Test av Fenix HP30R
Langtesten
Hvor hardt kan du bruke ei hodelykt, og hvor lenge skal den vare? Hvis den bukker under for slitasje kan du stå der i svarte natta.
Denne artikkelen er over ett år gammel.
I Jakt & Fiskes marsnummer 2018, omtalte vi hodelykta Fenix HP30R, og ga den høy score (terningkast 5). Meget god lysstyrke og funksjonalitet til en overkommelig pris. (For ei Silva-lykt med samme lysstyrke, kan du øke prisen med 50-100 prosent.) Fenix HP30R gikk også til topps (terningkast 6) i en test av 20 hodelykter hos bladet JEGER/ Dagbladets «Din side» våren 2019.
Men hvor lenge kan du regne med at ei hodelykt av dette kaliberet skal vare? Etter at testperioden var over – høsten 2018 – begynte vårt testeksemplar å fuske. Vi har opplevd ledningsbrudd på hodelykter tidligere, men i dette tilfellet var vi i tvil. Vi bestilte nye eksemplarer av standard-batteriene 18650 (2600mAh).
Lykta fusket av og til, men stort sett lot den seg tenne igjen med litt fikling. Men lykta fusket stadig mer. Vi tippet på brudd i kabelen i overgangen fra batterihuset. Vi grep da til amatørens verktøykasse – gaffa. Kabelen ble spjelket med en spiker og surret med tape. Dermed var vi i gang igjen, og hadde lys helt fram til november 2019. Da var det stopp.
Test: Petzl IKO Core
Vi tippet på ledningsbrudd nummer to. Diodelysene som indikerte batteristyrke sloknet også.
Det er ikke moro å stå langt til skogs i svarte natta med tåke og regn. Lyset fra mobiltelefonen er liksom ikke det samme. Litt bittert, når du tror du har kjøpt et kvalitetsprodukt.
Hva kan du så regne med av service fra leverandør? Vi ringte importør Teno Astro AS i Kristiansund og utfordret dem på hva de gjør hvis ei lykt er utslitt etter 1-2 år. Leverandøren forteller at lykta – ikke overraskende – har solgt svært godt, og kun har hatt én prosent reklamasjonstilfeller.
Teno Astro er tydelige på at fabrikken, Fenixlight Limited, har en policy på at dette er et kvalitetsprodukt. Det innebærer at et «mandagsprodukt» vil bli returnert til fabrikk, mens kunden får erstattet sin ødelagte lykt kostnadsfritt.
Hvorvidt du som kunde vil oppleve like god service som en journalist, er det vanskelig å si noe om fra vårt ståsted. Undertegnede vil være noe mer skeptisk til hodelykter med separat batterihus framover, og i alle tilfeller ha ei lita reservelykt i sekken.