Ørret i solnedgang

Jazzmann og stangsvinger Håvard Stubø gjør ventetiden til neste sommers ørretvak ulidelig lang med sin siste film, Sunsets & Cocktails Episode 3.
22. september 2018

– Nei, jeg blir overhodet ikke rik. Jeg får noen greier i posten av og til fra folk som vil jeg skal bruke stashet deres, men å skulle tjene penger på å legge ut kortfilm om noe så sært som fluefiske, på en gratis strømmetjeneste … det høres ikke ut som en god forretningside, humrer jazzgitaristen.

- Du er ikke interessert i sponsing?

- Nja. En logo eller to og en eller annen kommersiell binding i filmen føles som et alt for stort inngrep for knapper og glansbilder. Jeg lager uansett disse snuttene fordi det er veldig artig. 

Stubø har land en rekke kortfilmer de siste årene, hvor gjennomgangstemaet er at han filmer seg selv, mens han fisker på vak, i en eller annen navnløs elv på nordkalotten.

- Du filmer alltid deg selv. Det må være ganske vanskelig å finne de rette situasjonene. Hvorfor ikke slå deg sammen med en kompis litt oftere?

- Begrensningene blir en slags estetisk ramme for prosjektet, og det tiltaler meg. Jeg ender selvfølgelig opp med mange terrabyte av video av min egen bakende, hvor det strengt tatt ikke skjer så mye mer ennn at jeg ikke klarer å fange en fisk. Men av og til så klaffer det …


Siden Stubø ikke tjener store pengene på filmvirksomheten, trenger han noe å leve av ved siden. Et par band ved siden av Jazz & Flyfishing er nok til å fylle vinteren med innhiold.

Jakten på en forutsigbar ørret
Redigeringsprosessen er veldig tidkrevende, når Stubø skal spole gjennom timesvis med opptak av seg selv.  Å sette opp kameraet har blitt en del av fiskerutinen:

- Hvis jeg ikke har det med kan jeg nesten garantere at det første jeg ser er en trekilos ørret som vaker i perfekt motlys, nær land. Derfor er det alltid med. Det jeg har lært er at det skal litt spesielle situasjoner til før jeg kan filme meg selv. Jeg kan ikke bevege kamera, så jeg har blitt ganske god på å finne de situasjonene hvor det kan bli noe av opptakene. Det viktigste er å finne en forutsigbar fisk. Siden naturen per definisjon er uforutsigbar er det av og til en prøvelse. Men jeg tror egentlig ikke jeg får færre fisk. Kanskje jeg til og med får litt større fisk. 

Han forteller at det går med mye tid til å observere, før han starter fisket og filmingen.

– Jeg har blitt flinkere til ikke å vade rett ut med det resultat at jeg skremmer den store som veldig ofte står nærmest.

Bruk det du har
Ifølge Stubø trenger du ikke dyrt utstyr, men du trenger god tid.

– Proffkompakter kan filme veldig bra. Du kan bruke mobiltelefon også, men du må ha stativ, ellers er det håpløst. 

Hvis du får en fin situasjon, er det viktig å filme innklipps/stemningsbilder som kan brukes sammen med den situasjonen.

Musikken henter han fra bandet Jazz & Flyfishings rikholdige arkiv av jazza stemningsmusikk. Det fiskende bandet møtes en gang i året for å spille inn nye låter til nye prosjekter.

– Fins det noen regler for hva slags musikk passer sammen med fluefiske?

– Nei. Det er mye som kan passe, men man må prøve å få det til å stemme med intensiteten. Høstfiske etter fjærmyggspisende ørret er ikke akkurat en actionsport, og da passer ikke speed metal veldig bra …

Jazz & Flyfishing er snart aktuelle med nytt album og nye filmer.

Siste fra Fiske

Portrettet:

Urokroghen

Det volder litt rabalder, dog fred er ei det beste, men at man noe vil.
Tweed:

Laksefluas vugge

Langs Tweed finner du mange av de største navnene innen fluebinderkunsten. Her ble det på 1800-tallet komponerte laksefluer som skulle bli verdensberømte.

Høstlaks i Tweed

Når høsten for alvor melder sin ankomst her hjemme, er laksefisket over. I legendariske River Tweed, grenseelva mellom Skottland og England, er sesongen derimot på sitt mest eventyrlige.

På forsiden nå