Jakt- og fiskepodden:
Har nådd sin første million – satser videre
Jakt- og fiskepoddens episoder har blitt spilt av totalt en million ganger siden 2018. Selv om podkasten fortsatt er langt unna «podtoppen» i Norge, har Statskog spennende planer for framtida.
Denne artikkelen er over ett år gammel.
Jakt- og fiskepodden har som mål å bringe jakt- og fiskeglede til folket, og produseres i samarbeid med Statskog og Norges Jeger- og Fiskerforbrund.
Nå har antall avspillinger passert én million.
– Podcasten bidrar på sin måte til vårt oppdrag om å gjøre jakt, fiske og friluftsliv tilgjengelig for folk, sier administrerende direktør i Statskog, Gunnar Lien i en pressemelding.
Vinner terreng
Podtoppen er Norges offisielle toppliste for måling av norske podkaster, og eies av NRK, Schibsted, Bauer Media, P4-gruppen og Moderne Media.
Her presenteres hver uke en liste over landets mest populære podkaster. I uke 45 lå «Jakt- og fiskepodden» på plass 139 av totalt 859, med 4074 avspillinger på unike enheter.
Dermed er «Jakt- og fiskepodden» spilt av flere ganger enn Dagens Næringslivs storsatsing «Forhandlinger på liv og død», men færre ganger enn NRKs «Brenner deler dikt».
– Viktig del av oppdraget
– Podkasten er faktisk en viktig del av vårt samfunnsoppdrag; å tilrettelegge for jakt og fiske for alle, sier kommunikasjonssjef Trond Gunnar Skillingstad i Statskog.
Han forteller at tilbakemeldingen på podkasten jevnt over har vært gode, og særlig fra ferske jegere.
– Ifølge SSB var det i 2021/2022 nær 137 000 aktive jegere i Norge, i tillegg kommer alle sportsfiskerne. Dere har i dag rett over 4.000 unike avspillinger i uka, hva tenker du om muligheten for videre vekst?
– Vi måler oss hele tiden mot andre, og det er et stort potensial for å vokse. Samtidig tror jeg nok du må være litt over gjennomsnittet interessert for å komme inn i podkastverdenen. Tilbudet er veldig stort, og da er det ekstra gledelig at vi vokser jevnt og trutt.
– Podkasten har til nå 187 episoder. Hva er planene videre?
– Vi har skumle planer for fortsettelsen, og snuser på flere flater. Mer kan jeg ikke si akkurat nå, sier Skillingstad hemmelighetsfullt.
Jakt- og fiskepodden sendes også som TV på Naturkanal1. Seertallene herfra er ikke tatt med i avspillingstallene.
Populær nisje
En annen populær podkast blant jegere er «Fuglehundfolk», med vel 2653 avspillinger i løpet av en uke i november. Der «storebroren» som lages i samarbeid mellom Statskog og NJFF har en bred tematikk, er førstnevnte vesentlig mer nisjepreget.
– Vår podkast skal være en møteplass og ressursbank for alle som vil ha, eller har en fuglehund. Vi ønsker å formidle kunnskap og erfaringer for å rekruttere nye fuglehundeier, samt fremme godt lederskap og hundehold, sier Espen Ferbu.
Han driver podkasten på dugnad sammen med Bjørn Strandvik og Magnus Sveen.