Annonse

Test av Peugeot 5008

Test av Peugeot 5008

A Touch of France

Har du behov for en romslig familiebil er flaggskipet Peugeot 5008 verdt et nærmere bekjentskap. Komfort er inkludert.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Skal det være litt korsrygg- og skuldermassasje i form av kattepoter eller bølger? Setter du samtidig klimaanlegget i skogduftmodus (Harmony wood), bør du kunne komme i den rette stemningen når du kusker innover skogsbilveien.

Franske bilprodusenter fornekter seg ikke når det gjelder å by på litt ekstra raffinement. Men ser man bak denne gimmicken, vekker Peugeot 5008 begeistring, både bak rattet og fra passasjerplass.

Lettkjørt og komfortabel

Førerkomforten er upåklagelig, med et tiltalende og elegant interiør. Sikten er god, det samme er setene, med mulighet for forlengelse under lårene for optimal støtte. Det litt spesielle rattet, tilnærmet firkantet, blir du fort fortrolig med. Alt av nødvendige operasjoner styres fra rattet. Bra navigasjonsskjerm.

Til å være en såpass stor og tung bil, er bilen svært lettkjørt og presis. Lydnivået er behagelig lavt, og på landevei flyter dette svært uanstrengt og komfortabelt av sted.

Setter du bilen i Sport, sparker de 165 hestene godt fra under akselerasjon ut på motorveien og ved forbikjøringer.

Mye luft

Bakkeklaringen er på hele 23 cm. Det er mye luft mellom understell og veidekke på denne type bil, ensbetydende med at den takler dårlig skogsvei, selv med trekk på kun to av hjulene. Mange vil nok likevel ønske seg firhjulstrekk.

Flaggskipet til Peugeot er utstyrt med alt av sikkerhetsutstyr du forventer i en moderne bil. Filholder- og blindsonevarsling, parkeringsassistent, ryggekamera samt kamera som viser bilen i fugleperspektiv, m.v. Pluss også for elektrisk bakdør.

Bagasjeslukeren

I baksetene er det romslig, selv for tre voksne, og det er snarere unntaket enn regelen på mye annet vi har kjørt. 5008 er da også en stor og romslig bil, spesielt når vi kommer til lastekapasitet. Aller bakerst har bilen en smart patent, og vips har du to seter ekstra. Som 7-seter er det imidlertid en forutsetning at de to på bakerste rad ikke har nådd puberteten. Dette er ingen buss. Som 5-seter har du derimot en solid bagasjesluker på hele 780 liter.

Fakta: Peugeot 5008, 7-seter

Motor: Bensin, EURO 6
Volum: 1,6 liter
Effekt: 165 hk din
Dreiemoment: 240 nm
Drift: 6 trinns automat/2wd
Lengde: 4640 mm
Bredde: 1840 mm
Høyde: 1640 mm
Akselavstand: 2840 mm
Bakkeklaring: 236 mm
Egenvekt m/fører: 1440 kg
Totalvekt: 2160 kg
Bagasjeplass: 780 liter (som 5-seter)
Tilhengervekt: 1350 kg m/brems og 720 kg u/brems
Toppfart: 206 km/t
0–100 kmt: 9,2 sek.
Forbruk: 0,58 liter v/blandet kjøring
Garanti: 5 år/100.000 km, avhengig av hva som inntreffer først
Pris fra: kr 439,000,- (med standard utstyr)
Vår testbil: kr 505,200,- med utstyr som panorama soltak, elektrisk førersete med massasje ++, bakluke m/motor og fotsensoråpner, ryggekamera mv.

Prisene er inkludert mva. tillegg for frakt/levering.

Mer info: www.peugeot.no

Powered by Labrador CMS