Test av Renault Koleos DCI 175
Franskmann i vinterkrig
Firehjulstrekk og god framkommelighet er SUV-ens varemerke. Nye Renault Koleos er vinterbil god som noen, men franskmannen skal slåss i et knallhardt marked.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Vi kjørte bilen i halvannen uke i midten av januar. To av dagene bød på vinterens største snøfall på Østlandet, med det sedvanlige trafikkaoset rundt første sving.
Med trekk på alle fire viste Koleos seg som en utmerket vinterbil, stødig og trygt på slapsete riksvei og uten problemer med framdriften på en ubrøytet vei, med 20 cm nysnø. Uten at det kom som en veldig stor overraskelse. Det er nettopp denne type kjøreforhold som har gjort SUV-ene i familieklassen til en vinner i Vinter-Norge.
Positiv kjøreopplevelse
Renault Koleos har et elegant og tiltalende eksteriør. Man er ikke franskmann for ingenting. Opplevelsen bak rattet er også bra. Bilen framstår kompakt, velkjørende og med en behagelig fjæring.
Den 177 hesters dieselmotoren er knapt hørbar, har muskler nok, dog uten å være noe akselerasjonsfantom, og den trinnløse automatkassa sjalter eksemplarisk.
I vår testbil (toppmodellen), kan du velge mellom trekk på kun forhjulene, eller alle fire, alternativt sette bilen i Auto. Da slår firehjulstrekket automatisk inn når forholdene krever det. Vi målte forbruket til 0,7 liter pr. mil.
På sikkerhetsfronten er du godt rigget, blant annet med blindsonevarsling og nødbremsassistent.
Store sidestolper og store speil, stjeler litt av «utsikten» til sidene framover, men et kamera ser bilen i fugleperspektiv (360 grader), og sensorer rund baut gir tydelig lyd ifra seg ved fare. Sammen med et ryggekamera er det nesten en prestasjon å få riper i lakken, selv i et trangt parkeringshus.
Lettbetjent
Bak rattet blir du møtt av god komfort og en ruvende, men også svært oversiktlig og lettbetjent kjørecomputerskjerm, fint integrert i dashbordet. Her er også klokka plassert, på størrelse med Big Ben, men å orientere seg i navigasjonsmenyen er en fryd.
Pluss også for meget godt lydanlegg. Varme i deler av rattet (justerbart) ble også verdsatt en kald januarmorgen. Lader for mobilen er hendig plassert i midtkonsollen, og ved strømbehov kobler den seg automatisk på handsfree.
Setene var litt korte for optimal hvile for våre lår, og noen steder må det spares; kun førersetet kan justeres elektrisk. Over hodet har du et stort glasstak (skjules med innertak) med integrert soltak for hetere dager.
I baksetene er det romslig for to voksne, skal tredjemann inn blir det, som hos konkurrentene, småklamt. Bagasjerommet sluker 530 liter, som er på nivå med hva utfordrerne kan by på.
Beinhard konkurranse
Koleos starter svært prisgunstig, drøyt 360 000 kroner, med 130 hester, dieselmotor og sekstrinns manuell girkasse, men uten mulighet for automatgir og firehjulstrekk.
Med trekk på alle fire og automatgir, som vi mener er et must, skvetter prisen opp i 550 000. Når bilen ikke blir å få i hybridutgave eller med bensinmotor, skal forhandler argumentere godt for å overbevise deg om at dette er et røverkjøp.
Det er svært mange om beinet i SUV-segmentets familieklasse. Å slåss mot blant annet Toyota RAV4, Nissan X-Trail, Mazda CX-5 og Mitsubishi Outlander, vil bli Renault Koleos største utfordring.