Annonse

Test av Buster XL «Fish»

Fiskebåt for alle

Av de mange skandinaviske fiskebåtene som har kommet de siste årene, er Busters «Fish» sitt konsept det beste og mest komplette.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Busters første «ekte» fiskebåt var Buster S «Fish». Den var god, men samtidig preget av uferdige løsninger, som ble bedre med M «Fish». Nå satser de på en robust båt i rein aluminium. Etter snart ett års bruk, fortsetter den å imponere på sjøen. Vi mistenker at leverandørens samarbeid med den svenske fiskeguiden Kristian Keskitalo, har satt sitt preg på mange av de snedige detaljene.

Bedre bredde

Buster gjør som de fleste nordiske båtprodusenter, og bygger om sine vanlige båter ved å spekke dem med ekstrautstyr. I motsetning til manges drømmebåter fra USA, hvor alt er fastskrudd og kun til fiske, kan man med en Buster også ta bort «fiskesakene» og få en vanlig familiebåt. 

Et av de smarteste trekkene de har gjort på grunnskroget, er å øke bredden med 30 cm. Det gjør det langt mer stabilt, og har gitt store menn i flytedress bedre plass å bevege seg på. Ja, liten plass er faktisk et irritasjonsmoment på de andre modellene.

Tredelt

XL er delt inn i tre seksjoner. Her er kastedekk med rom og baugmotor i front, og u-formet og stort kastedekk bak. Sistnevnte skapes når sofaryggen legges ned, og gir like mye plass som i front. I midten er kabinen. Her er man skjermet bak de klassiske bowrider- vinduene, som beskytter mot vind og sjøsprøyt.

Det er rikelig med plass til å stue bort ting, men store bager bør legges igjen hjemme. Sats heller på flere og mindre bager. Også slukboksene har man tenkt på, og de fire systemhyllene passer perfekt til standardbokser, eller man kan henge opp gjeddewobblere, pilker og kveitejigger.

Klar for proffen

Mange av dagens fiskere ender ofte opp med to kartplottere og en kraftig baugmotor, som til sammen koster langt over 50 000 kroner. For maks effektivitet på flere fiskeområder (og med ulike fisketeknikker), har mange også to forskjellige ekkoloddgivere på hekken, og gjerne mer enn seks stenger i båten. Da er det jo kjekt at Buster har gjort alt klart for dette!

Alle som har vært om bord har nikket anerkjennende til at baugmotoren er flyttet fra baugspissen og ut på siden. Dermed kan alle gå inn og ut av båten på normalt vis. Stangrommet på midten av båten, hvor sju 8´ stenger i hel lengde passer, er også veldig kjekt. Det fungerer dessuten som «gangbru» og gir mer plass på dekk.

Vi installerte det beste Garmin kan by en sportsfisker, og endte op med 2x Garmin 102 Echomap SV Ultra med fullt Panoptix oppsett og Garmins nye baugmotor Garmin Force.

En sterk allrounder

Båtens 605 cm og en 115 hk Yamaha, gjør farkosten stor nok for havfiske, lett nok til å traile og nett nok til kastefiske. Har man baugmotoren på et hurtigfeste, tar det fem minutt og gjøre båten om fra fiskebåt til familiebåt. Sofaen bak vippes opp, putene slenges inn, og da er alt klart for soling på dekk, bading fra akterdekket og vannsport.

Men ikke absolutt alt er fryd og gammen: Skjøtene på kastedekket er for vide, og her har mye ramlet nedi og forsvunnet. Og stakkars den som kiler et dyrt fluesnøre fast i en av sprekkene. Noen gummilister ville løst problemet. Et annet moment er at fiskekummen etter mitt syn ikke passer båten og bruken. 

Dette er dog småplukk, som i liten grad skjemmer et ellers bunnsolid helhetsinntrykk. Buster XL «Fish» er trolig den beste allrounderen man får kjøpe i Norge i dag.

Buster XL «Fish» + Yamaha F115BETX

Lengde: 605 cm 

Bredde: 220 cm 

Maks antall personer:

Vekt u/motor: 760 kg 

Motoranbefaling: 80–115 hk 

Hastighet: ca. 36 knop

Ekkolodd/Kartplotter: Ja. Buster Q

Bensintank: 160 l løs

Pris: ca. kr 546 609,- (testmodell uten Garmin-pakka). Standard båtpakke m/Buster Q og 115 hk koster ca. kr 465 000,-

Leverandør: Yamaha Motor Europe NV. Filial Norge, www.busterboats.no

Karakter: 5

Powered by Labrador CMS