løsningen, sa justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) til Jakt & Fiske da Agder og Nordland tok i bruk systemet i mai.

Det var Mehl som i fjor bevilget 10 millioner kroner for å korte ned behandlingstiden på våpensøknader. Ministeren leverte selv en våpensøknad under lanseringen av politiets nye saksbehandlingssystem, kalt «Blink».

Automatisert

Siden september 2021 har det vært mulig å levere digital våpensøknad via politiets hjemmesider. Det har imidlertid ikke påvirket behandlingstiden, da saksbehandlingen ved de lokale våpenkontorene fortsatt var manuell.

Med politiets nye digitale løsning for gjennomgang av våpensøknader, er den lange behandlingstiden forhåpentligvis noe som hører fortiden til.

– Jakt og fiske er en viktig del av den norske kulturen, og det er viktig at vi legger til rette for at nye og gamle jegere kommer seg ut, sier Mehl.

Slik fungerer den nye løsningen:

  • Når du leverer en ny våpensøknad, logger du deg først inn med en digital id, enten MinID eller BankID. Deretter må du bekrefte opplysningene fra folkeregisteret.
  • Deretter velger du våpentypen du ønsker å søke om tillatelse til å erverve; enten rifle, hagle eller kombinasjonsvåpen. Du trenger ikke lenger spesifisere hvilket kaliber du søker om. Tillatelsen vil gjelde et kaliber tillatt til jakt i Norge. Dermed slipper du som kjøper å endre en tillatelse på et våpen i ett kaliber, dersom du finner det samme våpenet i et annet.
  • Etter at du har sendt inn søknaden, vil den dukke opp i det digitale dashbordet til saksbehandlerne hos politiet. Systemet sjekker så en rekke registre og databaser, deriblant Jegerregisteret, skatteunndragelsesregisteret, etterlysningsregisteret, arrestjournalen med mer.
  • Dersom systemet ikke finner noen merknader på en person, trenger saksbehandleren nå kun å godkjenne søknaden. Finner systemet oppslag i ett av registrene på vedkommende som søker, går saksbehandleren inn og gjør en vurdering fra søknad til søknad.

OBS! Den nye løsningen vil kun fungere som tiltenkt dersom du ikke har reservert deg mot digital kommunikasjon fra offentlige virksomheter i Kontakt- og reservasjonsregisteret (KRR).

Tidsbesparelse

I første omgang er den nye søknadsløsningen åpen for jegere som skal erverve et våpen. Utlånserklæringen følger hakk i hæl. I framtiden håper politiet å utvide ordningen til å også gjelde for erverv av våpen til sportsskyting, våpensamling, arv eller andre formål.

Nøyaktig hvor mye tid den nye løsningen sparer inn, er foreløpig uklart. Med tanke på at politiet i 2022 fikk inn vel 83.000 våpensøknader der omtrent 50.000 av disse var søknader om erverv av jaktvåpen, er det trolig snakk om betydelig effektivisering.

Også håndteringen av gebyret knyttet til våpensøknaden er blitt mer effektivisert. Nå sendes det automatisk en faktura etter innvilget søknad. Du trenger altså ikke lenger vente med å kjøpe nytt våpen til gebyret er betalt. Fra og med nå er det skatteetaten som krever inn søknadsgebyret. Det vil gjelde alle våpentyper.

Gode tilbakemeldinger

Teamleder Knut Ertresvaag i politiets IT-enhet sier at utrullingen av det nye systemet har gått svært bra.

– Vi har fått mange supre tilbakemeldinger fra både søkere og saksbehandlere. Søkerne har vært fornøyd med å få et raskt digitalt svar, mens saksbehandlerne er fornøyd med støtten de får fra verktøyet. Både søkere og saksbehandlerne har vært involvert i utviklingen og vi har ikke lansert noe før begge har vært fornøyd, sier han.

Nå skal IT-teamet overvåke systemet en stund for å sikre at det fungerer som det skal, før arbeidet med å få på plass støtte for lånesøknader, våpendeler, arv, dødsbo og sports- og konkurransevåpen.

Eget IT-team

Det er ikke bare selve saksbehandlingssystemet som er nytt.

– Endelig har vi et dedikert team som jobber med det tekniske rundt våpenforvaltningen. Teamet er lokalisert hos politiets IT-Enhet og består av utviklere, designer, testleder og rådgivere. Det er disse som skal være politidistriktenes kontaktpunkt for utvidet funksjon, retting og videre utvikling, sier Knut Ertresvaag.

Etter at søkeren sender inn en digital våpensøknad, dukker søknaden opp i politiets nye saksbehandlingssystem ved navnet «Blink». I bakgrunnen er saksbehandler Hege Almås i Nordland politidistrikt med via skjerm. Søknaden var behandlet og godkjent i løpet av få minutter.

Samarbeidsprosjekt

Også Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF) har bidratt under utviklingen av den nye løsningen, blant annet ved å finne testbrukere.

– Nå vil jegerne oppleve betydelig kortere saksbehandlingstid. Vi har hatt et veldig godt samarbeid med politiet rundt de digitale løsningen fra ide til første versjon nå er tilgjengelig for våre medlemmer, sier fagrådgiver Vidar Nilsen i NJFF.

Generalsekretær Eldar Berli i Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF) deltok på lanseringen av politiets digitale saksbehandlingssystem for våpensøknader sammen med blant andre justisminister Emilie Enger Mehl.
Powered by Labrador CMS