Annonse

Test av Renault Koleos DCI 175

Test av Renault Koleos DCI 175.

Franskmann i vinterkrig

Firehjulstrekk og god framkommelighet er SUV-ens varemerke. Nye Renault Koleos er vinterbil god som noen, men franskmannen skal slåss i et knallhardt marked.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Vi kjørte bilen i halvannen uke i midten av januar. To av dagene bød på vinterens største snøfall på Østlandet, med det sedvanlige trafikkaoset rundt første sving. 

Med trekk på alle fire viste Koleos seg som en utmerket vinterbil, stødig og trygt på slapsete riksvei og uten problemer med framdriften på en ubrøytet vei, med 20 cm nysnø. Uten at det kom som en veldig stor overraskelse. Det er nettopp denne type kjøreforhold som har gjort SUV-ene i familieklassen til en vinner i Vinter-Norge.

Positiv kjøreopplevelse

Renault Koleos har et elegant og tiltalende eksteriør. Man er ikke franskmann for ingenting. Opplevelsen bak rattet er også bra. Bilen framstår kompakt, velkjørende og med en behagelig fjæring. 

Den 177 hesters dieselmotoren er knapt hørbar, har muskler nok, dog uten å være noe akselerasjonsfantom, og den trinnløse automatkassa sjalter eksemplarisk. 

I vår testbil (toppmodellen), kan du velge mellom trekk på kun forhjulene, eller alle fire, alternativt sette bilen i Auto. Da slår firehjulstrekket automatisk inn når forholdene krever det. Vi målte forbruket til 0,7 liter pr. mil.

På sikkerhetsfronten er du godt rigget, blant annet med blindsonevarsling og nødbremsassistent. 

Store sidestolper og store speil, stjeler litt av «utsikten» til sidene framover, men et kamera ser bilen i fugleperspektiv (360 grader), og sensorer rund baut gir tydelig lyd ifra seg ved fare. Sammen med et ryggekamera er det nesten en prestasjon å få riper i lakken, selv i et trangt parkeringshus.

Lettbetjent

Bak rattet blir du møtt av god komfort og en ruvende, men også svært oversiktlig og lettbetjent kjørecomputerskjerm, fint integrert i dashbordet. Her er også klokka plassert, på størrelse med Big Ben, men å orientere seg i navigasjonsmenyen er en fryd. 

Pluss også for meget godt lydanlegg. Varme i deler av rattet (justerbart) ble også verdsatt en kald januarmorgen. Lader for mobilen er hendig plassert i midtkonsollen, og ved strømbehov kobler den seg automatisk på handsfree.

Setene var litt korte for optimal hvile for våre lår, og noen steder må det spares; kun førersetet kan justeres elektrisk. Over hodet har du et stort glasstak (skjules med innertak) med integrert soltak for hetere dager.

I baksetene er det romslig for to voksne, skal tredjemann inn blir det, som hos konkurrentene, småklamt. Bagasjerommet sluker 530 liter, som er på nivå med hva utfordrerne kan by på.

Beinhard konkurranse

Koleos starter svært prisgunstig, drøyt 360 000 kroner, med 130 hester, dieselmotor og sekstrinns manuell girkasse, men uten mulighet for automatgir og firehjulstrekk. 

Med trekk på alle fire og automatgir, som vi mener er et must, skvetter prisen opp i 550 000. Når bilen ikke blir å få i hybridutgave eller med bensinmotor, skal forhandler argumentere godt for å overbevise deg om at dette er et røverkjøp.

Det er svært mange om beinet i SUV-segmentets familieklasse. Å slåss mot blant annet Toyota RAV4, Nissan X-Trail, Mazda CX-5 og Mitsubishi Outlander, vil bli Renault Koleos største utfordring.

Fakta: Renault Koleos dCi 175 BOSE EDITION

Motor: Diesel, EURO 6

Volum: 2,0 liter

Effekt: 177 Hk

Dreiemoment: 380 Nm v/3750 – 2000 0/min.

Drift: 7 trinns automat, (4WD /2WD)

Lengde: 4670 mm

Bredde: 1840 mm

Høyde: 1670 mm

Akselavstand: 2710 mm

Bakkeklaring: 210 mm u/last

Egenvekt m/fører: 1829 kg

Tillat totalvekt: 2300 kg

Tilhengervekt: 1650 kg m/brems og 750 kg u/brems

Toppfart: 201 km/t

0–100 kmt: 9,5 sek.

Forbruk: 0,59 liter/mil v/blandet kjøring

Garanti: 5 år/200 000 (det som kommer først)

Pris fra: kr 365,000,- (130 hk/6-trinns manuell)

Vår testbil: kr 574,400,- inkl. følgende ekstrautstyr: 19» alufelger, panorama glasstak, oppvarmet frontrute, varme i bakseter, parkeringsassistent, handsfree åpning av bakluke, «executive» skinnpakke, metallic lakk.

Mer info: www.renault.no

Powered by Labrador CMS