Jakt- og fiskepodden:

Har nådd sin første million – satser videre

Jakt- og fiskepoddens episoder har blitt spilt av totalt en million ganger siden 2018. Selv om podkasten fortsatt er langt unna «podtoppen» i Norge, har Statskog spennende planer for framtida.

Publisert Sist oppdatert

Jakt- og fiskepodden har som mål å bringe jakt- og fiskeglede til folket, og produseres i samarbeid med Statskog og Norges Jeger- og Fiskerforbrund.

Nå har antall avspillinger passert én million.

– Podcasten bidrar på sin måte til vårt oppdrag om å gjøre jakt, fiske og friluftsliv tilgjengelig for folk, sier administrerende direktør i Statskog, Gunnar Lien i en pressemelding.

Vinner terreng

Podtoppen er Norges offisielle toppliste for måling av norske podkaster, og eies av NRK, Schibsted, Bauer Media, P4-gruppen og Moderne Media.

Her presenteres hver uke en liste over landets mest populære podkaster. I uke 45 lå «Jakt- og fiskepodden» på plass 139 av totalt 859, med 4074 avspillinger på unike enheter.

Dermed er «Jakt- og fiskepodden» spilt av flere ganger enn Dagens Næringslivs storsatsing «Forhandlinger på liv og død», men færre ganger enn NRKs «Brenner deler dikt».

– Viktig del av oppdraget

– Podkasten er faktisk en viktig del av vårt samfunnsoppdrag; å tilrettelegge for jakt og fiske for alle, sier kommunikasjonssjef Trond Gunnar Skillingstad i Statskog.

Han forteller at tilbakemeldingen på podkasten jevnt over har vært gode, og særlig fra ferske jegere.

– Ifølge SSB var det i 2021/2022 nær 137 000 aktive jegere i Norge, i tillegg kommer alle sportsfiskerne. Dere har i dag rett over 4.000 unike avspillinger i uka, hva tenker du om muligheten for videre vekst?

– Vi måler oss hele tiden mot andre, og det er et stort potensial for å vokse. Samtidig tror jeg nok du må være litt over gjennomsnittet interessert for å komme inn i podkastverdenen. Tilbudet er veldig stort, og da er det ekstra gledelig at vi vokser jevnt og trutt.

– Podkasten har til nå 187 episoder. Hva er planene videre?

– Vi har skumle planer for fortsettelsen, og snuser på flere flater. Mer kan jeg ikke si akkurat nå, sier Skillingstad hemmelighetsfullt.

Jakt- og fiskepodden sendes også som TV på Naturkanal1. Seertallene herfra er ikke tatt med i avspillingstallene.


Populær nisje

En annen populær podkast blant jegere er «Fuglehundfolk», med vel 2653 avspillinger i løpet av en uke i november. Der «storebroren» som lages i samarbeid mellom Statskog og NJFF har en bred tematikk, er førstnevnte vesentlig mer nisjepreget.

– Vår podkast skal være en møteplass og ressursbank for alle som vil ha, eller har en fuglehund. Vi ønsker å formidle kunnskap og erfaringer for å rekruttere nye fuglehundeier, samt fremme godt lederskap og hundehold, sier Espen Ferbu.

Han driver podkasten på dugnad sammen med Bjørn Strandvik og Magnus Sveen.



Powered by Labrador CMS