Klær og miljø
Tema
– Ta vare på det utstyret du har framfor stadig å kjøpe nytt. Og når du må kjøpe: Gå for utstyr du blir glad i.
Denne artikkelen er over ett år gammel.
Dette sier skogsfugljeger og friluftsentusiast Anders Gjengedal fra Røyken i Viken.
Etter 16 år som leder av Turistforeningens «DNT-butikken» og Tursenteret til DNT Oslo, bestemte Gjengedal for å starte varesalg fra sin egen stue, med fokus på kortreist og naturmaterialer.
– Som følge av den opphetede debatten om både ulv og pelsproduksjon, bestemte turistforeningen seg for å slutte å selge pelskanter til sine anorakker, forteller Gjengedal.
Da så mannen sitt snitt til å ta over salget selv.
Friluftsentusiasten mener at pels fra lisensjakt av vill ulv og coyote er et naturlig og bærekraftig produkt. Han mener at etterspørselen fra ekspedisjonsgrupper, bedrifter og militære som opererer i polare strøk, viser at det naturlige kan være best.
Kvalitets-bomull
I dag utgjør pelskanter en viktig del av omsetningen i turbutikk.no. I tillegg til andre kvalitetsprodukter av naturmaterialer. Som bekledning i ventile – et klassisk og teknisk avansert bomullsprodukt, framstilt til de britiske RAF-pilotene under andre verdenskrig.
Anders Gjengedals selger også lokalt håndlagde produkter av lær, ull og tre, til både folk og hunder.
Han tar fram et egenprodusert tur-/hund-/ kjørebelte i 3,5 mm sal-lær. Han mener et slikt belte er eksempel på utstyr du får et forhold til.
– Jeg ønsker å selge produkter du blir glad i, og som du dermed ønsker å ta vare på, sier han.
Gjengedal mener det aller viktigste vi som forbrukere kan gjøre for naturen og miljøet, er å ikke kjøpe mer klær og utstyr og enn det vi strengt tatt trenger. Og: Ta vare på det vi har, lengst mulig.
Utbredt «grønnvasking»
Småviltjegeren fra Røyken er oppgitt over at over at det dumpes store mengder klær i varehus-kjedene. Han er også kritisk til at store produsenter markedsfører seg som miljøvennlige gjennom enkelte profilprodukter, samtidig som vekst er hovedmålet:
– Det hjelper jo lite hvis de resterende 90 prosent av produktene skader miljøet, og det meste skal ut før ny sesong og nye fargemoter. Jeg mener dette i stor grad handler om «grønnvasking» av merkevaren, sier han.
Sjekk produktene på: turbutikk.no
Les mer om pelskanter på: pelskant.no
Les mer om ventile på: ventile.co.uk