Det nye Hvalstad

Er 150 år gamle NJFF grå og kjedelig, sier du? Ikke nå lenger! Nye kloke hoder er i ferd med å brushe opp organisasjonen fra innsiden.
26. januar 2021

Når Norges Jeger- og Fiskerforbund blir omtalt av andre, hører man ofte ord som «seriøs» og «troverdig». Dessuten kanskje litt tungrodd – ja, kanskje grå og kjedelig?

Tar du en tur til administrasjonen på Hvalstad i Asker, finner du mange ansatte «midt i livet», med arbeidsoppgaver som ikke har endret seg stort fra år til år.

Men se opp, nå skjer det ting: 150-åringen pusses opp både innvendig og utvendig, av folk med en kompetanse NJFF aldri har hatt før. Her er nye koster med bakgrunn fra design, markedsføring og reiseliv.

Forgubbing

Et viktig stikkordene for satsingen er kommunikasjon. NJFF skal bli langt bedre på å snakke til medlemmene, i form av et enklere språk. Formålet er å sette deg i fokus. Det skal både bli enklere å bli med på laget, og mer attraktivt å bli værende som medlem.

– I 10 år har vi hatt nedadgående medlemstall. Organisasjonen består av stadig flere pensjonister, mens barne- og ungdomsmedlemmene er blitt færre. Nå må vi snu skuta og sette medlemmene i fokus.

Dette sier én av de nye «kostene» på Hvalstad, Anne Berit Lindstad (34). Hun har tittelen CRM-manager, er utdannet innen markedsføring, og har mangeårig bakgrunn fra reiselivs- og hotellbransjen. Disse bransjene lever i hard konkurranse, og de kan markedsføring.

Medlemmene i fokus

Å tilby gode medlemsfordeler har vært på NJFF-plakaten en stund, men også her mener Lindstad det kan tenkes nytt.

– Vi må spørre medlemmene hva de faktisk ønsker. Tenk på at vi i dag ikke har noen fordeler tilpasset barn og unge. Vi må gjøre tilbudet så bra at hvis du f.eks planlegger å bli jeger, vil det være dumt å ikke melde seg inn i NJFF, mener hun.

Markedseksperten ønsker å gi deg en bedre «digital gjestereise».

– Det skal bli langt enklere å gå inn på njff.no og finne full oversikt over tilgjengelige jakt- og fisketilbud, hytter, båter i ditt distrikt, ivrer Lindstad.

Treffe målgruppene

Sosiale medier er en annen del av satsingen. NJFFs har lenge konsentrert seg om tradisjonelle informasjonskanaler, som Jakt & Fiske, njff.no, fylkestidsskrifter og pressemeldinger. Ved hjelp av Facebook og Instagram kan man treffe nye og gamle medlemmer mer spesifikt.

For et år siden ansatte NJFFs en ekspert på sosiale medier, Karoline Akre (26). Hun har også utdanning innen markedsføring, og kom fra det digitale reklamebyrået Optimal Norge AS.

Fordelen med sosiale medier, er at det er enklere å treffe målgruppene, samt å måle effekten av tiltakene. Her får man håndfaste tall på rekkevidde, alder, og geografisk spredning.

Instagram treffer yngre

– Hvilke grupper er det dere sikter dere inn på?

– Vi satser først og fremst mot de unge. Det er ganske mange unge som driver jakt, fiske og friluftsliv som ikke kjenner NJFF, sier hun.

Karoline forteller også at det er klare forskjeller mellom de ulike sosiale mediene,

– På Facebook finner du mange som allerede er NJFF-medlemmer, gjerne på 40 år pluss. De er ofte godt orienterte og engasjerte i aktuelle saker innen jakt og fiske. På Instagram derimot, treffer du mennesker i 20-30-åra, som ofte har større behov for informasjon om jakt og fiske, forteller Akre.

«Vi satser først og fremst mot de unge»

Jobber på mobilen

Karoline Akre kan kanskje stå som representant for en av flere målgrupper NJFF vil nå: Ung, urban, kvinnelig jeger. Karoline er oppvokst i Nord-Odal, bor i Oslo, er ivrig storviltjeger – og dessuten «fjelljente» som driver friluftsliv året rundt.

Karoline forteller at hun bruker cirka 20 prosent av arbeidstida på mobilen sin. Hun har også ansvaret for NJFFs team av unge ambassadører. (Les mer om dette i neste utgave av Jakt & Fiske.) Privat har hun dessuten sin egen Instagram-profil – @akrebakre – der hun «blogger» om elg- og reinsjakt, hund og fjellturer. 

At NJFF er på god vei på sosiale medier, illustreres kanskje av at NJFFs profil «Jeger og fisk» har fått 10 000 nye følgere siden Karoline begynte i jobben for et år siden – en økning på 36 prosent!

Ansiktsløftning

Den siste «kosten» som er ansatt som del av NJFFs kommunikasjonssatsing, er grafisk designer Jeanette Høgnes (34). Før hun kom til NJFF, jobbet Jeanette sju år i Choice Hotels. På samme måte med Anne Berit og Karoline, er det første gang NJFF har slik kompetanse inhouse.

Det er to grunner til at NJFF har ansatt en designer:

For det første har Jakt & Fiske vært gjennom en stor omlegging de siste to åra. Produksjonen foregår nå på en langt mer moderne måte enn tidligere.

Kort fortalt blir reportasjer og nyheter tilrettelagt til bladets nettside jaktogfiske.njff.no og papirutgave samtidig, slik at medlemmene kan velge hvor de vil lese sakene. Jeanette samarbeider tett med redaksjonen om dette.

For det andre: Som du kanskje legger merke til, har både NJFF og Jakt & Fiske fått en ansiktsløftning! 150-åringen har bl.a fått helt ny logo, og det er NJFFs nye «ansikt» Jeanette skal ivareta framover.

Skal bli tydeligere

– Min oppgave er å sørge for at den visuelle identiteten blir ensartet i alt vi gjør, i hele organisasjonen. I dag spriker uttrykket veldig, men dette skal endres til å bli en tydelig helhet. Det handler både om hvem vi vil være, og hvordan vi oppleves av medlemmene, sier Jeanette Høgnes.

Designeren driver ikke med jakt og fiske selv, men forteller at hun lever i en jaktfamilie:

– Mannen min jakter og fisker mye, så vi har fryseren full av vilt og fisk! 


Anne Berit Lindstad (34) jobber med å analysere NJFFs medlemsmasse, slik at tilbudene kan tilpasses bedre.


Karoline Akre (26) er ekspert på sosiale medier, og jobber spesielt for å treffe ungdommen.


Jeanette Høgnes (34) jobber for at NJFFs nye, visuelle profil skal bli enhetlig i hele organisasjonen.

 

På forsiden nå