Annonse

Ti tips til rekruttering av barn og unge

Hvordan lykkes med barn og unge? Borre JFL viser vei. Her er Martin Nilsen Nødtvedt og Håkon Belaska på fiskeskole på Borrevannet.

Økt antall barn og unge i foreningen? Borre JFL viser vei. Her er 10 tips fra suksessforeningen i Vestfold.

Publisert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Det dundrer i hammerslag. 50-tallshytta foran oss er strippet for kledning, og omgitt av håndverkere. Her pågår det tydeligvis en ekstrem oppussing. Ut kommer en smørblid leder av Borre JFL, Kim-Louis Belaska. I fjor høst gjorde han kjendis av seg i NJFFs organisasjonsapparat, etter at Vestfold-foreningen ble tildelt forbundets foreningspris på landsmøtet på Gardermoen. Hvorfor? Borre JFL har greid kunststykket å øke medlemsmassen fra 180 til 280 på få år – inkludert en stor andel barn og unge.

Borre JFL var i mange år mest kjent for sitt rådyrprosjekt. Denne jakta er stor i kommunen, og foreningen disponerer et 40-talls fellingstillatelser. I tillegg drev man bl.a isfiskekonkurranser og jaktskyting. Nye tillitsvalgte så behovet for påfyll av nye aktiviteter og et mer aktivt og allsidig miljø. Dagens forening er spesielt rettet mot barn, ungdom og familier, noe vi mistenker Kim-Louis Belaska for å ha en del av æren for. Mannen prater fort og energisk om all aktiviteten, og er vel det vi på godt norsk kaller en ildsjel.

Men hvordan kan andre foreninger lykkes på samme måte? Her er 10 tips til deg og din forening:

Et av høydepunktene er sommerens tredagers fiskeskole, som arrangeres i nærmiljøet. De eldre ungdommene blir rekruttert inn som instruktører.

1. La ungdomsarbeidet få hovedfokus

Vi starter med det kanskje viktigste punktet for å lykkes: Ikke la barne- og ungdomsarbeidet være en «diversepost» delegert kun til én ungdomsansvarlig. I mange foreninger ligger styrets hovedfokus på «viktigere» saker som skytebane, konkurranser og jaktavvikling.

Lederen av Borre JFL, Kim-Louis Belaska, mener foreningen må tørre å la barne-, ungdomsarbeid og rekruttering få høy prioritet i styrets arbeid.

– Hos oss er selvfølgelig rådyrjakta viktig, men fordelingen av kort tar tross alt ikke lange tida. Barne-, ungdomsarbeid og andre aktiviteter derimot, tar resten av året! ivrer Kim-Louis Belaska.

– Bruk nærmiljøet, tenk lavterskel, og ikke avlys arrangementene, tipser Kim-Louis Belaska. Her ved foreningens hytte, som for tiden pusses opp i samarbeid med innsatte ved Bastøy fengsel (lavsikkerhetsfengsel).

2. Bruk nærmiljøet

Du trenger slett ikke arrangere «villmarkscamper» langt av lei for å gjøre barn og unge interesserte. Aktiviteten kan like gjerne – eller med fordel – skje i nærområdet!

– Vi prøver å arrangere ting mest mulig i nærheten. Vi kjører masse aktiviteter her ved hytta, og i trelavvoen ved siden av, forteller Kim-Louis Belaska.

Foreningen arrangerer f.eks en tredagers fiskeskole om sommeren, i sykkelavstand fra Horten. Første dag går til teori om fisk og fisketeknikk, andre dag fiskes det i saltvann, tredje dag fiskes det i Borrevannet – et næringsrikt vann med mange arter.

Nye frivillige i Borre kommer inn i en forenings av ildsjeler, der aktiviteten er høy. Foreningsarbeid skal være gøy; det gir lyst til å bidra.

3. Legg terskelen lavt

– Det trenger ikke være så vanskelig. Det kan være nok bare det å samles et sted og brenne bål! Hva med å fyre opp et bål om vinteren der man vet det kan være spor i nærheten? Arranger en konkurranse der det deles ut bilde av rev og rådyr. Deretter er det om å gjøre å finne igjen de spora i terrenget. Sporjakt er kjempegøy! ivrer Belaska.

4. Få med foreldrene

– På fiskeskolen vår lurer vi barna til å ta med foreldrene ut. Når de blir interesserte, så fortsetter de å komme, forteller Kim-Louis Belaska. Slik rekrutterer man flere frivillige til foreningen.

For å få med hele familier ut, arrangerer ikke foreningen isfiskestevner på tradisjonell måte:

– Når vi lager et arrangement, reklamerer vi ikke for «isfiskekonkurranse», men «familiedag med isfiskekonkurranse». Dermed skyver vi unna de rene konkurransefiskerne, til fordel for barn og unge. – Dette skal ikke være for «menigheten», men for alle! smiler han.

5. Friluftsliv først

Det er et faktum at det blir stadig færre naturlige rekrutteringsarenaer for unge jegere, særlig i urbane strøk. Derfor mener Kim-Louis Belaska at foreningen med fordel kan introdusere dem for friluftsliv først.

– Det er sjelden slik at man plutselig våkner opp en morgen, og så er man jeger. Noe av det som gjør at barn og unge blir interesserte i jakt og fiske, er at man starter med enkelt friluftsliv, og tar det videre derfra, sier han.

Alltid bålkos! Det er et av Borre JFLs mantraer. Aktivitetene skal ikke være for lange, og man skal alltid ha tid til å hygge seg.

6. Bruk tid på kos!

– Da jeg vokste opp, ble jeg dratt med på jakt av fatter´n og onklene mine. Jeg fikk lov til å sitte på post, men det jeg husker aller best, er bålkosen og den hyggelige stemninga etterpå, ivrer Kim-Louis Belaska. En av de aktivitetene Borre JFL tilbyr barn og unge, er fellefangstrunder etter mink og mår.

– Her passer vi på at arrangementene ikke er mer enn to-tre timer på hverdager. Vi går en liten runde, sjekker fellene og fôrer på nytt. Vi avslutter alltid med bålkos! forteller han.

7. Ikke avlys arrangementene

– Da vi startet opp med faste fellefangstrunder, måtte felleansvarlig gå runden aleine. Dette til tross for vi reklamerte om det via Facebook og e-post. Etterhvert hang det seg på to-tre stykker, som ble til stadig flere. På avslutningen var det med over 20 mennesker! forteller Kim-Louis Belaska. Moralen er: Ikke avlys et arrangement fordi det kommer få folk. Ryktet om en spennende aktivitet sprer seg litt etter litt.

Første dag av fiskeskolen benyttes til teori om fisk og fisketeknikk. Deltakerne får hver sin utstyrspakke. Foreningen har på forhånd vært en kløpper til å søke offentlige midler, og aktivitetsmidler fra NJFF.

8. Vis fram aktivitetene

Borre JFL jobber utadrettet med rekrutteringen. En av disse møteplassene er «Kom deg ut-dagen», der man samarbeider med DNT Horten.

– Vi har egen stand på arrangementet, med aktiviteter folk kan prøve. Kommunen arrangerer også to skogdager, der alle sjetteklassingene er innom i løpet av to utedager. Her har vi to poster med luftgeværskyting og informasjon, der vi bl.a viser spor og gevirer. Dette trigger mange av ungene, slik at vi får innpass hos dem. Vi deler også ut halvårsbrosjyrer, slik at de ser hva de kan bli med på av aktiviteter.

Ikke la barne- og ungdomsarbeidet være en slumrende oppgave, men en hovedpost i foreningens aktivitet. Det kan være det som gjør at man lykkes med å rekruttere yngre medlemmer.

9. Bruk sosiale medier

Borre JFL er aktiv overfor lokalavis og distriktsradio, både i forkant og under arrangementene. – NJFF-portalen, som begynner å fungere ganske bra, bruker vi til e-postutsendelse og aktivitetskalender, sier Belaska. Men foreningen er også ivrige på sosiale medier. Husk at dette ikke bare er ensbetydende med Facebook – en plattform som tross alt domineres av voksne. For å nå de unge, er det Instagram og Snapchat som gjelder. Sett deg inn i disse verktøyene – og bruk dem.

10. Finn ildsjelene – og sett forventninger til dem

Hvordan finne ildsjelene? Kim-Louis Belaska mener det starter med valgkomitéen. Ikke vær fornøyd med bare å ha fått krysset av et tilstrekkelig antall folk. Belaska nevner to ting:

– Nye frivillige må komme til et system som faktisk fungerer. Vi har laget en aktivitetskalender der alle datoer er spikret på forhånd. Folk kommer nesten til dekket bord, men må altså gjøre jobben i praksis, sier han.

Han tipser også om å unngå å sette vage datoer for når noe skal skje. Da blir ofte egen jakt prioritert når tida kommer. Datoene må være spikret lang tid i forveien.

– Vær også tydelige overfor de frivillige at tillitsverv faktisk innebærer en viss innsats. Med tilstrekkelig antall frivillige, så blir det ikke mange arrangementer i året på hver av dem likevel, sier han.

Powered by Labrador CMS