Test av Mercedes-Benz X-klasse
Den nye pickup-stjerna
Det er stivt og stumpt som i pickuper flest, men Mercedes X- klasse gjør ikke skam på stjerna.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Utseendemessig kan Mercedes X-klasse fort forveksles med en Nissan Navara eller en Volkswagen Amarok. Eksteriørmessig er da også pickuper flest nokså like. Det er først når du er vel på plass bak rattet du får den litt udefinerbare Mercedes-følelsen.
Designere har tatt med seg det instrumentpanelet, radio og multimediesystemet du finner i andre Mercedes person- og varebiler, over i X-klasse. Oversiktlig og lettbetjent.
Setene er meget gode og du har flott oversikt til alle kanter, der du sitter, godt hevet over medtrafikanter.
Interiørmessig er det ingen merker i segmentet «små lastebiler» som er mer stilreine og tiltalende.
Knirkefritt
Jo da, også Mercedes X-klasse er litt «traktor», stivt og tungt, sammenlignet med kjøring av en personbil. Det merker du spesielt på humpete vei.
Trolig fortoner det seg mykere med tre-fire hjorteslakt på planet. Men når tyskerne først har bestemt seg for å få en pickup på markedet, kommer de selvsagt på veien med en bil som ikke gjør skam på stjerna.
X-klasse framstår bunnsolid, godt sammenskrudd, ingen ulyder eller knirking av noe slag. Uten at vi er veldig overrasket.
Støysvak
Bilen er lettkjørt, svært stødig og forutsigbar, selv på glatt føre, og støynivået er behagelig lavt, igjen sammenlignet med alt av andre modeller vi har kjørt i dette segmentet.
Den syvtrinns automatkassa sjalter silkemykt, og den 190 hesters motoren i vår bil, er mer enn nok muskler for vårt bruk. Ved å vri på en liten bryter, velger du trekk på kun bakhjulene (mest behagelig på motorvei) eller firehjulstrekk, når du ferdes på dårlig brøytet skogsbilvei.
Alt av sikkerhets- og førerhjelpsystemer er på plass; bremseassistent, skiltgjenkjenning, rygge- og 360 graders kamera m.v.
Tre versjoner
I utgangspunktet er X-klasse godt utstyrt, men her kan du om ønskelig fylle på med ekstrautstyr i bøtter og spann.
Bakseter kan også bestilles, men da begynner dette å koste (fra 830 000 for rimeligste utgave). 3 liters motor med 258 hk vil være tilgjengelig i løpet av 2018.
X-klasse kommer i tre utstyrsversjoner, innstegsmodellen Pure med 163 hk (fra 415 00,- som varebil) Progressive (190 hk) og toppmodellen Power.
Foreløpig er to motoralternativer tilgjengelig og importøren regner med at de fleste vil gå for X250D med 190 hester.
Vi setter pluss i margen for at samtlige versjoner har dobbeltkabin med fire dører.
Det gir godt plass for et middels stort hundebur og jaktutrustning for to personer. Alle modeller har firehjulsdrift, samt egen vinterpakke.
Mercedes-Benz solgte drøyt 10 000 biler i Norge i fjor. Det ga en markedsandel på 6,7 prosent. Med X-klasse på plass i stallen er produktutvalget komplett.
SModell Progressive som varebil er priset i et leie som gjør at den kan bli en farlig utfordrer for blant annet Toyota Hilux, Volkswagen Amarok og Ford Ranger innen pickupsegmentet.