Test av Nissan Navara AT32

Høyt til hest

Nissan Navara er en arbeidshest. I Arctic Truck versjon er framkommeligheten imponerende.

Publisert

Dette er en jegerbil, og samtidig noe mer. Noe naboen ikke har. Pickupversjonen Nissan Navara Arctic Truck AT32, hvor tallet 32 henspiller på

Nissan Navara Arctic Truck AT32

Motor: Turbo Diesel, Euro 6
Volum: 2,3 liter
Effekt: 190 hk
Dreiemoment: 450 nm
Drift: 7 trinns automat (4WD, 4WD Lavgir eller 2WD)
Lengde: 5300 mm
Bredde: 2085 m/speil
Akselavstand: 3150 mm
Bakkeklaring: 264 mm
Vadedybde: Inntil 800 mm
Egenvekt m/fører: 2195 kg
Maks nyttelast: 900 kg
Tilhengervekt: 3500 kg m/brems og 750 kg u/brems
Toppfart: 180 km/t
Forbruk: 0,64 liter v/blandet kjøring
Garanti: 5 år/160.000 km, avhengig av hva som inntreffer først
Pris: 533 000,- (vårt anslag, pris fra forhandler ikke fastsatt)
Mer info: www.nissan.no

dekkstørrelsen i tommer, er en artig bil å kjøre, ikke minst på dårlig vei. En ombygging og oppgradering i regi av Arctic Trucks, det anerkjente islandske selskapet som har spesialisert seg på bygging av 4WD-kjøretøy, øker bakkeklaringen til 26 centimeter. Noen ekstra centimeter kan synes ubetydelig, men du merker umiddelbart at her sitter du høyt til hest.

Suveren framkommelighet
Det andre som slår oss i løpet av en ukes testkjøring, er hvor tett opp til personbilkomfort dagens pickuper ligger. Med breie dekk på ruglete, dårlig asfalt, merker du naturligvis at dette er stivt og stort, noe som naturlig nok forplanter seg til karosseriet. Til gjengjeld er bilen helt sjef med last «ute i skauen». Digre 32 tommers hjul, kombinert med trekk på alle fire, gjør susen. I tillegg kan du koble inn lavgiret. Da kryper bilen opp hvor som helst! Samtidig flyter denne islandshesten komfortabelt av sted på motorvei, med overraskende lite kupestøy fra motor og hjul.

Trivselssone
Setene er svært gode. Fra førerplass har du full oversikt med en lettbetjent og oversiktlig kjørecomputer.

Det er romslig plass bak forsetene og på planet, som for øvrig har et praktisk rulledeksel som sikrer lasten. Et stort pluss også for låsbar bakluke. Det er ikke alle pickuper som har det. På landeveien har du et dieselforbruk pr. mil på drøye halvliteren. Det må være godkjent.

Som dobbelcab framstår Nissan Navara i versjon AT32, som noe nær det perfekte kjøretøy for den som vil ha selskap av bikkjene i kupeen, har behov for god lastekapasitet og trekkraft, og ønsker optimal framkommelighet.

Vår testbil (vare), med 190 hester og automatkasse, har en startpris på 454 000 kroner. Vil du ha den oppgradert til Navara AT32 versjon, som blant annet innebærer hevet hjuloppheng, er ombyggingspakka priset til 79 000 kroner. Da er du oppe i 533 000 kroner. Mye moro for pengene, spør du oss!

Powered by Labrador CMS