Annonse

Passformgründeren

Terese Lødemel avla Jegerprøven i 2013, men fant ikke egnede jaktklær i butikkene. Konseptet med jaktdamer.no begynte raskt å ta form.

16 prosent av landets jegere er kvinner. Men å finne jakt- og fritidsklær som passer kvinnekroppen, kan være en utfordring. Terese Lødemel (41) fra Breim i Nordfjord har tatt saken i egne hender.

Publisert

Da Terese Lødemel avla jegerprøven og startet jaktkarrieren for ti år siden, trålte hun jaktbutikker etter en passende jaktdress. Hun fant kun ett plagg som var tilpasset en damekropp – og ingen jaktdress.

«Dette er ikke slik det skal være. Stadig flere damer jakter. Markedet for damer som trenger slike klær vokser», tenkte hun.

En gründer blir til

Dermed begynte konseptet bak nettbutikken jaktdamer.no så smått å ta form. Allerede i 2014 var Terese i gang med et lite varelager og nettsalg fra kjellerstua hjemme i Breim.

– Jeg ville undersøke om det virkelig var et marked for jakt- og fritids- klær til damer, eller om dette bare var noe jeg selv trodde, forteller gründeren fra Nordfjord.

I startfasen var læringskurven bratt: Som utdannet møbeltapetserer og bilmekaniker, måtte hun nå lære seg alt om nettsalg og butikkdrift.

Terese startet nettbutikk i kjellerstua, men plassen ble raskt for liten.

Ekspansjon

Hun rustet seg derfor med et fagbrev i salg og service. Samtidig begynte snøballen å rulle: Salget økte med femgangeren. Kjellerstua ble for liten, og Terese måtte finne nye lokaler.

– Nå leier jeg et butikklokale her på Sandane. Jeg åpner butikken nær sagt døgnet rundt for kunder som ønsker å prøve klær, sier Terese og legger til at hun kjøper varene fra flere norske importører. I tillegg er hun eneimportør av merket Girls With Guns, et amerikansk firma bestående av damer som lager klær for (ja, du gjettet riktig) nettopp damer.

Størrelsen teller ...

– Et av målene med butikkdriften, er å løfte fram små bedrifter og finne kvalitetsprodukter som ikke alle andre har. Foruten reine jaktklær, er det også en del andre jakt- og turrelaterte produkter i sortimentet, forteller gründeren.

– Hva er bestselgeren?

– Klær med trykk har blitt veldig populært, særlig en T-skjorte med trykket «Det er størrelsen som teller», ler Terese.

Foreløpig driver hun mutters alene. Det går med mye tid på nett, for å finne relevante og gode produkter. Terese tester så å si alt hun tar inn.

– Jeg gjør alt selv, fra design til trykking og sending av varer. Når jeg reiser på messer, kan jeg ha med familien eller kanskje de tre kvinnelige ambassadørene jeg samarbeider med.

Det blir ofte lange dager for gründeren, som gjør så å si alt selv.

Enkle menn

Salget har gått strykende helt fra starten, men stupte under koronapandemien. Da skaffet Terese seg dagjobb som kjøkkendesigner hos en elektronikkbutikk på Sandane.

– Nå har salget tatt seg kraftig opp igjen. Det er absolutt et marked for dameklær. Jeg sender varer over hele landet, men også til Sverige og Finland.

– Hender det menn dropper innom butikken?

– Ja, titt og ofte. Menn kjøper gjerne kapser, termoser, lyddemperbeskyttelse og annet. Personlig synes jeg det er enklere å selge til menn. Damer planlegger mer og har mange spørsmål.

Terese er selv ivrig hjortejeger, og jakter også elg, rev og villsvin i Sverige. Hun har vært kvinnekontakt i Gloppen JFF og brenner for å få damer ut på jakt.

– I høst arrangerer jaktdamer.no hjortejakt for damer i Innvik, og vi disponerer 14 løyver, smiler Terese Lødemel.

Powered by Labrador CMS