Test av Skoda Karoq Style
Ingen grå mus
Den store SUV-en Kodiaq høstet mange lovord i redaksjonen i fjor. Begeistringen for Skoda har ikke blitt mindre, etter en uke på tur med lillebror Karoq.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Designmessig blir dagens bilmodeller stadig likere. Skoda Karoq ligner da også på svært mye annet vi har kjørt i denne
klassen, og er bygget over samme lest som VW Tiguan. Igjen var kjøreopplevelsen overraskende positiv, som under prøvekjøring av storebror Kodiaq i 2017.
Det skyldes trolig gamle fordommer overfor selve bilmerket. Dagens Skoda-modeller er like godt skrudd som det meste annet på veien. Karoq intet unntak.
Vår testbil var grålakkert, men det vitner om selvtillit fra produsentens side. Gråfargen er dessuten praktisk, dersom du farter mye på støvete grusveier. Bilen ser aldri skitten ut.
Komfortabel
Bak rattet fant vi igjen mange av de samme familietrekkene som hos storebroren. Fra førerplass har du utmerket oversikt alle veier, og sitter godt. Stereolyden er også upåklagelig.
Vår testbil var utstyrt med sju trinns automatkasse, som bidrar til kjørekomforten. Karoq er i tillegg lettkjørt, med lite kupestøy og ulyder, selv på dårlig vei. De 150 hestene under panseret, står godt til bilens størrelse.
Forhjulstrekk dominerer blant de mindre SUV-ene, mange tilbyr ikke engang firehjulstrekk. Det gjør Skoda Karoq, om ønskelig, men da begynner det å koste.
Bakkeklaringen på 16,5 cm er for øvrig ikke all verden, så du bør holde deg unna veier av type; kjøring på eget ansvar.
Velutstyrt
Dashbordet er enkelt, med en grei og oversiktlig kjørecomputer. Bilen er dessuten svært velutstyrt, prisleiet tatt i betraktning. Blindsonevarsling, adaptiv fartsholder, køassistent, filskifteholder, parkerings- og ryggeassistent, og LED-lys rund baut.
Toppmodellen har også fjernlysassistent, nøkkelfri tilgang og fem forskjellige kjøreprogram.
Fra 5 til 4-seter
Svært god plass foran, i baksetene sitter to personer greit, med tre voksne blir det trangt, her som i øvrige merker i klassen for mindre SUV-er. Plassen i bagasjerommet er derimot tilfredsstillende, bilens totale størrelse tatt i betraktning.
Baksetene sitter på skinner, og kan skyves fram ved behov, noe som gjør at bagasjerommet kan økes til 588 liter. 5-setere kan også bli 4-seter, ved å fjerne midtre sete. Da sklir våpenkofferter og stangtuber rett inn.
Nøysom kamel
Dieselforbruket er hyggelig for lommeboka. Vi målte forbruket til like over 0,5 pr. mil, og det uten å tenke spesielt økonomisk kjøring. Pluss også for høy score på sikkerhet for voksne (93 prosent og fem stjerner i EuroNCAP 2017).
Konklusjon: Oser fornuft. Usnobbet, men likevel komfortabel og velutstyrt. Familievennlig. Mye bil for pengene, med potensial til å kapre en hyggelig markedsandel i klassen for folke-SUV.